اخبار معارفی رسانه‌ها/ ادغام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با مسابقات معارفی
کد خبر: 3773322
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷

اخبار معارفی رسانه‌ها/ ادغام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با مسابقات معارفی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر ادغام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با مسابقات معارفی، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور طی امروز 26 آذرماه است.

به گزارش ایکنا، خبر ادغام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با مسابقات معارفی که از سوی حجت‌الاسلام علی مقنی، دبیر بنیاد مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور طی امروز دوشنبه، 26 آذرماه است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز دوشنبه، 26 آذرماه و تا ساعت 14 تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار با عنوان « تلاوت سوره «اعلی» با صدای مرحوم استاد عبدالباسط» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و دو خبر دیگر نیز در حوزه عترت انعکاس یافته‌اند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز نسبت به انعکاس خبری با عنوان «معیار امام علی(ع) در انتصاب مدیران حکومتی» اقدام کرده که علیرغم اینکه یک خبر قرآنی نیست، ولی به دلیل پرداختن به امر معیارهای حکومتی امیرالمؤمنین(ع) خبری قابل تأمل و خواندنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «امام علی(ع) همواره به فرمانداران یا وزیران خویش توصیه می‌کرد در انتصابات با حساسیت بالایی برخورد کنند. در دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) تمام پست‌های مدیریتی و سیاسی، کارهای تخصصی ویژه‌ای هستند که هر کدام افراد شایسته خود را می‌طلبد و هر کسی به فراخور توانمندی خویش باید صاحب منسب یا پست شود. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار رشد و پیشرفت جامعه را داشت.
بنابراین امام علی(ع) همواره بر شایسته‌سالاری به عنوان یکی از اصول مهم گزینش افراد در پست‌های حکومتی تأکید داشتند. ایشان در نامه خویش به مالک اشتر به ایشان سفارش کردند: در بین افراد مختلف به دنبال صاحبان کرامت و شرافت و خانواده‌های شایسته و دارای سوابق نیکو باش. سپس در بین آن‌ها با دلاورمردان و شجاعان و بخشندگان و جوانمردان رابطه برقرار برقرار کن، زیرا آن‌ها جامع بزرگوارى، و شاخه‌هایى از خوبى و احسانند. ثمَّ الْصَقْ بِذَوِى الاَْحْسابِ وَ اَهْلِ الْبُیُوتاتِ الصّالِحَةِ وَ السَّوابِقِ الْحَسَنَةِ. ثُمَّ اَهْلِ النَّجْدَةِ وَ الشَّجاعَةِ وَ السَّخاءِ وَ السَّماحَةِ جِماعٌ مِنَ الْکَرَمِ، وَ شُعَبٌ مِنَ الْعُرْفِ».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز طبق روال معمول این صفحه و همانند ایام گذشته با خبری قرآنی مربوط به تلاوت ترتیل صفحه 534 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار آغاز شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز شش خبر دیگر بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که دو خبر از این اخبار با عناوین «واژه شناسی «نفوذ» در آیات و روايات/ «حزب الشیطان» چه کسانی هستند؟» و ««عید‌الشهاده» جدید‌ترین اثر گروه انوار‌الهدی رونمایی شد» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌‌های معارفی منتشر شده‌اند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز خبری با عنوان «واژه‌شناسی «نفوذ» در آیات و روايات/ «حزب الشیطان» چه کسانی هستند؟» را منتشر کرده که به بررسی قرآنی و روایی واژه نفوذ پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «عمیق‌ترین و راهبردی‌ترین روش برای تحلیل چگونگی نفوذ دشمن درآیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع)، تأمل درآیات و روایات مربوط به «شیطان» است. چراکه منظور از «شیطان» در ادبیات مفهومی قرآن کریم، هر نوع موجود شرور است که علاوه بر ابلیس، بر افراد انسانی و یا دستگاه حاکمِ شرور نیز قابل انطباق است. به‌گونه‌ای که در قرآن کریم، حتی از منافقینی که همان نفوذی‌های دشمن هستند نیز با تعبیر «حزب الشیطان» یادشده است. (مجادله: ۱۹)
بنابراین اطلاق تعبیر «شیطان» بر انسان‌های شرور و دستگاه حاکمِ شرور، ریشه در آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت (ع) دارد.
در یک آیه، صریحاً لفظ «شَیاطِینَ الْإِنْسِ» بکار رفته است که نشان می‌دهد لفظ «شیطان» بر افراد انسانی نیز قابل اطلاق است: «وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطِینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما یَفْتَرُونَ؛ این‌چنین در برابر هر پیامبرى، دشمنى از شیاطین انس و جنّ قراردادیم آن‌ها به‌طور سرى (و درگوشى) سخنان فریبنده و بى‌‏اساس (براى اغفال مردم) به یکدیگر مى‏‌گفتند و اگر پروردگارت مى‏‌خواست، چنین نمى‏‌کردند (و مى‌‏توانست جلو آن‌ها را بگیرد ولى اجبار سودى ندارد)». (انعام: ۱۱۳- ۱۱۲)
در آیه دیگری در شرح‌حال منافقینی که با دشمنان اسلام خلوت می‌کنند، می‌فرماید: «وَ إِذا خَلَوْا إِلى‏ شَیاطِینِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ؛ و هنگامی‌که با شیطان‌های خود خلوت مى‏‌کنند، مى‏‌گویند: «ما با شماییم! ما فقط (آن‌ها را) مسخره مى‏‌کنیم!»» (بقره: ۱۴)
مرحوم علامه طباطبایی معتقدند لفظ «شیطان» در قرآن کریم، لزوماً به معنای «ابلیس» نیست، بلکه به معنای هر موجود شری است که ابلیس هم یکی از مصادیق آن است: «کلمه «شیطان»‏ به معناى «شریر» است که «ابلیس»‏ هم یکى از آن شریرها است و ذریه او نیز مصادیقى از شریر و اشرار جن هم مصادیقى از آن هستند. در قرآن هم «شیطان رجیم» تنها به «ابلیس‏» اطلاق نشده، در مورد سایر شریرها هم اطلاق شده است؛ درباره «ابلیس» مى‏‌فرماید: «فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجِیمٌ»(ص: ۷۷) و درباره سایر شیطان‌ها و شریرها مى‏‌فرماید: «وَ حَفِظْناها مِنْ کُلِّ شَیْطانٍ رَجِیمٍ»(حجر: ۱۷)». (طباطبایی، ۱۴۱۷ ق، ج ۲۰، ص ۲۱۹)
مهر
«دیدار هیأت مسئولان و مربیان طرح اُسوه با قراء و حفاظ استان گلستان»، «ادغام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با مسابقات معارفی» و «تشریح جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن/ دعوت از ۱۱۴ کشور جهان اسلام»،‌ عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
این صفحه از خبرگزاری مهر نیز طی امروز به خبری قرآنی با عنوان «ادغام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با مسابقات معارفی» پرداخته که مربوط به مرحله مقدماتی مسابقات معارفی سازمان اوقاف و امور خیریه، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و آزمون نهایی طرح ملی حفظ جزء ۳۰ بشارت ۱۴۵۲ بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «با هدف تجمیع و هم‌افزایی آزمون‌ها و مسابقات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ۳ آزمون و مسابقه ملی، به صورت هم‌زمان و یکپارچه برگزار خواهد شد.
مسابقات معارفی سازمان اوقاف و امور خیریه که از دوره قبل مرحله مقدماتیش به صورت الکترونیکی برگزار شد، در سال جاری نیز به صورت الکترونیکی و البته همراه با آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و آزمون نهایی طرح ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن بشارت ۱۴۵۲، در نهم اسفندماه برگزار خواهد شد.
گفتنی است شروع ثبت نام از ۱۰ دی‌ماه و از طریق سایت www.quranedu.ir خواهد بود.
شایان توجه است این دوره با همراهی شبکه قرآن و معارف رسانه ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش، برگزار شده و جلوه‌ای نو از هم‌افزایی و همراهی دستگاه‌های متعدد در برگزاری مسابقات و آزمون‌های قرآنی را به نمایش خواهد گذاشت».
ایرنا
«آستان قدس 22 هزار هکتار زمین زراعی مدیریت می کند»، «خط بازی،‌ انسان را از مسیر درست منحرف می‌‌کند»، «کمبودها نباید مانع تداوم فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی شود» و «کل ایران را باید به اتاق فکر تبدیل کرد»، عناوین چهار خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نبوده و همگی در حوزه‌های مختلف معارفی دیگر منتشر شده‌اند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد هفت خبر با عناوین «تجربیات بشری‌ عوامل پیش‌برنده حوزه در امر پژوهش هستند»، «وحدت جامعه اسلامی ایران برای جوامع اسلامی الگو محسوب می‌شود»، «وحدت جامعه اسلامی ایران برای جوامع اسلامی الگو محسوب می‌شود»،‌ «نشست مشترک علما و روحانیون تشیع و تسنن برگزار شد»، «باید فعالیت‌های فرهنگی خود را به جهان ارائه بدهیم»، «پاسداشت وحدت حوزه و دانشگاه نباید تشریفاتی تلقی شود» و «بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از رایزن‌های فرهنگی برتر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان که تا این ساعت منتشر شده، خبری با عنوان «معرفی مروارید‌های نهفته در سوره فلق/ سوره‌ای برای از بین بردن ناراحتی‌ها» است که به معارف ناب سوره مبارکه فلق پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سوره فلق صد و سیزدهمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرار گرفته است.
سوره فلق جزء چهارقل است. خداوند در این سوره به پیامبر(ص) دستور می‌دهد از هر شرّی به خدا پناه ببرد، مخصوصاً از شر تاریکی شب، زنان افسونگر و شر حسودان.
برخی از مفسران اهل سنت گویند این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، پیامبر(ص) را سِحر کرد و پیامبر به سبب آن بیمار شد. پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیاتی از آن بر پیامبر(ص) خوانده شد و او از بستر بیماری برخاست. برخی از عالمان شیعه به این سخن اشکال کرده‌اند و گفته‌اند سحر و جادو بر پیامبر(ص) اثر نمی‌کند».
همچنین، شش خبر دیگر نیز طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که هیچ‌کدام از این شش خبر قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
ایبنا
«جای خالی ادبیات تفکرمحور در کتاب‌های حوزه کودک»، «تجربه مایکل محمد از نوشتن کتابی درباره اسلام» و «وضعیت پژوهش در کشور نگران‌کننده است»، عناوین سه خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچکدام از این اخبار نیز قرآنی نیستند.
انتهای پیام

captcha