تمرکز در تصمیم‌گیری و سرعت عمل لازمه مهم شرایط تحریم است
کد خبر: 3773281
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
لاریجانی در همایش نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری:

تمرکز در تصمیم‌گیری و سرعت عمل لازمه مهم شرایط تحریم است

گروه سیاسی ــ رئیس مجلس شورای اسلامی در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری اظهار کرد: در شرایط تحریم لزوم تمرکز در تصمیم‌گیری و سرعت عمل داشتن خیلی مهم است، به همین دلیل هم مقام معظم رهبری شورایی را مسئول کردند تا تصمیمات مهم را بگیرند که این تصمیمات مهم باید متکی به پژوهش‌های مشترک، و نه جزیره‌ای، دستگاه‌ها باشد تا فرآیند تصمیم‌گیری ساده شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز، دوشنبه 26 آذر، در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری که در محل سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت روز پژوهش به همه محققان کشور و محققان و پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گفت: از آقای کاظم جلالی و همکارانشان، معاونان و مدیران و همه دوستانی که در تقویت بنیه پژوهشی در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنند، صمیمانه سپاسگزارم. من در جریان برخی پژوهش‌های شما قرار دارم و کارها را می‌بینم که مفید است و بسیاری از کارهایی که ارائه کردید قابل استفاده است؛ هم به نمایندگان مجلس، هم کمیسیون‌ها و هم مراکز دولتی که باید تصمیم گیری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به برخی معضلات کشور مخصوصاً در سال‌های اخیر، برخی معضلات و چالش‌هایی که در کشور هستند که مزمن و پیچیده شده‌اند و اینکه مرکز پژوهش‌ها آنها را تحلیل کرده و گاهی یک پالس‌هایی به بخش های اجرایی داده که توجه‌شان جلب شود که بسیار مفید بوده است.

وی افزود: بسیاری از این موارد راه حل‌هایی ارائه کرده‌اند، مخصوصاً در بخش‌های اقتصادی و زیربنایی که الان کشور با آن درگیر است، هم واقع‌بینانه بحث شده و مسائل دیده شده است، کما اینکه در این همایش آقای جلالی و آقای اسماعیلی هم بر آن تاکید داشتند که واقع‌بینی و واقع‌گرایی در تحقیقات رعایت شود، تایید می‌کنم که انصافاً عزیزان در مرکز پژوهش‌ها به آن توجه داشته‌اند.

لاریجانی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: برخی از آنها همچون مشکل صندوق بازنشستگی و مشکلاتی که بانک‌ها دارند، مسئله کمبود آب در کشور و مشکل نقدینگی از موضوعاتی است که از مدت‌ها پیش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روی آنها تمرکز کرده، فکر کرده و راه حل هایی ارائه کرده است.

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار کرد: شاید به بخش‌هایی که باید کم توجه کرده‌اند ولی در مورد این موضوع، جلساتی را با من گذاشتند، صحبت کردند و نظراتشان را بیان کردند که در مسیری افتاد که قانون بودجه سال 97 راهکارهایی برای سرپا شدن‌شان در نظر گرفته شد، اهتمام دولت برای این امر کم بود و باید از این امر استقبال می‌کرد و باز هم باید پیگیری شود.

وی یادآور شد: در مورد تحریم‌ها تحلیل‌های به موقعی ارائه کردند، تحلیل از اینکه در شرایط فعلی چه راهکارهای واقع‌بینانه ارائه دادند، نمی‌گویم که تمام ابعاد در آن دیده شده است، اما پیشنهادات سامان یافته‌ای را ارائه کردند و به نظر من جزو اولین جاهایی بود که در کشور روی مسئله تحریم‌ها و اینکه کجاها را رصد می‌کند که مشکل برای آنها ایجاد می ‌کند و ما باید چگونه آنها را مرتفع کنیم، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش مفیدی ارائه کردند و در مجلس هم در جلسه غیرعلنی ارائه دادند و جا دارد که همچنان استمرار پیدا کند.

ایران چند برابر بیشتر از برخی کشورهای اروپایی مصرف انرژی دارد

لاریجانی تاکید کرد: در موضوع انرژی و اینکه چگونه از انرژی خودمان استفاده کنیم، بحث خوبی را ارائه کردند و دوستان در بخش های مختلف کشور مطلع هستند که ما رقمی حدود 900 هزار میلیارد تومان یارانه در بخش انرژی مصرف می کنیم و سوال این است که آیا این به بهترین نحو استفاده می شود و یا تشویق می کند که مصرفمان متناسب نباشد، گزارش هایی که برای تعدیل آن و اینکه ما چند برابر بیشتر از برخی کشورهای اروپایی مصرف انرژی داریم، این امر کار فرهنگی می خواهد و نظاماتی می خواهد که با توجه به کمبودهایی که داریم از این منابع انرژی درست استفاده کنیم.

وی افزود: در بحث برنامه و بودجه هم مرکز پژوهش‌های مجلس فعال برخورد کرد، هم در کمیسیون‌ها گزارش تحقیقاتی ارائه می‌دهد و هم پیشنهادات موقع ارائه می‌دهد و مفید هم واقع شده است، کما اینکه یک گزارشی در مورد امنیت غذایی تهیه کرد که گزارش مهم و همه جانبه ای بود برای بخش‌های مختلف کشور، چرا که مسئله سلامت برای ما در کشور موضوع مهمی است و اینکه آسیب‌های ما در این زمینه کجاست، من این گزارش را برای بخش‌های مختلف کشور فرستادم چرا که گزارش بسیار خوب بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مورد آب شرب تهران گزارشی تهیه کردند و برخی اشکالاتی که در این زمینه وجود دارد و حتی مصوباتی که در این مدت شورای امنیت داشت و بخشی از آن به درستی اجرا نشده است، گزارش نظارتی مطلوبی را ارائه کرد و دنبال کرد. در مورد مشکل آب کشور گزارش مناسبی را ارائه کردند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد موانع سرمایه ‌گذاری در کشور بررسی‌های دقیقی انجام داد

وی یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد موانع سرمایه گذاری در کشور بررسی های دقیقی انجام داد، من فکر می کنم مجموعه این کارها که برخی از آنها را نیز مطالعه کرده ام، گزارش های مناسبی بود که نشان می داد برای آن زحمت کشیده اند، اینکه از مراکز تحقیقاتی دیگر کشورها می خواهند استفاده کنند و بانک اطلاعاتی در این زمینه ایجاد کنند، کار مطلوبی است و باید از اذهان مختلف استفاده کرد، البته آنها متناسب با شرایط کشور خودشان این اقدام را انجام داده اند، ما باید از تجربیات آنها استفاده کنیم و متناسب با شرایط کشور خودمان ساماندهی کنیم و حتما از کشورهایی که در شرق هم هستند، همچون چین، ژاپن، مالزی، اندونزی، روسیه هم استفاده کنیم و از نظر شرایط به ما نزدیکتر هستند و یک مجموعه مناسب برای کارهای اداری دارند که می تواند مفید باشد و من این اقدام را تحسین می کنم.

لاریجانی بیان کرد: چگونه باید در شرایط فعلی گامی به پیش بگذاریم، مواردی که دکتر اسماعیلی بدان اشاره کردند، نکته پایه ای است و همه این زحمات کشیده می شود که حکمرانی مطلوب به وجود آید که پایه اش در قانون است و قانون باید در کشور محترم باشد.

وی افزود: بحث من در شرایط کنونی استفاده از پژوهش است و نکته این است که آقای جلالی و همه کسانی که در انجمن های علمی و مراکز پژوهشی، دانشگاهی فعالیت می کنند، توجه داشته باشند که در شرایط تحریم فشار به کشور به وجود می آورند، اما ما باید از این قضیه استفاده مطلوب کنیم و یکی از راه هایی که می توان از آن استفاده مطلوب کرد، همین مقطعی است که در حوزه پژوهش در آن قرار داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه در کشور ما اینطور است که وقتی شرایط عادی است رویکردمان به سمت واردات است و به سمت ساخت داخلی و استفاده از پژوهشگران دانشگاهی نمی رویم، حالا تحریم شده ایم و مجبور هستیم از این فرصت استفاده کرده و نقص را رفع کنیم. قبول کنید بین بخش دانشگاهی ما به تحقیقاتی که در دانشگاه انجام می شود، و نیازهای کشور یک ارتباط وثیقی وجود ندارد. از ابتدای انقلاب هم در این زمینه راه‌های مختلفی را عنوان کردند، دفتر ارتباطات دانشگاه‌ها، دفتر ارتباطات صنعت که خیلی موفق نبودند.

صدور مدرک دکترا بر پایه رفع مشکلات کشور باشد

وی گفت: الان از آن زمان فاصله گرفته‌ایم، موسسات و شرکت های واسطه‌ای آمده اند ولی هنوز زمینه ارتقای اساتید مقالات ISA است و هر کسی که بخواهد دکتری بگیرد، با دو مقاله ISA می‌آیند و نمی‌آیند که این ضوابط را با نیازهای کشور همراه کنیم. اولین پیشنهادم در این مورد این است که الان که شرایط اینطور است، حواس ها را به سمت تولید داخل ببریم. بخش های R&D باید در کشور رشد کنند و باید بخش های تحقیقاتی در این زمینه گسترش پیدا کنند. ما که این تعداد استاد در دانشگاه ها داریم که وضعیت مالی مناسبی هم ندارند ، اگر آنها را به بخش های پژوهشی وصل کنیم، هم مشکل آنها حل می شود و هم مشکل کشور حل می شود.

لاریجانی تاکید کرد: ما تمی توانیم بدون حمایت های دانشگاهی اقدام کنیم. بیایید این موضوع را در مرکز پژوهش های مجلس بررسی کنید، با حضور روسای دانشگاه ها، اساتید برجسته و برخی انجمن های علمی اتاق بازرگانی ، بخش های خانه صنعت یک مدلی را طراحی کنید که به طور طبیعی بخش های تولید خود را نیازمند به تحقیقات دانشگاهی بدانند و دانشگاه ها هم به طور طبیعی به سمت تولید در کشور بروند و ما می توانیم مشوق هایی برای تولید قائل شویم که اگر شما از پژوهش های دانشگاهی استفاده کردید، فرض کنید این را جزو مالیات دانشتیم و از سوی دیگر انگیزه هایی ایجاد کنیم تا دانشگاه ها به این سمت بروند و یک مدلی را طراحی کنیم.

وی افزود: من چند سال قبل جلسه ای را بین روسای دانشگاه ها و بخش هایی همچون سازمان تامین اجتماعی گذاشتم و برخی مشکلاتشان را حل کردیم ولی هنوز این مدل جای دارد و الان هم وقت آن است که در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی کارمان از این جنس باشد که پلی بزنیم برای رفع این نواقص که بخش های علمی دانشگاه متصل بشوند به بخش های صنعتی، اگر لازم است ضوابط ارتقای اساتید تغییر پیدا کند، امتیاز دهید و اساتیدی که در جهت رفع نیازهای داخلی فعالیت می کند و اگر یک دانشجوی دکتری بخواهد به نتیجه برسد، به جای اینکه مقاله ISA بدهد، البته منظورم این نیست که آن را رد کنیم چرا که آن هم چارچوبی است، اما امتیازهایی قائل شویم که به رفع یک مشکل داخلی بپردازد، حتی اگر تبدیل به یک مقاله ISA نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما چرا دست خودمان را ببندیم، باید ضوابطی را بگذاریم که اگر از کیفیت مطلوبی برخوردار بود، اساتید دانشگاه ها به آنها اعتماد کنند و اگر دانشگاه به این نتیجه رسید که فردی به رفع یک مشکل مهم پرداخته است و در حد پایان نامه دکتری هست، به ارائه مقاله ISA هم نیاز نباشد.

لاریجانی افزود: ما در تولید کشور با مشکل مواجهیم کما اینکه خودرو می سازیم که فاقد ایربگ است، بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی شود که اگر مجموعه‌ای یک خودرو درست کرد در حد ارزش باشد و این مدل را باید با حضور دانشگاهیان و انجمن های علمی و بخش های اقتصادی طراحی کنیم، خیلی هم زمان نبرید و ظرف دو سه ماه طراحی کنید که این راه بیفتد و اگر نیاز به قانونگذاری هم دارد، در مجلس قانون گذاری کنیم.

وی تاکید کرد: در شرایط تحریم لزوم تمرکز در تصمیم‌گیری و سرعت عمل داشتن خیلی مهم است، به همین دلیل هم رهبری معظم شورایی را مسئول کردند تا تصمیمات مهم را بگیرند، این تصمیمات مهم باید متکی باشد به پژوهش هایی که اگر جزیره ای باشند، تصمیم گیری را ساده نمی کند، کما اینکه هر کدام از دستگاه ها، مرکز پژوهش های مجلس، سازمان برنامه و بودجه تصمیماتی را بگیرند تصمیم گیری را ساده نمی کند، بنابراین پیشنهادم این است که مرکز پژوهش های مجلس در این دوره یک گام به جلو اینگونه بردارد که پژوهش های مشترک را پایه گذاری کند، با مراکز مختلف تحقیقاتی که تصمیم ساز هستند، مثلا بخش های پژوهشی در دولت همچون وزارتخانه های نفت یا صنعت یا سازمان برنامه و بودجه هستند، که این کمک می کند برای اینکه چند خاصیت را برای کشور به وجود آورد.

لاریجانی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی هر کسی درست کار کند و پژوهش دقیق داشته باشد، 70 یا 80 درصد حرفش جلو می رود، اگر شما ساماندهی بخش پژوهش تان درست باشد، حرفتان در رو دارد، منتهی اگر اختلاف شود کار مشکل می شود، فایده اول این کار این است که شما از منابع بهتر استفاده می کنید، کما اینکه آقای جلالی به این نکته اشاره کرد که پول ما در بودجه کم است، بودجه کل کشور کم است، این پژوهش ها در جاهای مختلف انجام می شود، شما وقتی با هم کار مشترک انجام دهید، از منابعتان بهتر استفاده می کنید. خاصیت دوم آن این است که از نیروی انسانی خود بهتر استفاده می کنید و مهمترین مسئله این اقدام این است که مسیر تصمیم سازی را سهل می کنید. وقتی شما با سازمان برنامه و بودجه و سایر مراکز پژوهشی به یک نظر برسید، تصمیم گیری راحت تر است، اما وقتی چند گزارش می آید که هر کدام یک مسیری را بررسی می کنند، در تصمیم گیری گرفتار می شوند، یا تصمیم نمی گیرند که برای کشور ضرر دارد یا زمانبر است. شما این را سهل کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهادم این است شما این دوره پایه گذار تحقیقات مشترک با بخش های مختلف بشوید برای اینکه ما احتیاج به سرعت و تسهیل در تصمیم گیری داریم، ممکن است اختلاف نظر هم پیدا کنید، اما در جاهایی که مشترک هستید بنویسد، فرض کنید در بحث یارانه بنزین قسمت هایی که قبول دارید و مثلا 3 نظر است، تصمیم گیری را راحت می کند و البته این جدای از بحث نظارت است و می توانید نظارت کنید و به این نکته اشاره کنید که در بخش هایی از دولت این نقص ها وجود دارد و قانون را به درستی اجرا نکرده اند، اما این بخش ها کمک می کند به تصمیم گیری به خصوص الان که در بخش های اقتصادی پیچیدگی پیدا کرده ایم و باید خیلی استعداد به خرج بدهیم تا حل شود، کار مشترک انجام دادن را از شما می خواهیم که پایه گذار آن باشید.

لاریجانی عنوان کرد: موضوع بعدی این است که تمرکز خود را بر موضوعات مهم کشور بگذارید که این موضوعات گاهی مسائل مزمن هستند و گاهی مسائل مستحدثه هستند. مسائل مزمن مثل وام و نقدینگی که قبلا در مجلس بحث شده و مطرح شده و هنوز هم بخشی از آن حل نشده است که باید پیگیر آن باشیم و برخی هم مستحدثه است، مثلا همین تحریم ها که به وجود می آید و مشکلاتی را برای خودروسازی ایجاد می کند و شما باید فکر کنید و راه حل ارائه دهید و یا مسائلی از این جنس کم نداریم و در شرایط فعلی مسائل مستحدثه داریم.

وی تاکید کرد: شما باید تا حدی مسئله محور باشید و باید حتما این مسائل را بنویسید و بدانید حل برخی از این مسائل به یک منظومه دیگر هم مربوط است، شما وقتی به مسئله آب توجه می کنید یا مسئله بازنشستگی را، هفت یا هشت مسئله دیگر هم دارید که بخش های دیگر مربوط است، ولی به هر حال این موضوعات را سنجیده دنبال می کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع دیگر در مورد بودجه است که در شرایط تحریمی باید متفاوت با شرایط عادی کشور باشد، اصول کارش هم متفاوت است، به هرحال در شرایط تحریمی ما یک امور ضروری داریم که باید بدان بپردازیم و یک اموری هم مستحب هستند، خوب هستند ولی نمی توانیم به آنها بپردازیم و درجه 2 می شوند.

لاریجانی با یادی از آیت‌الله صافی ، زمانی که در سمت دبیر شورای نگهبان بوده است، بیان کرد: ایشان مطلبی را به مجلس نوشتند که استفاده از عنوان بودجه فقط در امور ضروری مقتضی است که البته این در کشور رعایت نشد ولی اگر می شد امروز در شرایط تحریمی این مشکل را نداشتیم. در این زمینه رهبری معظم یک نظری را اعلام کردند که برخی اجزای این نظر را توضیح می دهم که برای همه بخش های کشور مهم است.

وی در تشریح جزئیات بیانات مقام معظم رهبری یادآور شد: ایشان فرمودند که چند مشخصه را همه باید رعایت کنند، یکی اینکه بودجه کشور در شرایط تحریمی با ملاحظات مربوطه باشد، ما خیلی از ردیف ها داریم که ممکن است بگوییم خوب است، مستحب است، ضروری نیستند و باید آنها را در مرحله بعد بگذاریم و اگر تامین منابع شد به آنها بپردازیم، بنابراین در شرایط کنونی به موارد ضروری بپردازیم یعنی نیازهای اساسی مردم اعم از حقوق و مزایای کارکنان، اشتغال و مواردی که اصل هست، بپردازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه کشور تدوین کنیم، یعنی مبتنی باشد بر کاهش هزینه ها در چارچوب سیاست های کلی و قانون برنامه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت که البته قطع وابستگی به نفت سال هاست که سیاست کلی شده است و اگر از اول درست پیگیری می شد، امروز راحت تر بودیم، دستور ایشان این است که شما اصلاح ساختار بودجه را بدهید و اصول آن را تدوین کنید و بعد نقشه راه را نیز تدوین کنید که چگونه به اینجا برسیم.

وی تاکید کرد: برادران عزیز اگر در این شرایط این کار را نکنید، بعدها معلوم نیست که انجام شود، ما عادت کرده ایم در شرایط سخت این کارها را انجام بدهیم و الان موقع آن است که این کار را انجام بدهیم. بودجه کشور باید انتظام پیدا کند، تاکید رهبر معظم این است که در ساختار بودجه هزینه بودجه کشور کاهش پیدا کند در چارچوب سیاست های کلی و قانون برنامه اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت و این می تواند از اولویت های برنامه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باشد، البته ممکن است بودجه امسال ما را کمی متاثر کند، اما اگر ظرف 3 یا 4 ماه آینده تدوین کنید، می توانیم برای بودجه 98 اصلاحیه بزنیم و بعد سال 99 براساس همین بودجه را تدوین کنیم و این پایه ای شود لذا جزو اولویت کار شما این باشد.

لاریجانی افزود: نکته سومی که ایشان بدان تاکید فرمودند تدابیر لازم برای افزایش اشتغال و ارتقای رشد اقتصادی و رشد سرمایه گذاری است و این باید پرش ما باشد برای تولید کشور، نباید صرف بودجه جاری شود، پس باید بودجه جاری را ضعیف تر کنیم، می دانم که تقلا در این مورد وجود دارد ولی بهنگام است، یکی اینکه بودجه سال 98 را با اصلاحاتی تدوین کنیم تا بتوان آن را انجام داد، یکی به موازات این اصلاح ساختار بودجه را براساس قانون برنامه و هم سیاست های کلی مدون کنیم، بعد برای بودجه 98 اصلاحیه داشته باشیم، و بودجه سال 99 را بر پایه همین تدوین کنیم. این دغدغه رهبری در این مورد بسیار سنجیده و مهم است و همه باید از آن حمایت کنیم چرا که یک کار مبنایی در کشور است.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که آقای جلالی گفتند از انجمن های علمی استفاده می شود اما کم، چرا کم؟؛ این اشکال شماست، این انجمن‌های علمی بهترین سرمایه کشور هستند، شما باید بیشترین استفاده را از آنها کنید و پل باشید برای استفاده از دانشگاهیان. من چند سال قبل به شما گفتم از انجمن های علمی حداکثر استفاده را بکنید، هم اکنون تاکید می کنم که سال آینده نگویید از آنها کم استفاده کردید و بگویید استفاده حداکثری از آنها کردید. این دانشگاهیان را دلگرم می کند که بیایند به سمت رفع نیازهای کشور.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شما می گویید پول نداریم، پول یک وجه است، ارتباط برقرار کردن یک وجه دیگر است، دانشگاهیان دنبال این موارد نیستند و دلشان می خواهد که مشکلات کشور را حل کنند ولی من حاضرم منابع شما را از هر کجا که شده تامین کنم ولی شما در موازات آن از انجمن های علمی و دانشگاهیان استفاده کنید.

لاریجانی افزود: نکته دیگر در مورد چابک سازی دولت است که یکی از سیاست های کلی کوچک کردن دولت و چابکسازی آن است که خیلی سال است که سیاست کلی شده است، ولی نه چابک و نه کوچک شده است، چرا اینطوری است؟ در حد اینکه افراد بازنشسته براساس اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان جدا شدند، این تاثیر کمی می گذارد و تا وقتی که وضع دولت این قدر فربه است و پیکره پهنی دارد، زمینه ای برای ترقی و سرمایه گذاری در کشور باقی نمی گذارد. مشکل دولت این است که با چه مکانیزمی تعداد کارمندان را کاهش دهد، چرا که نمی تواند به آنها بگوید از فردا نیایید، بنابراین باید برای آنها یک جایی و زمینه اقتصادی فراهم کند. مخصوصا اینکه یکی از مسائل مهم دولت الکترونیک است که اگر ایجاد شود حجم کارمندان باید کاهش یابد و در این زمینه ورزیده شوند، بنابراین شما باید یک تئوری داشته باشید که چگونه دولت نیروهای خود را کاهش دهد و کارمندان در تولید کشور فعال شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای چابک سازی و کوچک کردن دولت به عنوان سیاست کلی باید طراحی داشته باشید و با کمک بخش های اجرایی کشور انجام دهید که اگر لازم است در مجلس تصویب شود یا در دولت انجام شود، در هر صورت این کار مهمی است.

وی افزود: مبحث دیگری در مورد کار مرکز پژوهش های مجلس در مجلس است، شما خدمات مختلفی به کمیسیون ها و نمایندگان مجلس ارائه می دهید، هم در بخش نظارتی و هم در طرح هایی که مدنظر آنها است، پیگیری می کنید و در کمیسیون ها توضیحاتی ارائه می دهید که مفید است، جدای از این بحث شما باید ارتباطی با بخش بیرونی پیدا کنید که کار را تسهیل کند و در مجلس هم روش کارتان را قدری باید تغییر دهید تا به نتیجه نزدیک شوید. همچنین در موضوعات مهم پیشنهاد می کنم شما از رئیس کمیسیون و افرادی از کمیسیون ها که علاقه به موضوع دارند، دعوت کنید که در روند فعالیت های تحقیقاتی مرکز پژوهش ها از اول درگیر باشند تا به موضوع مسلط شوند و برای پیگیری آن در مجلس پای کار باشند، اما وقتی شما به آنها یک جزوه ارائه می دهید، از ابتدا در جریان مسئله نبوده اند ، بنابراین راحت با آن ارتباط برقرار نمی کنند و حساسیت موضوع را درک نمی کنند، اما اگر از ابتدا در مراحل اصلی در جریان کار باشند و مباحث کارشناسی را شنیده باشند، که چرا ما به این طرح رسیدیم، خودشان پیگیری موضوع می شوند، بنابراین از آنها برای حضور در کارگروه دعوت کنید.

لاریجانی تاکید کرد: موضوع دیگر این است که مرکز پژوهش ها وقتی به یک طرح رسید، از نظر آیین نامه حق ندارد که خود طرح ارائه دهد و باید نمایندگان مجلس طرح بدهند، بنابراین باید مکانیزمی پیدا کنید که با کمک کمیسیون و افراد موثر در مسیر تقنین قرار بگیرد، این پیگیری لازم دارد. آقای جلالی و دوستان کار تحقیقاتی آن را انجام می دهند اما در مجلس به فردی نیاز دارید که وظیفه اصلی آن همین باشد که اگر طرحی را معاونت اقتصادی تهیه کردند، پخته شد، کمیسیون اقتصادی در جریان بود، در مجلس پیگیر مسیر تقنین آن باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شما نیازمند مشاور یا معاون پارلمانی هستید که به نیازهای نمایندگان توجه کند و به طور مستقیم مرتفع کند، کار تحقیقاتی و نظارتی انجام دهد و مهمتر اینکه نتیجه کار معاونت های مرکز پژوهش های مجلس را در پروسه تقنین بیاورد یعنی پیگیر آن شود.

وی یادآور شد: آقای جلالی گفتند که سال ها پیش در نظام بودجه ریزی طرحی را آماده کردند، چرا جلو نرفت؟ باید معاون پارلمانی داشته باشید که به این موضوع بپردازد، گیر آن کجاست؟ در کمیسیون بودجه پیگیر باشید، چرا معطل مانده است. اگر گیری وجود دارد به مرکز پژوهش ها برگردانید تا اصلاح شود یا اگر بدان توجه نشده است ما را در جریان بگذارید، یعنی در مجلس هر امری متولی می خواهد اگر کار شما در مرکز پژوهش ها به اجرا نزدیک شود، باید یک نفر این وظیفه را داشته باشد که پیگیر باشد. هم امضای نمایندگان را بگیرد برای فوریت یا غیرفوریت آن و آن را به کمیسیون آورده و پیگیر آن باشد، از افراد موثر مجلس دعوت کند که توضیح دهند و اگر متوقف شد پیگیری کند که چرا متوقف شده است. ما در آیین نامه اگر طرحی متوقف شود ظرف مدت یک ماه و نیم حق دارد که آن را به صحن بیاورد. این نتیجه زحمات شما باید ترجمه شود به روشی یا در دولت یا مجلس و این پیگیری یک موتور محرک می خواهد که پیشنهاد می کنم فردی را برای این بخش مسئول کنید.

انتهای پیام

captcha