جهت‌گیری کارهای فرهنگی بر اساس مقتضیات کنونی کشور باشد
کد خبر: 3773069
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

جهت‌گیری کارهای فرهنگی بر اساس مقتضیات کنونی کشور باشد

گروه فرهنگی - رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان این‌که جهت‌گیری کارها در حوزه فرهنگی و دانشگاهی باید براساس مقتضیات کنونی کشور باشد، گفت: امروز موضوعات اساسی کشور ما توانمندسازی نیروی انسانی، تولید، فرهنگ مصرف و کار است.

ی

به گزارش ایکنا از لرستان، سیدعلی‌نادر دهقانی‌الوار، رئیس جهاددانشگاهی لرستان عصر یک‏شنبه، 25 آذر در نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهیان استان لرستان، اظهار کرد: در برهه کنونی اتفاقات دیگری باید در دانشگاه‌ها رخ دهد چراکه فضای امروز دانشگاه‌ها نسبت به 20 سال گذشته فرق کرده و این در حالی‌است که رویکردها همان رویکردهای قدیمی بوده و هیچ وقت اصلاح نشده و تغییری در آن‌ها ایجاد نشده است.
وی با بیان این‌که جهت‌گیری کارها در حوزه فرهنگی و دانشگاهی باید براساس مقتضیات کنونی کشور باشد، ادامه داد: امروز موضوعات اساسی کشور ما اکوسیستم کارآفرینی کشور، توانمندسازی نیروی انسانی، تولید، فرهنگ مصرف و کار است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با طرح این سؤال که چند کانون دانشجویی در دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگ مصرف، نوآوری‌های نوین و آسیب‌های فضای مجازی داریم، اضافه کرد: در این حوزه‌ها تعداد کانون‌ها کم هستند در حالی‌که از مسائل مهم کشور هستند.
دهقانی‌الوار با تاکید براین‌که باید کانون‌های دانشجویی و فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها به سمت مسائل روز، بصیرت‌افزایی، استکبار‌ستیزی و استکبارشناسی سوق داده شوند، اظهار کرد: خیلی‌ها یقین پیدا نکرده‌اند که استکبار با ما خصومت دارد و این مهم در ذهن ما مستحکم نشده است.
وی افزود: استکبار نمی‌خواهد حکومت اسلامی ایران پابرجا بماند زیرا آرمان‌های نظام و انقلاب با آن‌چه که آن‌ها تصور می‌کنند متناقض است.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: بیاییم براساس جهت‌گیری‌های کلان کشور و ضرورت‌ها و الزامات روز، ساختارهای فرهنگی و دانشگاهی را طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.
دهقانی‌الوار با بیان این‌که امروز نیاز داریم ارزش‌های انقلاب اسلامی نوسازی، بازسازی، تبیین، تحلیل و به دانشجو تفهیم شوند، تصریح کرد: خیلی از دانشجویان انقلاب را درک نکرده و نه امام را دیدند و نه تعریفی از انقلاب دارند؛ باید این موضوعات برای آن‌ها تبیین و تحلیل شود و کرسی‌های آزاداندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در همین راستا پُررنگ‌تر در دانشگاه شکل گیرد و اجرا شود.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با تاکید بر این‌که باید وحدت رویه‌ای در فعالیت‌های دانشگاهی به‌وجود آمده و همه با هم هماهنگ باشیم و روی نیازهای اصلی کشور و استان کار کنیم، افزود: لرستان مقتضیات فرهنگی و اجتماعی خاص دارد و سؤالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا دانشگاه‌ها بخش اعظم انرژی دانشجویی را به سمت مسائل استان برده یا نه؟ در حال حاضر مسئله مهم، بیکاری، توانمندسازی نیروی انسانی و فقر است.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان اضافه کرد: باید حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها انرژی مضاعف دانشجو را به این سمت هدایت کند و جهاد دانشگاهی با تشکیل کانون همیاران طبیعت بخشی از این کار را انجام داده است.
دهقانی‌الوار با بیان این‌که در راستای حل این معضلات و مشکلات اساسی استان حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها چه کارهایی کرده‌ایم، بر تلاش‌گر بودن دانشجو تاکید کرد و گفت: مسائل فرهنگی اجتماعی، بیکاری، تعهد به کار و تلاشگری بسیار مهم است. متاسفانه با مشکل فرهنگ کار و تلاش‌گری مواجه‌ایم در حالی‌که برنامه سازمان یافته‌ای برای استفاده از ظرفیت دانشجویان در این مسیر نداریم.

ایجاد کانون‌های علم فناوری، فرهنگ کار و محیط زیست و فضای مجازی

دهقانی‌الوار تصریح کرد: به جای ایجاد کانون فیلم و شعر در دانشگاه‌‌ها باید کانون علم فناوری، فرهنگ کار و محیط زیست و فضای مجازی ایجاد شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه محیط زیست و فعالیت‌های دانشجویی در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یا در حوزه حمایت از محرومان و شناسایی و خلاقیت کارهای خوبی انجام گرفته است.
دهقانی‌الوار افزود: آمادگی داریم در حوزه فرهنگی دانشجویی و تبیین، تحلیل، شناسایی و پردازش مسائل فرهنگی در دانشگاه کارهای گسترده‌ای با هدف منسجم‌سازی برنامه‌ها انجام دهیم و بر اساس توافق و اتفاق نظری که با همه مراکز آموزش عالی استان داریم به نظر می‌رسد می‌توانیم با هم کارهای خوبی انجام دهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: نیاز داریم کانون‌های فرهنگی دانشجویی را با ساختارها و زمینه‌های اجتماعی در راستای مسائل اصلی و کلان کشور، سند چشم‌انداز بیست ساله و مسائل توسعه‌ای استان بازسازی کنیم.

انتهای پیام

captcha