پاسخ به شایعات بودجه‌ای و غیر بودجه‌ای اتحادیه تشکل‌های قرآنی
کد خبر: 3773969
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹

پاسخ به شایعات بودجه‌ای و غیر بودجه‌ای اتحادیه تشکل‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور که همزمان نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی هست به سوالات و ابهاماتی که درباره کمیته و اتحادیه مطرح شده و مبالغ در دست اتحادیه که این روزها شایعاتی حول آن قوت گرفته، پاسخ داد.

پاسخ به تمامی شایعات بودجه‌ای و غیربودجه‌ای  اتحادیه تشکل‌های قرآنی

طی روزهای گذشته موضوعات مختلفی در مورد کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شده است. یکی از این موارد، ترکیب اعضای این کمیته و به پایان رسیدن مهلت عضویت تعدادی از اعضا بود. علاوه بر این، خبرهای غیررسمی مبنی بر دریافت سه میلیارد تومان از بودجه قرآنی کشور و اختصاص آن به اتحادیه تشکل‌ها منتشر شد که هنوز اظهارنظر رسمی در مورد آن صورت نگرفته است.

برای روشن شدن این موارد با «حسن محمدی»، نایب‌رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت‌وگویی داشتیم.
محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه جلسات کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در مواقع مورد نیاز برگزار می‌شود، گفت: سال 1395 مصوبه‌ای در کمیته تخصیص صادر شد، مبنی بر استفاده از اعتبارات 95 که ابتدای سال 96 محقق شده بود. بر اساس این مصوبه، مقرر شد میزان خاصی از این بودجه را به دستگاه‌های مختلفی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های تابعه درباره آن تصمیم‌گیری شده است، اختصاص یابد.
وی افزود: بنا بود 25 میلیارد تومان اعتبار محقق شود، اما در نهایت 10 میلیارد تومان تحقق یافت، لذا اعتبار 25 میلیاردی را ملاک قراردادها قرار گرفت. قراردادها با دستگاه‌ها بسته شد و براساس آن قسط اول این قرارداد که 40 درصد بود، واگذار شد. متأسفانه پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد و 15 میلیارد تومان مابقی از محل اعتبارات سال 95 محقق نشد، بنابر این آن قراردادها به قوت خود باقی ماند تا اینکه بتوانیم از اعتبارات سال 96 و 97 مابقی قرارداد که معادل 60 درصد قرارداد بود، پرداخت کنیم.
نایب‌رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به تحقق 18 میلیارد تومان از بودجه قرآنی سال 97، تصریح کرد: در کمیته تخصیص، مقرر شد تا مابقی قراردادها از محل این اعتبارات، براساس گزارش کمیسیون‌ها پرداخت شود. جلسات متعددی برای دریافت گزارش‌ها از دستگاه‌های مختلف برگزار شد، همچنین کمیسیون‌ها نیز براساس میزان تحقق اهداف و برنامه‌ها، گزارش‌هایی را ارائه دادند و در حال حاضر نیز در مرحله واریز قسط دوم بودجه هستیم.
وی با بیان اینکه این 18 میلیارد تومان در صندوق وجود دارد، بیان کرد: بخشی از این بودجه با توجه به گزارش کمیسیون‌ها و تأیید آن در کمیته تخصیص، واریز شده است، بخش دیگری که باقیمانده، مربوط به تعدادی از دستگاه‌هاست که گزارش‌ها و مدارک ناقصی را ارائه داده‌اند. مقرر شده است بودجه این دستگاه‌ها نیز طی یک یا دو هفته آینده واریز شود.
محمدی در مورد سرنوشت بودجه سال 97 نیز اظهار کرد: باید دید در سه‌ماهه پایانی سال، چه مقدار از بودجه محقق می‌شود. پیش‌بینی‌ها بیش از این است و می‌طلبد کل جامعه قرآنی به خصوص در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، جدی‌تر پیگیری کنند تا در ماه‌های باقی مانده سال، حداقل بخشی از این بودجه دریافت شود.

ادعاهای خود را مستند ارائه دهید
نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سوالی درباره دریافت سه میلیارد تومان بودجه قرآنی توسط اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت کشور، گفت: به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد. هرکس هر ادعایی در این زمینه دارد، به صورت مستند آن را مطرح کند. اینکه راحت مطالبی را مطرح کنیم، بدون اینکه مستند باشد و یا مدارکی دال بر تأیید آن داشته باشیم، کار اخلاقی‌ای نیست. به محض اینکه یک ریال از بودجه دریافت شود در مورد جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

داستان شماره حساب معین چه بود؟
محمدی همچنین در پاسخ به این سوال که آخرین دریافتی اتحادیه چه زمان و چه مبلغی بوده است؟ به انتخاب این اتحادیه به عنوان دستگاه معین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بخشی از دستگاه‌ها نتوانستند در زمان مقرر مدارک خود را تکمیل کنند، مصوب شد تا آن بودجه به عنوان دستگاه معین به حساب این اتحادیه واریز شود. این مبلغ حدود دو میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است که مبلغ حدود 540 یا 560 میلیون تومان توزیع شده که هزینه‌کردش مشخص است. مابقی آن مبلغ، پس از تکمیل شدن مدارک، طبق دستور کمیته تخصیص به دستگاه‌های مختلفی که نتوانسته‌اند در زمان مقرر حساب و مدارک خود را تکمیل کنند، واریز می‌شود.

ظلم بزرگ به اتحادیه تشکل‌ها
وی با بیان این ضرب‌المثل که خواستیم ثواب کنیم، کباب شدیم ادامه داد: اتحادیه تشکل‌ها با پذیرفتن این مسئولیت بر آن بود که بودجه آمده مجدد به خزانه بازنگردد. تمام اسناد واریز این مبالغ و نامه‌های اعلام وصول آنها نیز موجود است. تلاش داشتیم تا لطفی به دستگاه‌هایی که نتوانستند، پول خود را به موقع دریافت کنند، داشته باشیم. هر چند اتحادیه، درصد ناچیزی بابت مدیریت این مبلغ، طبق روال کار دریافت می‌کند، اما اینکه اینگونه جلوه داده شود که این پول برای اتحادیه شده، ظلم بزرگی است.
نایب رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه اواسط دهه هشتاد به دلیل خلاءهای قانونی که در برخی دستگاه‌ها وجود داشت، حساب‌هایی به عنوان حساب‌های معین معرفی شدند، گفت: در زمان واریز بودجه با این عنوان که این مبلغ به حساب معین واریز شده است، اعلام نمی‌شود و این باعث می‌شود این برداشت ایجاد شود. برخی در کمال بی‌انصافی این موضوع را در چند هفته اخیر، دستاویز کرده و فهرستی را که مشخص نیست، سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را منتشر کرده یا به صورت دیگر آن را دریافت کرده‌اند، دست به دست می‌چرخانند و این مبلغ را به عنوان کمک وزارت ارشاد به موسسات جا زده‌اند. امیدوارم دوستان به خود بیایند.

ابهام در عضویت‌های کمیته تخصیص
وی در مورد پایان مهلت عضویت تعدادی از اعضای این کمیته و سرنوشت این ابهام گفت: مانند تمامی شوراها، هیئت‌ها و کمیته‌های دیگر چنین روندی روال بوده و حتی در شورای توسعه نیز این اتفاق افتاده است. شاهد هستیم که در شورای توسعه، زمان عضویت تعدادی از اعضا به پایان رسیده، اما تا زمان رأی‌گیری جدید عضویت آنها قانونی است. لذا در کمیته تخصیص نیز تا تعیین تکلیف و انتخاب افراد جدید، این اعضا در جلسه حضور خواهند داشت. هر چند این موضوع در اساس‌نامه قید نشده است، اما در قوانین بالادستی این موضوع آمده است.
محمدی در پاسخ به این سوال که تصمیم‌گیری در مورد این اعضا چه زمانی صورت می‌گیرد، گفت: این موضوع دارای روال خاص خود است. با توجه به اینکه این افراد از میان صاحب‌نظران مردمی و قرآنی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب می‌شوند، ابتدا باید آن اعضا در شورای توسعه مشخص شوند تا در مورد اعضای جدید کمیته تخصیص، تصمیم‌گیری شود و باید طی یک دستور جلسه در شورای توسعه طرح شود. البته چندبار جز دستورجلسه شورای توسعه بود، اما به دلیل کمبود وقت به آن پرداخته نشد.

انتهای پیام

captcha