زندگی را با عشق آغاز و با عقل اداره کنید/ مهمترین ویژگی انسان‌های موفق
کد خبر: 3773483
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
در کارگاه آموزشی رسم انتخاب مطرح شد؛

زندگی را با عشق آغاز و با عقل اداره کنید/ مهمترین ویژگی انسان‌های موفق

گروه جامعه ــ کارشناسان در سومین جلسه کارگاه آموزشی رسم انتخاب بر لزوم این امر که زندگی را باید با عشق آغاز و با عقل اداره کرد، تأکید کردند و به مهمترین ویژگی‌های انسان‌های موفق دنیا، در قالب راهکار‌هایی برای اقتصاد ازدواج و موفقیت، در شرایط فعلی پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سومین جلسه از کارگاه آموزشی «رسم انتخاب»، از سلسله جلسات طرح هماهنگ «امید وصل» که به همت کانون مهر زندگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی امیرکبیر و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، شب گذشته، ۲۶ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد برمایی، کارشناس خانواده و مسائل ازدواج، اسماعیل محمدی، استاد دانشگاه و دانش‌آموخته یکی از دانشگاه‌های آلمان و از شاگردان پیتر دراکر، بنیان‌گذار مدیریت مدرن، با موضوع «اقتصاد ازدواج» در این دانشگاه و با حضور چشمگیر دانشجویان امیرکبیر برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برمایی در ابتدای این جلسه ضمن پاسخ به برخی از سؤالات دانشجویان گفت: دیدگاه هر شخص از ازدواج متفاوت و برای خود او محترم است، اما ازدواج در واقع یعنی اهمیت دادن به دیدگاه‌های همسر خود و رسیدن به این اعتقاد که توانایی قبول سلایق مختلف از طرف مقابل را دارا باشید.

وی در ادامه به انواع شخصیت‌ها از دیدگاه یونگ پرداخت و گفت: کارل گوستاو یونگ، روانشناس و روانکاو سوئیسی، اولین کسی است که اشاره مستقیمی به تیپ‌های شخصیتی کرده است. اگر بتوان زیربنای ذهنی و برداشت‌ها و نگرش‌های اشخاص را شناخت، رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی آنان قابل درک و شناسایی و قابل پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: بر این اساس چهار نوع ترجیهات افراد داریم که شامل «شکل زندگی»، «بیشتر توجهمان کجاست و از کجا انرژی می‌گیریم»، «چگونه اطلاعات خود را درک می‌کنیم» و «چگونه اطلاعات خود و تصمیمات را می‌گیریم و ارزیابی می‌کنیم» است. در این جریان هرکسی مبتنی بر شاکله‌های شخصی خود اقدام به بروز رفتار‌ می‌کند. یکی از مشکلات در هنگام ازدواج این است که این افراد در یک دوره کوتاه و بدون شناخت این شاکله‌ها با هم ازدواج می‌کنند. بر این مبنا هشت تیپ شخصیتی شامل درونگرای حسی، درونگرای شمی، درونگرای احساسی، درونگرای فکری و برونگرای حسی، برونگرای شهودی، برونگرای احساسی و برونگرای فکری شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین برمایی در ادامه به ویژگی‌های افراد برونگرا و درونگرا اشاره کرد و گفت: هر کدام از این تیپ‌های شخصیتی تعریف خاص خود را دارند و هر یک ویژگی‌های شخصیتی و نقاط قوت و ضعف منحصر به فردی دارند. نگرش درونگرا از درون برانگیخته می‌شود و با عوامل درونی و ذهنی هدایت می‌شود. درونگرا‌ها کسانی هستند که وقتی در مقابل جهان بیرون قرار می‌گیرند، دودل و منفعل می‌شوند. معمولا آدم‌های توداری هستند که خودشان را بروز نمی‌دهند و تمایل دارند قلمرو شخصی داشته باشند و تا جایی که امکان دارد نمی‌خواهند کانون توجه باشند. آن‌ها از احساسات و هیجان‌های‌ خود فقط برای دوست‌های معدود خیلی صمیمی حرف می‌زنند. برای همین اگر یک فرد درونگرا را ببینید، اگر او را نشناسید، فکر می‌کنید با آدم بی‌اعتنایی مواجه شده‌اید. کـم حرف هستند و به سکوت و تفکر علاقه دارند. در بین انبوه مردم بودن آن‌ها را خسته می‌کند. کارایی آن‌ها در تنهایی بیشتر است. تـمرکزشان قوی است و به ایده‌ها و عقاید نو علاقه‌مند هستند. شخصیتی که در تنهایی خود دارند با آنچه در حضور دیگران هستند، متفاوت است. در جمع ناآشنا، ساکت اما در بین دوستان خود راحتند. این خصوصیات هیچ ارتباطی با کمرویی درونگرایان ندارد و ممکن است آن‌ها خیلی هم بااعتماد به‌نفس باشند.

وی ادامه داد: نگرش برونگرا از بیرون برانگیخته می‌شود و با عوامل بیرونی و عینی هدایت می‌شود. برونگرا‌ها کلا در دنیای بیرون سیر می‌کنند. آن‌ها دوست دارند که سرخوش، اجتماعی، رقابت‌جو، سریع و واقع‌گرا باشند. برای آن‌ها هر چیزی که شفاف‌تر و مشخص‌تر باشد، بهتر است. آن‌ها ابهام را تحمل نمی‌کنند. برون گرا‌ها عاشق فردیت هستند. آن‌ها دلشان می‌خواهد که با دیگران فرق داشته باشند و این فرق داشتن را ابراز کنند. برای همین است که برونگرا‌ها خیلی رقابت‌جو، مستقل و حتی پرخاشگر هستند. تنهایی برای او بسیار آزاردهنده است، به سهولت دوستان جدیدی پیدا می‌کنند و از تعامل و ارتباط با دیگران انرژی می‌گیرند. برونگرا‌ها خوش‌مشرب بوده، اما زیاد احساساتی نیستند. شخصیت آن‌ها در خلوت و حضور دیگران یکسان است. ریسک‌پذیرند، سریع تصمیم می‌گیرند. این خصوصیات هم هیچ ارتباطی با اعتماد به نفس داشتن فرد برونگرا ندارد و یک برونگرا ممکن است اعتمادبه‌نفس پایینی داشته باشد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به مراحل شروع یک رابطه برای ازدواج پرداخت و گفت: شروع یک رابطه بهتر است که با یک پسر باشد و پیشنهاد ازدواج را هم بهتر است که پسر مطرح کند. این پیشنهاد باید در مکان و محلی امن باشد و جایی نباشد که طرف مقابل احساس خجالت و برافروختگی کند. پیشنهاد باید همراه با آرامش و شرایط معقول باشد.
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/9/26/1150651_790.jpg


وی در ادامه این جلسه به تبیین مسائل اقتصادی در ازدواج جوانان پرداخت و بیان کرد: زمانی که دو نفر زیر یک سقف زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند، اختلاف سلیقه‌هایی هم قطعاً به‌ وجود می‌آید، اما نباید زندگی را به گونه‌ای پیش ببرید که همواره بر سر دوراهی انتخاب قرار بگیرید. مهمترین علت ضربه زدن به زندگی مشترک همین نقش بازی کردن زوجین است؛ در این شرایط باید سعی کنید خودتان باشید و از دادن وعده‌هایی که از عهده آن برنمی‌آیید پرهیز کنید.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصادی ابتدا باید دانش و سواد عاطفی و سپس شرایط فردی و اقتصادی افراد را در مورد ازدواج مدنظر قرار داد. دختر و پسری که قصد ازدواج دارند، باید در جریان مسائل مالی و قدرت اقتصادی یکدیگر قرار بگیرند. آنچه در مرحله اول اهمیت دارد میزان درآمد ماهانه پسر است که باید به صورت مشخص بیان شود تا دختر اطلاعات لازم را در این مورد کسب کند. یکی از مواردی که دختران را به ناسازگاری می‌کشاند، آن است که پسر قبل از ازدواج، خود را صاحب امکانات معرفی  می‌کند و بعد ازدواج مشخص می‌شود که پسر آه در بساط ندارد. از همان زمان، پایه ناسازگاری و عدم اطمینان گذاشته می‌شود. زندگی که بر پایه صداقت گذاشته نشود، پایان خوبی نخواهد داشت.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام برمایی اضافه کرد: برخی از خانواده‌ها اولین عاملی را که در زندگی زناشویی مورد توجه قرار می‌دهند، میزان درآمد و ثروت طرف مقابل است. توجه افراطی به این عامل و نادیده گرفتن عوامل دیگر سنگ بنای ازدواج را بر مادیات استوار می‌سازد و به احتمال زیاد ناهماهنگی‌های اخلاقی و فرهنگی را پدید می‌آورد و موجب اختلاف و ناکامی در زندگی می‌شود.

این کارشناس مسائل خانواده در ادامه به مسئله تناسب در ازدواج پرداخت و گفت: امروز تناسب ازدواج در دهه‌های مختلف بسیار متفاوت است؛ تناسب در ازدواج به تناسب خانوادگی، تناسب فرهنگی، تناسب اعتقادی، تناسب اقتصادی - اجتماعی و تناسب شخصیتی بستگی دارد، اما باور‌های غلط و انکار‌های فرهنگی منجر به این شد که تناسب در ازدواج تغییرات فراوانی پیدا کند.

بعد از این سخنان، اسماعیل محمدی، کارشناس مسائل اقتصادی، به روی سن آمد و گفت: شروع یک ازدواج معمولاً با عشق همراه است و با عقل جور درنمی‌آید، اما ادامه آن نیازمند عقل است. اگر عشق و عقل با هم در ادامه زندگی بیایند کسی نمی‌تواند جلوی پیشرفت این زندگی را بگیرد.
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/9/26/1150658_622.jpg

وی در ادامه با اشاره به مهمترین ویژگی‌های مشترک یک میلیون و ۶۰۰ هزار انسان موفق و خلاق در جهان، گفت: این ویژگی‌ها در سه مورد جمع شده‌اند و همه این انسان‌ها این سه مورد را داشته‌اند. اولین ویژگی در این افراد این بود که همگی فاقد تحصیلات آکادمی بودند؛ هرچند تحصیلات خوب است، اما به موقع و به اندازه؛ امروز کشور ما را قلب تپنده اقتصاد دنیا می‌نامند و این مسئله را در کتاب شوک آینده، اثر الوین تافلر بار‌ها آورده‌اند. در این کتاب کشور‌های قزاقستان، افغانستان و ایران بهترین زمینه‌ها و منابع اقتصاد دنیا معرفی شده‌اند که ایران در آن‌ها قلب تپنده اقتصاد دنیا نامیده شده است؛ اما ما از این اقتصاد چگونه استفاده کرده‌ایم.

محمدی ادامه داد: دومین ویژگی مشترک در انسان‌های موفق این بود که همه آن‌ها گرفتار فقر مطلق بوده‌اند. دچار فقر در حد افراط بودند و به گونه‌ای زندگی کرده‌اند که چیزی در زندگی نداشته‌اند. نمونه‌های این افراد بسیار هستند که تا ۵۰ سالگی چیزی نداشتند، اما در یک شب میلیاردر می‌شوند. رئیس شرکت مک دونالد یکی از این نمونه‌هاست که توانست در زمان و موقعیت مناسب در حالی که هیچ‌چیزی نداشت در یک شب خودش را به یکی از ثروتمند‌ترین مردان دنیا تبدیل کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مک دونالد یک شبه میلیارد نشد، بلکه در یک شب این اتفاق را رقم زد و در ۵۰ سالگی مسیر زندگی‌اش تغییر کرد. او منتظر فرصت بود و شما هم باید در یک فرصت و موقعیت مناسب اقدام کنید. باید فرصت‌شناس باشید؛ اگر به داشته‌های خودتان تکیه کنید، کار‌های بزرگی را می‌توانید انجام دهید.

وی افزود: سیدمحمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، یکی از بزرگترین و ارزشمند‌ترین کتب تفسیری جهان اسلام، را که مانند آن تاکنون چاپ نشده در زمان‌هایی که همسرش برای او چای می‌آورد، نوشت و خود او می‌گوید این کتاب را در زمان‌های مرده‌ام نوشتم. این امر به معنای استفاده بهینه از تمام وقت خود است. مفهوم سخن ایشان برای ما بسیار ارزشمند است و به ما می‌گوید که باید قدر زمان خود را بدانیم و بهترین فعالیت را در آن انجام دهیم.

محمدی در ادامه به شرایط بعد از بمباران اتمی ژاپن و مقایسه آن در ایران بعد از جنگ پرداخت و گفت: در آن زمان ژاپن شرایطش یک دهم وخیم‌تر از ایران بود، اما یک نفر توانست با یک فعالیت ویژه ۸۰ درصد اقتصاد ژاپن را از آن خود کند و رشد دهد. او «ماتسوشیتا کونوسوکه» بود که در زمان کودکی در فقر مطلق زندگی و با فروختن روزنامه زندگی خود و خانواده‌اش را اداره می‌کرد. او مانند بسیاری از کارآفرینان مطرح جهان فاقد تحصیلات عالی بود و در سال چهارم ابتدایی به علت کسب نتایج ضعیف تحصیلات را رها کرد. او ابتدا کار خود را در یک کارگاه کوچک دوچرخه‌سازی آغاز کرد و امروز از ماتسوشیتا به عنوان نجات‌بخش اقتصاد ژاپن از خاکستر‌های جنگ جهانی دوم یاد شد.

وی در ادامه این جلسه به کتاب‌هایی برای مطالعه بیشتر دانشجویان اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌دهم که کتاب ماهی سیاه کوچولو، یکی از داستان‌های کودکان، نوشته صمد بهرنگی و کتاب «یک جلوش تا بی‌نهایت، صفر‌ها»، نوشته علی شریعتی و کتاب «هاروارد چه چیز‌هایی را یاد نمی‌دهد» را بخوانید. در این کتاب‌ها به شیوه‌های از صفر به صد و به بی‌نهایت رسیدن بیان شده است.

به گزارش ایکنا؛ این استاد دانشگاه آخرین مرحله از ویژ‌گی مشترک انسان‌های موفق را دوربینی دانست و بیان کرد: همه این افراد این دوربینی را داشته‌اند و شما هم اگر می‌خواهید در زندگی مشترک موفق شوید، باید این دوربینی را داشته باشید. باید فرصت‌ها را پیدا کنید و مورد استفاده قرار دهید. اقتصاد ازدواج اقتصاد آنی نیست و اگر نتوانید در جلسات خواستگاری خود و آینده خودتان را توجیه کنید، بهتر است که ازدواج نکنید.

وی در پایان گفت: باید در جلسه خواستگاری سه ظرفیت در خود داشته باشید. ابتدا اینکه جنبه و بعد جنم و در آخر چنته داشته باشید. مهندسی این موارد هم نیازمند ابزار‌هایی است که شامل رکب، طرفند و شگرد است، که داشتن همه این‌ها می‌تواند موفقیت زندگی شما را تأمین کند.
 
http://www.iqna.ir/files/fa/news/1397/9/26/1150654_137.jpg

به گزارش ایکنا؛ پایان سومین کارگاه آموزشی «رسم انتخاب» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد برمایی و اسماعیل محمدی، استاد دانشگاه، با حضور دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر که اکثراً از متولدین دهه ۷۰ بودند، با پرسش و پاسخ‌های دانشجویان همراه بود. این کارگاه آموزشی در چهار جلسه آموزشی با محور‌هایی همچون اقتصاد ازدواج، مدیریت روابط عاطفی و کمال گرایی برگزار می‎شود که اولین جلسه از این سلسله جلسات نیز به مباحثی همچون «چرایی ازدواج جوانان»، «چگونگی برخورد‌های اولیه دختر و پسر در آشنایی»، «شناخت اولیه از خود و طرف مقابل»، «چگونگی طرح موضوع ازدواج با خانواده و برخورد با خانواده طرف مقابل»، و در نهایت «هوش و سواد عاطفی» پرداخته شد.
 
گزارش تصویری کارگاه رسم انتخاب را اینجا ببینید!

انتهای پیام
captcha