سیاست‌زدگی حوزه و دانشگاه؛ از موانع تحقق اتحاد این دو نهاد
کد خبر: 3773186
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

سیاست‌زدگی حوزه و دانشگاه؛ از موانع تحقق اتحاد این دو نهاد

گروه معارف ـ معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه نباید قربانی حزب‌گرایی و جناح‌گرایی ‌شود، گفت: نگاه سیاسی و جناحی داشتن به این اتحاد آسیب می‌زند، تحقق این امر با سعه‌صدر هر دو نهاد امکان‌پذیر است تا بتوان موانع را از مسیر برداشت.

«سیاست‌زدگی» حوزه و دانشگاه مانع تحقق اتحاد بین این دو نهاد می‌شود

اکبر عروتی‌موفق، معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو رکن بسیار مهم در جامعه ما هستند، اظهار کرد: این دو مجموعه دو بال رسیدن به تعالی در انقلاب اسلامی هستند که با هم‌افزایی و همراهی یکدیگر مسیر حرکت علمی جامعه را هموارتر می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال تحقق تمدن نوین هستیم، افزود: پیشرفت علمی یکی از مسیرهای این تمدن است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: هر کسی شاید تلقی خاص خود را در مورد وحدت داشته باشد، به‌طور مثال در بحث فلسفی وحدت، به معنای جدا کردن خصوصیات متفاوت دو چیز و تبدیل یکی به دیگری است در صورتی‌که یکی از آنها ماهیت و حقیقت خود را از دست بدهد، اما منظور از وحدت حوزه و دانشگاه پرداختن به اهداف مشترک این دو نهاد است تا به نقاط مشترک خود برسند و در این راه همکاری و هماهنگی بیشتری باهم داشته باشند.
عروتی‌موفق با اشاره به شخصیت‌های بزرگی که در اوایل انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، گفت: بزرگانی چون آیت‌الله مطهری و مفتح با توجه به احساس نیاز برای هماهنگی حوزه و دانشگاه وارد این عرصه شدند و حتی تا پیای جان در این مسیر ایستادند.
وی گفت: دشمن حساسیت این مسئله را متوجه شد که اگر این دو نهاد دست در دست یکدیگر داشته باشند ایران اسلامی پله‌های ترقی و رشد را پرشتاب‌تر طی خواهد کرد، لذا در این راه از هیچ کارشکنی ابا نکرد.
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه در وحدت حوزه و دانشگاه نیز آسیب‌هایی وجود دارد، یادآور شد: هر دو نهاد می‌بایست این آسیب‌ها را مورد بررسی قرار دهند بنابراین در قدم اول هر دو نهاد باید درک درستی از همدیگر داشته باشند.
وی با بیان اینکه نباید وحدت حوزه و دانشگاه قربانی حزب‌گرایی و جناح‌گرایی شود، ادامه داد: نگاه سیاسی و جناحی داشتن به این اتحاد آسیب می‌زند، تحقق این امر با سعه صدر هر دو نهاد امکان‌پذیر است تا بتوان موانع را از مسیر برداشت.
عروتی‌موفق اظهار کرد: وحدت اگر به معنای واقعی آن که مدنظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده است را در نظر بگیریم، برای تحقق آن را در دانشگاه بوعلی قدم‌هایی برداشته شده اما کافی نبوده است. یکی از این قدم‎ها حضور نهادهای نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و روحانیونی که بعنوان اساتید، مدرس و عضو هیئت علمی در این دانشگاه حضور دارند، بوده است.

جفای در حق دانشگاهیان
وی ادامه داد: نشست مشترکی با اساتید حوزه و دانشگاه وجود دارد، این جلسات که پایه‌گذار آن مرحوم آیت‌الله رازینی بود هم‌چنان پس از چندین سال در حال برگزاری و فضای مناسبی برای حضور روحانیون در دانشگاه است.
این استاد دانشگاه هم‌چنین یادآور شد: حلقه‌های ضیافت و اساتید گروه معارف نیز گامی در جهت انتقال مبانی فکری و ارزشی حوزه علمیه در دانشگاه بوعلی سینا بوده است، در نقطه مقابل در برخی حوزه‌های علمیه نیز فضای حضور دانشگاهیان فراهم آمده اما نیاز به فضای بیشتر و بهتری است بطوریکه دانشجویان و اساتید با فراغ بال بیشتری بتوانند به علوم اسلامی دست پیدا کنند و از تعالیم علوم حوزوی بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه دشمن به دنبال معرفی کردن دانشگاه بعنوان نهادی سکولار است، گفت: تعمیم دادن این مطلب به کل دانشگاه جفا در حق دانشگاهیان است، دینداری در دانشگاه اگر بیشتر از سطح عموم جامعه نباشد کمتر نیست، بطور مثال در اعتکاف دانشجویی شاهد حضور خیل عظیمی از دانشجویان هستیم، نماز جماعت ظهر و مغرب به‌طور دائم در دانشگاه برگزار می‌شود، حج دانشجویی، عتبات دانشگاهیان و پیاده‌روی اربعین نیز با استقبال زیاد دانشجویان روبرو است.
وی ادامه داد: البته درصد کمی هم شاید در دینداری دارای ضعف هستند، همانطور که در سطح جامعه نیز عقاید سکولاریستی وجود دارد، لذا این تفکر غلط که برخی از حوزویان دانشگاه را سکولار بدانند باید تغییر کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اقدام خوبی که در دانشگاه با را‌ه‌اندازی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ایجاد شد، توضیح داد: این طرح با انگیزه و یک نیت خوب از سوی نهاد رهبری در دانشگاه پا گرفت به‌طوری‌که در دوره‌های اول از اساتید دانشگاه نیز در این حوزه شرکت می‌کردند. قرار بر این بود که دانشجویانی که در این طرح شرکت می‌کنند پس از 6 ترم معادل پایه سوم حوزه به آنان اعطاء شود و بتوانند با آن در حوزه‌های علمیه نیز ادامه تحصیل دهند.
وی ادامه داد: این طرح انگیزه خوبی بین دانشجویان ایجاد کرد اما متأسفانه شاید ارتباط مناسبی بین نهاد رهبری و حوزه علمیه شکل نگرفت و اعطای این مدرک محقق نشد. تغییر رویه‌ای که در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز ایجاد شد متأسفانه بستر حضور دانشجویان را کمرنگ کرد.
وی در پایان اعلام کرد: امیدواریم این طرح دوباره با قوت شکل بگیرد، معاونت فرهنگی دانشگاه نیز پیگیری دوباره پاگرفتن این طرح را انجام خواهد داد.
انتهای پیام

captcha