بیان ریشه‌های شرک در قرآن
کد خبر: 3773441
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

بیان ریشه‌های شرک در قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تشریح ریشه‌های شرک در قرآن، بیان کرد: عدم معرفت صحیح، هواپرستی، تقلید کورکورانه و تکیه بر منطق بی‌بنیان، ریشه‌های شرک است.

بیان ریشه‌های شرک در قرآن

به گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه دوشنبه، 26 آذر در جلسه هفتگی تفسیر قرآن در جمع نمازگزاران مسجد حاج علی دولتشاهی منطقه پشت‌بازار خرم‌آباد در تفسیر آیه 67 سوره زمر با مضمون «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى‌ عَمَّا يُشْرِكُونَ» اظهار کرد: موضوع این آیه بیان ریشه‌های شرک است.

وی با اشاره به این‌که خداوند در آیه قبل دستور داد خدا را بندگی و عبادت کنید، گفت: خداوند متعال به ما دستور می‌دهد به غیر خدا توجه نکنید و شکر نعمت الهی را به‌جا آورید.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که در این آیه ریشه‌های شرک بیان شده است، اضافه کرد: مشرکان کسانی هستند که خدا را خوب نشناختند و قدرشناسی نکردند در حالی‌که زمین در روز قیامت در قبضه خداوند متعال است.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با ذکر این مطلب که قبضه در معنا به چیزی گفته می‌شود که در مشت قرار می‌گیرد، ادامه داد: آسمان در اختیار خداست و خداوند از شرک منزه است.

امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که پنج چیز می‌تواند ریشه شرک باشد، اظهار کرد: عدم شناخت و معرفت از خدا ریشه شرک است؛ چراکه مشرکان خداوند را با مخلوقات می‌سنجند این در حالی‌است که خداوند نه جسم است و نه جسمانیات.

این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که مشرکان خداوند را در حد مخلوق می‌شناسند، ادامه داد: یکی از ریشه‌های شرک، جهل و نادانی است.

وی هواپرستی را از ریشه‌های شرک برشمرد و با بیان این‌که گاهی ریشه شرک هواپرستی است، تقلید کورکورانه از آبا و اجداد را از دیگر ریشه‌های شرک دانست و با ذکر این مطلب که نشناختن خداوند به‌دلیل تقلید از اجداد است، اضافه کرد: عشق و علاقه افراطی نسبت به یک چیز یا یک فرد از دیگر ریشه‌های شرک است.

نماینده ولی‌فقیه در استان تکیه بر منطق بی‌بنیان را از دیگر ریشه‌های شرک برشمرد و گفت: ما در توسل برای اهل‌بیت(ع) استقلال قائل نیستیم بلکه بر این باوریم که اهل‌بیت در نزد خداوند آبرو دارند و آنان را شفیع خود قرار می‌دهیم‌.

مطالعه آیات آفاقی؛ بهترین راه شناخت خداوند

امام جمعه خرم‌آباد با تشریح راه‌های شناخت خدا، ادامه داد: بهترین راه شناخت خداوند مطالعه آیات آفاقی یا مطالعه طبیعت، قدرت و سلطه خداوند است کمااینکه جهان هستی تابلوی معرف‌الله است.

این مفسر قرآن کریم راه دوم برای شناخت خداوند را آیات انفسی دانست و گفت: بدین معنا که انسان خودش را مطالعه کند این در حالی است که تنفس، دیدن، نشستن، بلند شدن نشانه قدرت خداوند است.

وی مطالعه آیات آفاقی و آیات انفسی را از راه‌های شناخت خدا برشمرد و با ذکر این مطلب که سومین راه شناخت خداوند راه شهودی یا راه دل است، اضافه کرد: اینکه قرآن می‌فرماید زمین در مشت خداوند است کنایه از قدرت مطلقه الهی است.

آیت‌الله میرعمادی با ذکر این مطلب که اعتقاد راسخ به خداوند را کسانی دارند که اهل تحقیق و پژوهش هستند، ادامه داد: اعتقاد به توحید نشانه شناخت درست خداوند است.

انتهای پیام

captcha