ستادی عالی‌رتبه برای وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شود
کد خبر: 3773695
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
آیت‌الله بهشتی:

ستادی عالی‌رتبه برای وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس سابق دانشگاه قم با بیان وحدت حوزه و دانشگاه باید بر محور تقوا صورت بگیرد تاکید کرد: نیازمند ستادی عالی‌رتبه برای وحدت حوزه و دانشگاه هستیم.

احمد بهشتیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله احمد بهشتی، رئیس سابق دانشگاه قم و عضو جامعه مدرسین، امروز، ۲۷ آذرماه، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در سخنانی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، بیان کرد: شهید مفتح هم وجهه خوب حوزوی و هم وجهه خوب دانشگاهی داشت و فعالیت‌های بسیار چشمگیری در حوزه علمیه و در دانشگاه تهران به عنوان رئیس دانشکده الهیات داشت. در نهایت نیز کسانی که نتوانستند این وجود بابرکت را تحمل کنند، این دانشکده را تبدیل به مشهد ایشان کردند.

وی با اشاره به رفاقت دیرینه خود با شهید مفتح بیان کرد: ایشان در وادی تدریس، تبلیغ و تحقیق دغدغه‌مند و دلسوزی فراوانی داشتند؛ ایشان ارادت و تواضع عجیبی به استاد مطهری و شهید بهشتی داشت و در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه و التیام روابط میان این دو نهاد تلاش کرد.

بهشتی با بیان اینکه مبنای وحدت آیه شریفه «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ؛ این است امت‏ شما که امتى یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید»(انبیاء/۹۲) است، تصریح کرد: اگر وحدت برقرار بود امام علی(ع) خانه‌نشین نمی‌شد و بسیاری از کار‌های بزرگ را انجام می‌دادند؛ ایشان در نهج‌البلاغه فرموده‌اند که اگر پای من بر این لغزشگاه‌ها (حکومت) استوار بود بسیاری از چیز‌ها را اصلاح می‌کردم و تغییر می‌دادم.

وی افزود: خدایی داریم که باید او را عبادت و در برابر او کرنش کنیم و اگر این رخ دهد وحدت هم انجام می‌شود؛ معتقدم که در سایه تقوا می‌توان به وحدت رسید و اگر تقوای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی، مدیریتی و ... نباشد وحدت هم نتیجه نخواهد داد.

رئیس سابق دانشگاه قم بیان کرد: حوزه و دانشگاه در سایه تقوا می‌توانند به وحدت ایده‌آل و مطلوب برسند؛ درست است که امروز وحدت‌هایی ایجاد شده، ولی وحدت ایده‌آل تحقق نیافته است، البته نمی‌گویم که حوزه داخل دانشگاه برود یا دانشگاه در حوزه هضم شود؛ این مسئله ممکن و مطلوب هم نیست، ولی همان طور که تفکیک قوا داریم باید حوزه و دانشگاه نیز در عین استقلال به وحدت برسند.

بهشتی ادامه داد: برای مثال اگر قوه قضائیه، مقننه و مجریه ساز خود را بزنند و مفاهمه در روش و هدف میان آنان نباشد وحدت در جامعه نتیجه نمی‌دهد یا در نیرو‌های مسلح که همه مستقل هستند، ولی هدف واحدی دارند، زیرا اگر قرار بر مزاحمت و تداخل باشد وضعیت نابهنجار ایجاد می‌شود.

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو تشکیلات وسیع است که یکی مسئول علوم دینی و دیگری مسئول علوم تجربی است، گفت: در دانشگاه ریاضی، طب، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و ... تدریس می‌شود که به یک معنا آن‌ها هم دینی هستند، گرچه دین به ما یاد نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه کسی که طبیعیات می‌خواند خداشناسی و فعل خدا را می‌خواند و همه علوم منتهی به خدا می‌شود، تصریح کرد: آیا ستاد مشترکی هست که مسئولان عالی‌رتبه حوزه و دانشگاه با هم بنشینند و بنیان وحدت را محکم و تقویت کنند تا همه تکلیف و مسئولیت خود را بدانند و بفهمند و به سمت تحقق ایده واحد جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب حرکت کنند.

بهشتی اظهار کرد: در ۴۰ سال شعار‌های خوبی هم داده‌ایم، اما در عمل و بر مبنای «وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ(مومنون/۵۲) گامی برنداشته‌ایم؛ هر جا ضربه خورده‌ایم ناشی از نبودن وحدت بوده است وگرنه اگر وحدت بود کسی جرئت ضربه زدن به ما را نداشته است و هرجا موفقیت داشتیم عامل آن وحدت بوده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه قرارداد تنباکو به کشور تحمیل شد ولی مبارزه با آن توسط یک مرجع تقلید یعنی میرزای شیرازی آغاز شد و ایشان استعمال تنباکو را مبارزه با امام زمان(عج) دانستند، ادامه داد: مردم به دنبال این فتوا متحد شدند و انگلیس با آن همه توپ و تشر و دربار حاکمیت در آن دوره شکست خورد؛ اگر انقلاب مشروطه پیروز شد ناشی از وحدت روحانیت بود و بعد هم که شکست خورد به علت دورشدن از وحدت بود.

بهشتی در پایان تصریح کرد: امیدوارم همه تحت پرچمی که به برکت انقلاب برافراشته شده و پشت سر ولی فقیه است، باشیم و آراء و نظرات شخصی، قومی و گروهی را با این راهبرد هماهنگ کنیم و دچار ناهماهنگی نشویم.

انتهای پیام

 

captcha