گردآوری تمامی احادیث پزشکی و اعتبارسنجی چندمرحله‌ای
کد خبر: 3773399
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
مجاهدی بیان کرد:

گردآوری تمامی احادیث پزشکی و اعتبارسنجی چندمرحله‌ای

گروه سلامت ــ دبیر کارگروه نظام سلامت در اسلام وزارت بهداشت با بیان آغاز تدوین دانشنامه جامع احادیث طبی، گفت: این دانشنامه قرار است به گردآوری تمامی احادیث طبی و اعتبارسنجی چندمرحله‌ای آنها بپردازد.

گردآوری تمامی احادیث پزشکی و اعتبارسنجی چند مرحله‌ایمرتضی مجاهدی، دبیر کارگروه نظام سلامت در اسلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با پرداختن به دیدار اخیر هیئت وزارت بهداشت با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی مبنی بر طرح تدوین دانشنامه جامع احادیث طبی، اظهار کرد: این طرح قرار است تمامی احادیث مرتبط با سلامت را، که در کتب مختلف ذکر شده‌اند، گردآوری کند.
وی افزود: پس از گردآوری این احادیث، کار‌های تخصصی مانند اعتبارسنجی سندی، ارتباط محتوا با سلامت و فعالیت‌های دیگری از قبیل کارآزمایی بالینی جهت کاربری کردن احادیث نیز به آن‌ها اضافه شود.
مجاهدی تأکید کرد: تاکنون چنین دانش‌نامه‌ای وجود نداشته و در صورت تدوین، می‌تواند منبع خوبی برای کسانی باشد که می‌خواهند از این احادیث استفاده کنند.
دبیرکارگروه نظام سلامت در اسلام درباره تعداد احادیث طبی و اعتبار اسنادی آن‌ها نیز گفت: از نظر پژوهشکده قرآن و حدیث، که زیر نظر دانشگاه علوم قرآن و حدیث است، در مجموع حدود شش هزار حدیث مرتبط با سلامت وجود دارد که درصد بالایی از آن‌ها سند ندارند یا سند آن‌ها ضعیف است و اگر کسی بخواهد تعداد دقیق را ذکر کند، باید کار پژوهشی انجام دهد؛ این دانشنامه نیز کاری پژوهشی است.
وی محوریت این فعالیت را برعهده مرکز قرآن و طب دانشگاه شیراز دانست و اظهار کرد: دانشگاه قرآن و حدیث نیز در این پروژه همکاری دارد و در آینده نیز دانشگاه‌های دیگر می‌توانند به آن بپیوندند یا از آن استفاده کنند.
وی همچنین در مورد تفاوت این دانشنامه با کتاب دوجلدی احادیث طبی اثر آیت‌الله ری‌شهری نیز بیان کرد: آیت‌الله ری‌شهری یکسری از احادیثی را که در حوزه طب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد جمع بندی کرد و ادعایی هم در مورد همه احادیث این حوزه و اعتبار سنجی آن‌ها ندارد، اما دانشنامه جامع احادیث طبی قرار است همه احادیث مختلف را که در همه منابع حدیث نقل شده گردآوری کند و طی چند مرحله اعتبارسنجی آن‌ها انجام شود.
انتهای پیام
captcha