حماسه‌های مذهبی با ادبیات فاخر عاشورایی تجلی می‌یابد
کد خبر: 3773853
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

حماسه‌های مذهبی با ادبیات فاخر عاشورایی تجلی می‌یابد

گروه فرهنگی ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: تجلی حماسه‌های مذهبی با پرداخت بیشتر به هنر و ادبیات فاخر عاشورایی میسر خواهد شد.

حماسه‌های مذهبی با ادبیات فاخر عاشورایی تجلی می‌یابدبه گزارش ایکنا از اردبیل، ناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل روزگذشته، ۲۷ آذرماه در کارگروه بررسی مسائل و موضوعات عزاداری و تعزیه استان اردبیل اظهار کرد: در تشریح هر چه مناسب وقایع دینی، پرداخت به ادبیات عاشورایی ارتباط ملموسانه‌ای با مخاطبان ایجاد می‌کند و نباید در اجرای آئین‌های سنتی از ابزار فرهنگ و هنر غفلت کرد.
اسحاقی افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل طبق وظایفی که برعهده دارد آماده افزایش همکاری و تعاملات سازنده خود با کارگروه بررسی آسیب‌های احتمالی موجود در عزادارای و تعزیه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد: به هر اندازه که در آسیب‌شناسی فرهنگی ـ هنری عزاداری‌ها به صورت دقیق وارد عمل شود خروجی آن نیز به بهترین شکل ممکن با از بین بردن شبهه و بدعت‌های دینی عیان خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در بررسی مباحث دینی بیشتر بر روی مفاهیم قدسی تأکید و پرداخت می‌شود، افزود: توجه به نماد‌ها در بازسازی آئین‌های مذهبی اهمیت بسزایی داشته و با ارتباط گیری بیشتر با مفاهیم فرهنگی ـ هنری می‌توان در بازسازی وقایع تاریخی و مذهبی موفق‌تر عمل کرد.

نظام‌مندی خودجوش در عزاداری‌های حسینی
عسگر شاهی‌اردبیلی، یکی از شعرا و محققان پیشکسوت درگاه اباعبدالله‌ الحسین(ع) نیز در این جلسه بر ضرورت بهره‌گیری از ابزار فرهنگ و هنر در به تصویر کشیدن وقایع مذهبی تأکید کرد و ادامه داد: نظام‌مندی که در دسته جات عزاداری حسینی مشاهده می‌شود، با وجود حضور خیل عظیم مردم در برنامه‌ها کم نظیر بوده و به صورت خودجوش هماهنگی مناسبی را بین مردم مشاهده می‌کنیم.
شاهی اردبیلی اظهار کرد: مادحین و شعرای اردبیلی بدون اغراق در توصیف وقایع عاشورا بی‌نظیر عمل کرده و در ادبیات و اجرا‌های خود با بهره‌گیری از مهارت‌های بیانی و چاشنی فرهنگ و هنر ارتباط مناسبی با عزاداران برقرار می‌کنند.
وی یادآور شد: مداحان نباید در مقام سخنران یا واعظ ظاهر شوند و تنها از اشعار مستند که دارای وجاهت روایی و مذهبی است، بهره گیرند.
انتهای پیام

captcha