نگاه توحیدمدار به علم؛ گامی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3773434
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

نگاه توحیدمدار به علم؛ گامی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه

گروه معارف ـ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: هر گاه نگاه به علوم توحیدمدار شود آن زمان وحدت بین حوزه و دانشگاه به طور کامل عملی خواهد شد که حاصل آن نیز به وجود آمدن یک دانشگاه اسلامی است.

دانشگاه اسلامی؛ نگاه توحیدمدار به علومبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام سیف‌اله مدبر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل‌ روز گذشته، ۲۶ آذرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر گاه نگاه به علوم توحید مدار شود آن زمان وحدت بین حوزه و دانشگاه به طور کامل عملی خواهد شد که حاصل آن نیز به وجود آمدن یک دانشگاه اسلامی است.
وی افزود: در طول ۴۰ سال گذشته برای وحدت بین حوزه و دانشگاه اقداماتی انجام شده و تأثیراتی هم داشته برای مثال تعدادی از اساتید علمی در رشته‌های معارف دانشگاه‌ها از افراد حوزوی بوده که در حال تدریس این دروس هستند، اما آنچه مدنظر بوده به طور تمام و کمال به وقوع نپیوسته و قدم‌هایی که باید برای وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شود، انجام نیافته است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: وحدت بین دین و علوم اصلی‌ترین موضوع بین وحدت حوزه و دانشگاه است که باید آغاز کار باشد که در این موضوع به نقطه‌ی اشتراکی نرسیده‌ایم و برای رسیدن به وحدت بین حوزه و دانشگاه باید بر روی این مسئله تمرکز کنیم.
مدبر ادامه داد: در طول این چند سال بیشتر به صورت مصداقی فعالیت شده است، اما باید به اصل قضیه که ایجاد وحدت بین دین و علوم است، پرداخته شود بدین گونه که مبنای علوم همانند فیزیک، ریاضی، شیمی و... عوض شده و نگاه به این علوم تغییر یابد و توحیدمدار شود.
وی عنوان کرد: وظیفه انجام این کار بر دوش شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان کشوری است که از نخبگان و صاحبنظران در این حوزه استفاده کرده و برنامه‌ریزی‌های دقیق برای توحید مدار کردن علوم و دانشگاه‌ها استفاده کنند.
استاد دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به ایجاد مرکز تحقیقات علم و دین در اردبیل بیان کرد: از چهار سال گذشته مرکز تحقیقات علم و دین در راستای ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه و توحید‌مدار کردن علوم در دانشگاه محقق اردبیلی راه‌اندازی کرده‌ایم و اقدامات مؤثری نیز در این حوزه انجام یافته است.
مدبر افزود: وحدت بین حوزه و دانشگاه از ضروریات است البته در گذشته این وحدت در سطح بالایی بوده، ولی از اواخر حکومت صفوی و در دوران قاجار و پهلوی این موضوع گسست پیدا کرده بین علم و دین فاصله افتاد و آن هم با جداسازی مکتب خانه از دانشگاه‌ها صورت گرفت اگر مکتب خانه‌های گذشته توسعه یافته و ارتقا آن‌ها به گونه‌ای می‌شد که دانشگاه‌ها از این مکتب خانه‌ها تبلور می‌یافت وحدت بین حوزه و دانشگاه و علم و دین ادامه می‌یافت.
وی ادامه داد: زبانزد‌ترین دانشمندان ایران اسلامی در زمانی بودند که ارتباط بین علم و دین وجود داشت و برای مثال یک ریاضیدان در کنار یک فقیه تربیت می‌یافت و بزرگترین دانشمندان جهان در آن زمان ارتقا یافتند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل افزود: با گذشت زمان و ایجاد فاصله بین علم و دین نوعی تحقیر علمی در کشور به وجود آمد آیا امروزه از دانشمندان غیر علوم انسانی افرادی سراغ داریم که در مقالات علمی و پژوهشی خود از منابع اسلامی ایرانی استفاده کنند؟ این یعنی تحقیر علمی، در حالیکه در زمان‌های نه چندان دور با وجود وحدت بین علم و دین به مراتب علمی بالایی دست یافته بودیم.
مدبر گفت: عدم رجوع دانشمندان کنونی به منابع گذشته و استفاده از این منابع نشان از تحقیر علمی داشته و ناخودآگاه گذشتگان خود را با دید تحقیرآمیز می‌نگریم و این همان اثر جدایی دین از علم بوده و القای فکر جدایی دین از علم حاصلی جز تحقیر علمی نخواهد داشت.
انتهای پیام

captcha