احتمال همکاری ترکیه با «بشار اسد» در صورت انتخابات دموکراتیک
کد خبر: 3773120
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

احتمال همکاری ترکیه با «بشار اسد» در صورت انتخابات دموکراتیک

گروه بین‌الملل ــ وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: در صورت برگزاری انتخابات دموکراتیک و قابل اعتماد در سوریه، احتمال همکاری با بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه گفت: در حال حاضر برای تهیه قانون اساسی جدید سوریه تلاش می‌کنیم. باید خود آنها یک پیش‌نویس تهیه کنند.

چاووش‌اوغلو با تأکید بر لزوم آغاز روند برگزاری انتخابات در سوریه، اظهار کرد: انتخابات باید زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار شود و تمام شهروندان از جمله پناهجویان سوری که در 7 سال اخیر به ترکیه و سایر کشورها پناه برده‌اند نیز در آن شرکت کنند.

وی افزود: این انتخابات باید به صورت دموکراتیک، شفاف و قابل اعتماد برگزار شود و رهبر جدید سوریه را خود مردم انتخاب کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین در این باره که اگر اسد به عنوان رئیس‌جمهور جدید سوریه انتخاب شود، آیا ترکیه با او همکاری می‌کند یا خیر، تصریح کرد: اگر انتخابات دموکراتیک و به صورت قابل اعتماد برگزار شود، ممکن است همه دولت‌ها مجبور شوند که این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

گفتنی است،‌ پیش از این، چهار شرط از سوی سوریه برای برقراری ارتباط با ترکیه مطرح شده بود که علنی بودن رابطه، رسمی بودن رابطه، ارائه یک نقشه راه معین از سوی ترکیه و حضور کشورهای متفق دمشق (ایران و به ویژه روسیه) به عنوان ناظر در این روابط از آن جمله به شمار می‌رود.

انتهای پیام

captcha