برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای علمای دینی افغانستان
کد خبر: 3773898
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی پیشنهاد داد:

برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای علمای دینی افغانستان

گروه بین‌الملل ــ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دیدار با وزیر ارشاد،‌ حج و اوقاف افغانستان، پیشنهاد برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای علمای دینی افغانستان را مطرح کرد که با استقبال وزیر آن کشور روبرو شد.

به گزارش ایکنا؛ محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سفر به افغانستان با فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین بر راهکار مبارزه علمی و آکادمیک با جریان افراط و تکفیر به عنوان مهمترین و مؤثرترین راه تأکید کردند. محمدرضا بهرامی (سفير و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران) و رضا ملکی (رایزن فرهنگی ایران در کابل) نیز در این دیدار حضور داشتند.

مختاری در این دیدار با قدردانی از مساعدت سفیر و رایزن ایران در افغانستان برای انجام این سفر و دیدارهای میان دانشگاه‌ها، بیان کرد: بخشی از امنیت امروز ایران مرهون تلاش‌های علمی ما در حوزه تقریب است و اگر ما به دنبال امنیت هستیم، باید تلاش‌های تقریب را در عرصه علمی افزایش داده و به صورت آکادمیک کارهای جدی در این زمینه انجام بدهیم.

سفیران تقریب

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین آمادگی این مرکز برای انتقال تجربیات موفق و فعالیت‌های آکادمیک خود در زمینه تقریب به افغانستان را اعلام و از استقبال دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در دانشگاه مذاهب اسلامی به ویژه در تحصیلات تکمیلی یاد کرد و گفت: این دانشجویان، سفیران تقریب هستند که در دانشگاه مذاهب اسلامی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

مختاری از آمادگی دانشگاه در برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای علمای دینی افغانستان درباره آشنایی هرچه بیشتر با موضوع «تقریب» در فضای آکادمیک خبر داد و افزود: وحدت و تقریب در جمهوری اسلامی ایران برخاسته از باور دینی ماست. تقریب و وحدت، یک تاکتیک یا یک طرح کوتاه‌مدت نیست.

وی همچنین دانشگاه مذاهب را یک دانشگاه مهم در جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد که فعالیت‌های بین‌المللی آن مورد حمایت مسئولان این کشور است و اظهار کرد: بهترین راه برای مبارزه با تکفیری‌ها‌ و افراط‌گرایی، مطالعات آکادمیک و برخورد علمی است که دانشگاه مذاهب اسلامی در این مسیر تجربه جدی دارد.

زمینه‌سازی افراط‌گرایی

فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان نیز گفت: ماهیت دنیای امروز تغییر بسیاری کرده است و ما هم باید همزمان با این تغییرات، خود را به روزرسانی کنیم. در ایران شیعه و سنی به خوبی در کنار هم زندگی می‌کنند و فضای حاکم بر جریان شیعه و سنی، اقوام و مذاهب در ایران ستودنی است.

وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان با بیان اینکه ما بدون تقریب فقط به دشمنان خدا کمک می‌کنیم و به خودمان ضربه می‌زنیم، تصریح کرد: ما باید با استفاده از تقریب، راه علمای پیشین را ادامه بدهیم. علما و حکومت افغانستان از تقریب حمایت می‌کنند و با حرکتی که مانع از پیشروی تقریب باشد، برخورد خواهند کرد.

وی همچنین از پیشنهاد ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای علمای دینی افغانستان استقبال کرد.

انتهای پیام

captcha