ساخت الگوی سبک زندگی اسلامی با ترکیب شاخص‌ دینی و قالب زندگی مردم
کد خبر: 3772994
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳

ساخت الگوی سبک زندگی اسلامی با ترکیب شاخص‌ دینی و قالب زندگی مردم

گروه معارف - یک پژوهشگر علوم اسلامی گفت: ترسیم یک الگو برای یک جامعه باید متناسب با سبک زندگی افراد جامعه باشد، ما در تبیین یک الگوی رفتاری شاخص‌ها را از منابع و علوم اسلامی می‌گیریم و قالب را از سبک زندگی مردم در جامعه مورد نظر دریافت می‌کنیم، ترکیب این شاخص‌ها و قالب‌ها ما را به یک الگوی قابل اجرا در جامعه می‌رساند.

ساخت الگوی سبک زندگی اسلامی با ترکیب شاخص‌ دینی و قالب زندگی مردمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی امروز حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی در نشست پژوهش در سبک زندگی اسلامی در دانشکده علوم قرآنی مشهد بیان کرد: سبک زندگی یک ترکیب پر بسامد در منابر، پژوهش ها و تریبون‌هاست اما ابتدا باید دانست که معنای سبک زندگی چیست و تفاوت ترکیب سبک زندگی و واژه زندگی به تنهایی در کجاست.

وی افزود: اصطلاح سبک زندگی یک اصطلاح جامعه شناسانه است که به جامعه شناسی غربی بازمی‌گردد؛ مراد جامعه شناسان از سبک زندگی اشاره به جنبه‌های خاص، زیباشناختی و نمادین در زندگی بشر است.

الهی خراسانی گفت: اساسا سبک زندگی به مجموعه فعالیت‌های نظام مند که از ذوق و سلیقه فرد ناشی می‌شود و در عینیت جامعه رخ می‌دهد و میان افراد جامعه تمییز قائل می‌شود؛ در واقع یک کل وحدت بخش با صورت نمادین و تمایز بخش است.

وی با اشاره به بستر پژوهشی موجود در حیطه سبک زندگی عنوان کرد: می‌توان در هر یک از بخش‌های جزئی از تعریف سبک زندگی پژوهش انجام داد، مهم پیدا کردن مؤلفه‌های سبک زندگی است؛ اگر مؤلفه‌ها را کنار بگذاریم دیگر نمی‌توان گفت به سبک زندگی پرداخته‌ایم بلکه صرفا به یک زندگی توجه کرده‌ایم.

الهی خراسانی با ارائه تعریفی از علوم اسلامی بیان کرد: به علومی که از لحاظ نظری به کشف و تبیین منابع دین اسلام بپردازد، علوم اسلامی گفته می‌شود؛ برخی در همین تعریف، سبک زندگی را با معارف و علوم اسلامی اشتباه می‌گیرند و این از اشتباهاتی است که در بخش روش‌شناسی پژوهش رخ می‌دهد.

وی گفت: گزینش روایات و سیره پیامبر و اهل‌بیت(ع) و تدوین آن‌ها در کنار هم نمی‌تواند یک سبک زندگی باشد و این‌ها تنها متن زندگی آنان است. در اینجا نوعی بازی با اصطلاح سبک زندگی رخ داده است؛ در واقع سبک زندگی متعلق به یک گروه است و بیان زندگی یک شخص نیست.

این پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: پژوهش در سبک زندگی اسلامی یک پژوهش میان‌رشته‌ای است و در این پژوهش باید مجموعه علوم انسانی با مجموعه علوم اسلامی مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند نمادها و تمایزات را پیدا کند.

الهی خراسانی عنوان کرد: یک پژوهشگر سبک زندگی باید با نگاه اخذ نظریه به منابع اسلامی رجوع کند و اهداف شریعت را مدنظر داشته باشد و پس از آن شاخص‌ها و ملاک‌ها را استخراج نماید تا اینجا یک کار نظری بود، حال می‌خواهیم یک الگوی اسلامی ترسیم کنیم پس باید وارد بعد عینی شویم.

این پژوهشگر ادامه داد: الگوی به دست آمده از پژوهش چگونه در جامعه پیاده می‌شود، آیا با بخشنامه، ابلاغیه و یا تبلیغات محیطی پیاده سازی الگو صورت می‌پذیرد؟ پاسخ منفی است از این طریق نمی‌توان به تحقق سبک زندگی پرداخت بلکه عنصر مهم سلیقه در سبک زندگی را باید مدنظر قرار داد.

وی با نگاه کالایی به نظریه‌های سبک زندگی گفت: پژوهشگر و نظریه پرداز باید دیدگاه کالایی نسبت به ایده خود داشته باشد و به رقابت با سایر کالاهای این زمینه بپردازد در این مسیر به طور قطعی باید تحولات ایجاد شده در سبک زندگی مردم مد نظر باشد، نمی‌توان الگویی طراحی کرد که تناسب با قرن‌های گذشته بشری داشته باشد.

الهی خراسانی اضافه کرد: سبک زندگی اسلامی دو مؤلفه دارد و مؤلفه اول آن چارچوب نظری و شناخت شاخص‌هاست و و مؤلفه دوم آن جنبه عینی برای رسیدن به یک الگو است.

وی با بیان راهی برای پژوهشگری که نمی‌خواهد از این طریق به سبک زندگی بپردازد و صرفا هدف تبلیغ دارد، گفت: این دسته پژوهشگران باید با روش‌های کیفی و کمی به مقایسه سبک‌های زندگی بپردازد، یک کارشناس دینی برای تبلیغ دین نیاز به توصیف سبک زندگی محیط خود دارد.

این پژوهشگر علوم اسلامی اظهار کرد: مقایسه سبک زندگی‌ها با شاخص‌های دریافتی از منابع اسلامی یک پژوهشگر و مبلغ اسلامی را به شناخت و توصیف سبک زندگی محیط می‌رساند.

انتهای پیام

captcha