برخی پژوهش‎های حوزه علمیه خواهران مایه افتخار است
کد خبر: 3772989
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱

برخی پژوهش‎های حوزه علمیه خواهران مایه افتخار است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل پژوهش‎های عمومی حوزه علمیه خواهران با انتقاد از مقایسه‎های ناهمگون بین مراکز پژوهشی حوزوی و مراکز بین‎المللی برخی پژوهش‎های حوزه علمیه خواهران را مایه افتخار نهاد حوزه دانست.

برخی پژوهش‎های حوزه علمیه خواهران مایه افتخار استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین ربانی امروز 25 آذر ماه در نشست علمی «پژوهش و نهادهای حوزوی زنان فرایندها و بروندادها» در مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: یکی از مسایل مهم مرتبط به ارزیابی‏‎های پژوهشی، آن است که در حوزه پژوهش جنیستی و مدارس، باید از شتابزدگی در پژوهش دوری کنیم؛ برخی اوقات نگاه ‏های ما نسبت به شاخص های ارزیابی پژوهشی شتابزده است.

وی افزود: کارهای ارزشمندی در حوزه علمیه خواهران تولید شده است که بسیاری از آنها افتخار آمیز است ولی گاهی اوقات نیز می‎توانیم سطح تحلیل را به حوزه مقایسه‎ای وارد کنیم که در این زمینه باید با در نظر گرفتن واقعیات‎های موجود این سطح بندی انجام شود.

مدیرکل پژوهش‎های عمومی حوزه علمیه خواهران بیان کرد: توجه به سازوکار و ادبیات پژوهشی بسیار مهم است؛ نکته دیگر آن است که در آموزش، تقریبا به حوزه های علمی و آموزش مبدل شده است؛ اخیرا تلاش‎هایی برای توسعه پژوهش انجام شده است؛ در فرایند آموزش کلیه فرایندها به شکل کامل تدوین شده است ولی در زمینه پژوهش همه عوامل پیش از موضوع بیشتر روی کاغذ آمده و در صحنه عمل پیاده نشده است.

وی گفت: به عنوان مثال در امر حجاب دستگاه‎های مخلتفی مسئولیت دارند ولی وقتی به شکل عملیاتی این احاله امور انجام نشده است آخرین حرکت بازهم توسط نیروی انتظامی انجام می شود درحالی که نهادهای بسیاری در این زمینه مسئولیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر بار اصلی پژوهش روی دوش مسئولان سیاستگذار و مدیران پژوهشی و سپس روی طلاب است؛ وقتی کار پژوهشی به درستی انجام نمی‎شود، امروزه شاهد پژوهش ترسی هستیم زیرا این مساله باید از ابتدا فرهنگ‎سازی می‎شد و طلبه به یک توانایی که از سوی نهادها و بخش های مسئول صورت دست می‎یافت.

ربانی بیان کرد: از دیگر مسایل مهم در حوزه پژوهشی، ماموریت‎هایی است که در حوزه حل مسایل می توانیم انتظار داشته باشیم؛ وقتی نگاه مساله محوری را در نگاه کلان داشته باشیم می‎توانیم به جایابی مناسبی نسبت به پژوهش هایی که باید در مراکز مختلف از جمله حوزه علمیه خواهران انجام شود برسیم.

انتهای پیام

captcha