آغاز طرح رهگیری محصولات کشاورزی/ موارد خطرناک اعلام می‌شود
کد خبر: 3773872
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
جهانپور اعلام کرد:

آغاز طرح رهگیری محصولات کشاورزی/ موارد خطرناک اعلام می‌شود

گروه سلامت ــ سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام آغاز مراحل اولیه طرح رهگیری محصولات کشاورزی، گفت: چنانچه میزان سموم در محصولات کشاورزی زیاد باشد، به حدی که سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، اطلاع رسانی می‌شود.

آغاز مراحل اولیه طرح رهگیری محصولات کشاورزی/ باقی مانده سموم خطرناک باشد، اطلاع رسانی می‌شودکیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره اهمیت بررسی باقی‌مانده سموم محصولات کشاورزی، اظهار کرد: بررسی این سموم از طریق کمیته مشترک سازمان غذا و دارو و وزارت کشاورزی پیگیری می‌شود.
وی افزود: این کمیته موضوع باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی را پیگیری کرده و راهکار‌هایی را که در سراسر کشور قابل اتخاذ است، ارائه می‌دهد.
جهانپور بیان کرد: سازمان غذا و دارو در استان‌ها،  باقی مانده سموم را نمونه‌برداری و آزمایش می‌کنند و مواردی را که دارای مشکل باشد به وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه‌های مرتبط با آن اعلام می‌کند.
وی در رابطه با آمار محصولات غیر مجاز نیز، گفت: در نمونه‌برداری‌های انجام شده، میزان محصولاتی که سموم در آن‌ها از حد مجاز فراتر بوده و یا غیرقابل مصرف باشد، عموما پایین است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین از طرح رهگیری محصولات کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: ما اقداماتی را مبنی بر رهگیری محصولات کشاورزی در دست انجام داریم که بر اساس آن مشخص می‌شود که یک محصول از چه زمین کشاورزی برداشت شده است.
وی ادامه داد: مراحل اولیه طرح رهگیری محصولات کشاورزی مانند شناسه‌گذاری در زمین‌های کشاورزی آغاز شده و بر اساس آن دقیقا مشخص می‌شود که این محصول به کدام زمین کشاورزی تعلق داشته؛ از این طریق رهگیری و پیگیری مواردی که از حد مجاز فراتر است آسان‌تر خواهد بود. همچنین از این طریق ما می‌توانیم نوع مشکلاتی همچون، ضعف آبیاری یا زمان استفاده از سموم، میزان مصرف، نوع خاک و ...  را تشخیص داده و اقداماتی را برای حل آن انجام دهیم.
وی افزود: چنانچه میزان سموم در محصولات کشاورزی زیاد باشد، به حدی که سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، قاعدتا اطلاع رسانی می‌شود.
انتهای پیام
captcha