ولایت‌پذیری مهمترین شاخصه حضرت معصومه(س) است
کد خبر: 3773657
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
حجت‌الاسلام رفیعی:

ولایت‌پذیری مهمترین شاخصه حضرت معصومه(س) است

گروه معارف ـ عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی(ص) گفت: حضرت معصومه(س)، یک امامزاده عادی نیست بلکه جایگاهی ویژه در نزد خداوند و اهل‌بیت(ع) دارد و ولایت‌پذیری مهمترین شاخصه آن حضرت است.

ولایت‌پذیری مهمترین شاخصه حضرت معصومه(س) استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، سخنران حرم بانوی کرامت ظهر امروز، 27 آذرماه در سالروز رحلت بانوی کرامت در جمع زائران و مجاوران در شبستان امام خمینی(ره) بیان کرد: این بانوی بزرگوار نگین شهر قم بوده و آثار و برکاتش در دنیا و به‌ویژه در ایران اسلامی و خاصه در این شهر مقدس گسترده است؛ این شهر در روایات موردتوجه ائمه معصومین(ع) بوده که نشان‌دهنده جایگاه این شهر است.

وی افزود: بر اساس فرموده امام رضا(ع) اهل قم انصار و یاوران اهل‌بیت(ع) هستند و همچنین امام صادق(ع) می‌فرمایند شهر قم آشیانه آل محمد(ص) و پناهگاه پیروان و شیعیان است.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: البته مضمون این روایات مطلق نیست و دلیل بر این نیست که هر کس در این شهر ساکن باشد خوب است؛ بلکه مضمون روایات کلی بوده و چه‌بسا عده‌ای از ساکنان این شهر به خاطر نافرمانی و معاصی هلاک خواهند شد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: بیش از ۷۰۰ عالم ربانی مابین مسجد امام حسن عسکری(ع) و حرم مطهر مدفون هستند که بر اثر گذر زمان و تغییر و تحولات  شهری امروزه آثاری از قبور آن‌ها مشخص نیست. همچنین شخصیت‌ها و علما و مراجعی که در حرم مطهر مدفون هستند نشان‌دهنده جایگاه عظیم این شهر است.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی(ص) یادآور شد: مقام یک امامزاده با امام معصوم متفاوت است و احدی با امام معصوم قابل‌مقایسه نیست، اما عده‌ای از امامزادگان مانند نگین می‌درخشند و امتیازاتی ویژه‌ای در بین دیگر امامزادگان و منسوبین به اهل‌بیت(ع) دارند که حضرت معصومه، حضرت ابوالفضل، حضرت زینب، حضرت علی‌اکبر، حضرت عبدالعظیم حسنی، احمد بن موسی(ع) و… نمونه بارزی از مصادیق امامزادگانی هستند که جایگاه ویژه‌ای در نزد اهل‌بیت(ع) دارند.

وی افزود: همه امامزادگان به خاطر منسوب بودنشان به اهل‌بیت(ع) قابل‌ احترامند و ما موظفیم آن‌ها احترام کنیم  و به زیارت آن‌ها مشرف شویم، اما ازنظر رتبه و درجه جایگاه عده‌ای از آن‌ها متفاوت هستند.

رفیعی اظهار کرد: یک سلسله اموری وجود دارد که جایگاه یک امامزاده را بالا می‌برد که یکی از آن‌ها مدح ائمه معصومین در وصف آن امامزاده است که در این خصوص حضرت معصومه(س)، مدح چهار امام معصوم را دارد.

وی تأکید کرد: حضرت معصومه(س)، یک امامزاده عادی نیست بلکه جایگاهی ویژه در نزد خداوند و اهل‌بیت(ع) دارد و از تمام  دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) مقامش بالاتر است و حتی از میان تمام فرزندان این امام معصوم نیز برتر بوده و جایگاهی ویژه دارد؛ البته جایگاه امام رضا(ع) در قامت یک امام معصوم قابل‌مقایسه نیست و برتری بانوی کرامت نسبت به فرزندان دیگر حضرت موسی‌بن جعفر(ع) است.

رفیعی در ادامه گفت: این بانوی بزرگوار زیارت‌نامه مأثوره دارد و مخصوص شخص حضرت بوده و از طرف امام معصوم صادر شده است بهشت پاداش زیارت‌کننده حضرت است.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان این که از دیگر شاخص‌های بانوی کرامت مربوط به مسئله ولایت‌پذیری است، اظهار کرد: دیگر ویژگی حضرت که با دیگر امامزادگان متفاوت بوده مربوط به مسئله هجرت حضرت است که این بانوی بزرگوار هم مهاجره الی الله و هم مجاهده فی سبیل الله بودند.
انتهای پیام

captcha