28 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان فعالیت دارد
کد خبر: 3773764
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸

28 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان فعالیت دارد

گروه فرهنگی- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: در حال حاضر 28 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان فعالیت دارد که بخش زیادی از این کتابخانه‌ها روستایی است.

28 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان فعالیت دارد

به گزارش ایکنا از کردستان، محمد عبدالملکی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان امروز، 27 آذرماه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان اظهار کرد: در حال حاضر که ساخت و تجهیز کتابخانه زمان بر و بسیار پرهزینه است ایجاد کتابخانه دارای حق انتفاع و یا مشارکتی راهکار بسیار مناسبی است.
وی افزود: با توجه به اینکه ساخت و راه اندازی کتابخانه عمومی نیاز به زمان و هزینه بسیاری دارد، لذا استفاده از راهکارهایی از جمله کتابخانه‌های عمومی دارای حق انتفاع و مشارکتی می‌تواند مؤثر باشد.
عبدالملکی در رابطه با کتابخانه‌های عمومی دارای حق انتفاع بیان کرد: در این شیوه ساختمان‌های قابل استفاده با متراژ 120 مترمربع و بیشتر در روستاهایی با بیش از یک هزار نفر جمعیت به مدت 10 سال به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار و در این مدت کتابخانه مذکور به صورت مستقیم توسط این نهاد فرهنگی اداره می‌شود.
وی عنوان کرد: کتابخانه‌های مشارکتی نیز کتابخانه‌هایی هستند که فضا و امکانات لازم برای راه اندازی آن توسط مسئولان و یا مردم برای استفاده عمومی تأمین می‌شود و پس از تائید نهاد به صورت غیر مستقیم و با ارسال منابع فعالیت می‌کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان اعلام کرد: در حال حاضر 28 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان فعالیت دارد که بخش زیادی از این کتابخانه‌ها روستایی است.
وی ادامه داد: همکاری مسئولان ادارت و سازمان‌ها، شوراهای اسلامی روستایی و شهری و همچنین دهیاری‌ها و خیرین می‌تواند زمینه ساز راه اندازی کتابخانه‌های عمومی دارای حق انتفاع و مشارکتی و ارتقای شاخص دسترسی به کتاب باشد.
محمد محمدی، معاون فرماندار شهرستان دهگلان نیز در این جلسه با اشاره به نقش مهم کتاب در توسعه فرهنگی، گفت: کتاب از ارکان مهم در توسعه جوامع است و مسئولان و متولیان وظیفه دارند این فرهنگ را رواج دهند.
وی عنوان کرد: بسترسازی و ارتقای شاخص دسترسی عمومی مردم در شهرها و روستاها به کتاب و کتابخانه‌ها می‌تواند به ترویج فرهنگ مطالعه بسیار کمک کند.
معاون فرماندار شهرستان دهگلان بیان کرد: امیدواریم با تأمین منابع لازم بتوانیم زیربنای کتابخانه‌های عمومی در شهرستان را ارتقا دهیم و زمینه ساز ارتقای سرانه مطالعه در شهرستان شویم.
محمدی اعلام کرد: برگزاری منظم جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی به منظور بررسی موانع و مشکلات توسعه فرهنگی کتاب خوانی نیز بسیار مهم و ضروری است.
محمود محمدی بلبان آباد، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دهگلان نیز در این جلسه اظهار کرد: این شهرستان نیز در حال حاضر دارای یک باب کتابخانه عمومی نهادی و یک کتابخانه عمومی مشارکتی با هزار و 500 عضو فعال است.
وی در پایان یادآور شد: زیربنای کتابخانه عمومی نهادی شهید مجید شهریاری شهرستان دهگلان 180 متر مربع است و در این کتابخانه بالغ بر 24 هزار نسخه در دسترس عموم قرار دارد.
انتهای پیام

captcha