حوزه و دانشگاه از شبهات استقبال کنند/ فضای مجازی؛ فضای فرهنگی ناامن
کد خبر: 3773150
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

حوزه و دانشگاه از شبهات استقبال کنند/ فضای مجازی؛ فضای فرهنگی ناامن

گروه اجتماعی ـ حجت الاسلام عبدی، مدرس حوزه علمیه گفت: همانگونه که دنیای ضداسلام برای شبهه افکنی اتاق فکر دارد، ما نیز باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و روحانیان حوزه و اساتید دانشگاه از شبهات استقبال کنند.

حوزه و دانشگاه از شبهات استقبال کنند/ فضای مجازی؛ فضای فرهنگی ناامن

حجت الاسلام والمسلمین فرخ عبدی، مدرس حوزه علمیه در گفت وگو با ایکنا از گیلان، حوزه و دانشگاه را دو مرکز علمی دانست که به بررسی علوم در شاخه های مختلف می پردازند و اظهار کرد: حوزه، علوم انسانی و اسلامی و دانشگاه، علوم ریاضی و تجربی و مباحث مرتبط با زندگی مادی بشر را مد‌نظر قرار می دهد.

وی با اشاره به نامگذاری 27 آذر تحت عنوان «روز وحدت حوزه و دانشگاه»، پیش فرض جدایی این دو مرکز علمی را نادرست دانست و افزود: از آنجایی که حوزه علمیه غالباً روحانی پرورش می دهد، این تفکر به وجود می آید که روحانیت کاری به دنیای مردم ندارد و جدایی دین از امور سیاسی مطرح می شود، در حالی که در گذشته مردم روحانی را به عنوان عالم قبول داشتند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه حوزه علمیه علوم انسانی و اسلامی را به هم متصل می کند، گفت: همه علوم اسلامی هستند و در کلام الهی سخن از ریاضی و پزشکی و فیزیک و متافیزیک به میان آمده و آیات قرآن شگفتی های علمی و ارتباط آنان را بیان می کند.

‌عبدی حوزه و دانشگاه را به مثابه دو بال علمی دانست و ادامه داد: حوزه نیاز مردم دنیا به علوم انسانی را تامین می کند و دانشگاه به علمی که موجب به گردش درآمدن چرخه زندگی بشر می شود می پردازد تا آسایش و رفاه به ارمغان آورد لذا تعصبات باید کنار گذاشته شود و حوزویان دانشگاهیان را بی دین و دانشگاهیان حوزویان را متحجر نخوانند.

رشد و تعالی کشور
وی رشد و تعالی کشور را در گرو وحدت، همدلی و همکاری آحاد جامعه دانست و اظهار کرد: در همه زمینه ها وظیفه داریم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به مطرح شدن شبهات در فضای مجازی به منظور تحت تأثیر قرار دادن ذهن جوانان و نوجوانان، افزود: هر کسی مسئول نفس خودش است و در فضای مجازی نیز باید به فکر خودمان باشیم، زیرا فضای مجازی فساد و فحشا را به خانه ما آورده و بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، ورود به این فضا به تقوای دوچندان نیاز دارد.

‌عبدی با بیان اینکه باید خودمان متقی باشیم و متقیانه وارد فضای مجازی شویم، گفت: فضای مجازی یک فضای فرهنگی ناامنی ایجاد کرده و لذا براساس آیه «وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ» باید ایمان و تقوایمان را بالا ببریم.

وی پاسخگویی به شبهات دینی را نیازمند ایجاد گروه های تخصصی در حوزه و دانشگاه دانست و اظهار کرد: برای پاسخگویی به شبهات مطرح شده در فضای مجازی باید اتاق فکر تشکیل داد و کرسی های آزاداندیشی بدون وجود خط قرمز در مباحث علمی شکل بگیرد. کرسی های آزاداندیشی به ایجاد فضای باز فکری در جامعه کمک می کند.

مدرس حوزه علمیه ادامه داد: اساساً شبهات مطرح شده در فضای مجازی نادرست و غالبا غلط است و اکثر افرادی که با این فضا سر و کار دارند، وقت کمی را به تحقیق و مطالعه اختصاص می دهند لذا همانگونه که دنیای ضد‌اسلام برای شبهه افکنی اتاق فکر دارد، ما نیز باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و با شناسایی نقاط ضعف درصدد رفع آن برآییم. بی‌تردید یکی از عوامل پیشرفت انسان، دشمن اوست و روحانیون حوزه و اساتید دانشگاه باید از شبهات استقبال کنند.

‌عبدی قرآن و احادیث را منبع غنی پاسخگویی به شبهات دانست و یادآور شد: نباید ‌برابر شبهات همیشه انفعالی عمل کنیم و درصدد پاسخگویی باشیم. فرقه های اسلامی همه یک قرآن دارند، اما فرقه های سایر ادیان الهی مانند یهود و مسیحیت دارای کتب مختلف هستند و ما باید نسبت به آنها شبهه وارد کنیم.

وی بی‌دینی را خلاف عقل دانست و بیان کرد: برای خروج از این حالت انفعالی به کمک دو بال حوزه و دانشگاه نیاز داریم و باید به این باور برسیم که از دین مان ‌برابر دیگران دفاع کنیم.

انتهای پیام

captcha