شفاعت؛ مقام کریمه اهل‌بیت(ع)
کد خبر: 3773447
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

شفاعت؛ مقام کریمه اهل‌بیت(ع)

گروه معارف ـ معاون امور فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه رشد و کمال انسانی به جنسیت افراد وابسته نیست و زنان نیز می‌توانند به جایگاه رفیع معنوی، فکری، روحی و اخلاقی دست پیدا کنند، گفت: در طول تاریخ‌ زنان بسیاری به جایگاه‌های رفیع رسیده و حتی از مردان نیز جلو افتادند.

حضرت معصومه الگویی کامل برای دختران امروز/کریمه اهل‌بیت مقام شفاعت دارد

حجت‌الاسلام عباس نظری، معاون امور فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به سالگرد وفات حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: در خاندان پیامبر اسلا (ص) دو شخصیت داریم که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و با لقب کریم و کریمه شناخته می‌شوند.
وی افزود: امام حسن مجتبی(ع) و حضرت معصومه(س) را همه با لقب کریم و کریمه می‌شناسند که اختصاص این لقب به حضرت معصومه‌(س) نشان از جایگاه والا و ارزشمند ایشان در نزد اهل‌بیت(ع) به‌عنوان یک بانوی با شخصیت و باکرامت در خاندان پیامبر اسلام(ص) دارد.
نظری با بیان اینکه حضرت معصومه(س) دارای ویژگی‌هایی است که از جمله آن می‌توان به کریمه بودن، طراوت، علم و دانایی ایشان اشاره کرد، افزود: عظمت علمی ایشان به‌قدری بود که روزی که امام صادق(ع) نبود سؤالات شاگردان امام صادق(ع) را در زمینه‌های مختلف پاسخ می‌دادند.
وی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های این حضرت می‌توان به بحث عبودیت و بندگی وی اشاره کرد، ایشان با اینکه سن زیادی نداشتند ولی در پیشگاه الهی جایگاه ویژه‌ای دارند و در حقیقت یک مقام و منزلتی در بحث شفاعت به دست آورده‌اند.
این مسئول افزود: شفاعت از امور اعتقادی در تشیع بوده و خداوند به عده خاصی این عنوان را اختصاص داده است این در حالی است که حضرت معصومه(س) با توجه به شأن و منزلتی که در پیشگاه خداوند دارند، شامل این عنوان هستند و در زیارت‌نامه ایشان از آن بانوی بزرگ به‌عنوان شفاعت‌کننده یادشده است.
معاون امور فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: در آموزه‌های دینی و معارف اسلامی برای انسان چه زن و چه مرد، ویژگی‌هایی مطرح‌شده که رشد و کمال در ابعاد معنوی و روحی یکی از آن‌هاست تا به جایگاهی برسد که طبق آیات و احادیث، خلیفه خدا در روی زمین و اشرف مخلوقات خداوند باشد.
وی با بیان اینکه رشد و کمال انسانی به جنسیت افراد وابسته نیست و زنان نیز می‌توانند به جایگاه رفیع معنوی، فکری، روحی و اخلاقی دست پیدا کنند، گفت: در طول تاریخ‌ زنان بسیاری به جایگاه‌های رفیع رسیده و حتی از مردان نیز جلو افتادند.
این مسئول با اشاره به این سخن امام راحل(ره) که اوج و ترقی و صعود مردان را به نقش زنان وابسته می‌داند و می‌فرماید «مرد، از دامن زن به معراج می‌رود»، بیان کرد: این سخن نشان از جایگاه بالای بانوان در اسلام دارد.
وی با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) به‌عنوان یک بانوی جوان، الگو و نمونه‌ای بزرگ برای بشریت محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: حضرت معصومه (س) به‌عنوان بانویی که ارزش انسانی در وی رشد و کمال بسیار داشت به جایگاهی رسید که از نظر علمی، معنوی و ارزش انسانی، عبودیت و بندگی می‌تواند به‌عنوان الگویی کامل برای همه چه مردان و چه زنان محسوب شود.
نظری در پایان بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) الگویی برتر برای همه ما به‌ویژه دختران امروزی است، لذا می‌توان شخصیت ایشان را الگوی زندگی خود قرار داد و با این الگوبرداری زندگی دنیوی و مادی خود را ارتقاء داد.
انتهای پیام

captcha