دانشگاه دغدغه‌مند تقریب نداریم
کد خبر: 3774183
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
رئیس دانشگاه کابل:

دانشگاه دغدغه‌مند تقریب نداریم

گروه بین‌الملل ـ رئیس دانشگاه کابل در دیدار با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، وجود این دانشگاه را دستاوردی بزرگ برای ایران توصیف کرد و گفت: در افغانستان دانشگاهی که به طور تخصصی به دغدغه‌های تقریبی بپردازد و همه مذاهب در آنجا مطالعه شود، وجود ندارد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی؛ حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، رئیس این دانشگاه در ادامه دیدارهای خود در سفر به کشور افغانستان با «حمیدالله فاروقی» وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور تحصیلات تکمیلی و رئیس دانشگاه کابل دیدار و گفت‌وگو کرد.

نبود دانشگاه تقریبی در افغانستان

فاروقی با اشاره به سابقه فعالیت‌های تقریبی علما در افغانستان، گفت: علی‌رغم این فعالیت‌های بزرگ هرگز در افغانستان یک دانشگاهی که به طور تخصصی به دغدغه‌های تقریبی بپردازد و همه مذاهب در آنجا مطالعه شود، وجود ندارد.

وی دانشگاه مذاهب اسلامی ایران را یک تجربه و یک الگوی مناسب دانست که دانشگاه کابل و سیستم آموزشی کابل باید از آن استفاده کنند.

وزیر مشاور رئیس جمهور افغانستان با پیشنهاداتی که از طرف حجت‌الاسلام مختاری مبنی بر برگزاری دوره‌های کوتاه مدت، پژوهش‌های مشترک و نیز همکاری در پروژه‌های علمی مطرح شد، موافقت خود را اعلام کرد.

وی تجربه جمهوری اسلامی ایران در تقریب بین مذاهب اسلامی را تجربه بسیار موفقی دانست و گفت: امروز ما در افغانستان با چالشی به نام افراط گرایی مواجه هستیم و تنها راه مقابله با این افراط گرایی، تقریب و روشهای مقارن است که دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران پیشگام و الگوی خوبی در این زمینه است.

رئیس دانشگاه کابل از مختاری برای ارتقای سطح علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه کابل در دانشگاه مذاهب اسلامی درخواست کرد که با برگزاری دوره‌های آموزشی بتوانند ارتقای علمی خوبی را داشته باشند که این پیشنهاد مورد استقبال و موافقت مختاری قرار گرفت.

روشنگری؛ وظیفه دانشگاه‌ها

در ادامه این دیدار رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی وظیفه دانشگاه‌ها را تنویر افکار عمومی دانست و بیان کرد: دانشگاه مذاهب مفتخر به میزبانی از دانشجویانی از افغانستان نیز است که اتفاقا دانشجویان بسیار موفقی هستند.

وی دانشجویان و فارغ التحصیلان افغانستانی این دانشگاه را سفیران تقریب در این کشور دانست و افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی به این دستاورد خودش می‌بالد که توانسته سفیران تقریب را از کشورهای مختلف و داخل ایران تربیت کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین استقبال خوب دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در دانشگاه مذاهب را نشانه کیفیت آموزشی و نیز روش آموزشی موفق این دانشگاه دانست و به اشتراکات دینی، زبانی و فرهنگی دو کشور افغانستان و ایران اشاره کرد.

در این دیدار رؤسای دانشکده‌های دانشکده شرعیات، حقوق و معاون امور دانشجویی دانشگاه کابل به همراه رایزن فرهنگی سفارت ایران در افغانستان و یحیی جهانگیری مدیرکل دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی حضور داشتند.

دانشگاه کابل بزرگترین، قدیمی‌ترین و معتبرترین مؤسسهٔ آموزشِ عالی دولتی در افغانستان است که بیش از ۳۵ هزار دانشجو دارد.

انتهای پیام

captcha