شورای هماهنگی اقتصاد دانش بنیان در اردبیل راه اندازی می‌شود
کد خبر: 3774211
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳

شورای هماهنگی اقتصاد دانش بنیان در اردبیل راه اندازی می‌شود

گروه اجتماعی- رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در جهت حل موانع اقتصادی و توسعه استان شورای هماهنگی اقتصاد دانش بنیان در اردبیل راه اندازی خواهد شد.

شورای هماهنگی اقتصاد دانش بنیان در اردبیل راه اندازی می‌شودبه گزارش اینکا از اردبیل، عزیز حبیبی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، روز گذشته، ۲۸ آذرماه در جمع پژوهشگران برتر استان به مولفه‌های رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: بخشی از این مولفه سرمایه گذاری جدید و بخشی دیگر مربوط به بهره وری اقتصادی است.
وی به برنامه پنجم و ششم توسعه نیز اشاره کرد و گفت: یک سوم رشد حاصل نتیجه ارتقاء بهره بری است.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه ارتقای بهره بری مولفه‌ای درون زا است، گفت: با مرور کارنامه چهل سال گذشته در بخش اقتصاد به راحتی متوجه می‌شویم که مولفه سرمایه گذاری خارجی با اعمال انواع تحریم‌ها در نظام اقتصادی کشور و تکانه‌های موجود اخلال ایجاد شده است.
وی در ادامه سخنان خود به مولفه ارتقای بهره بری نیز اشاره کرد گفت: دانشگاه‌ها در کنار مراکز علمی، چون پارک علم و فناوری و مراکز رشد و بخش خصوصی بدون تاثیر پذیری از جنگ اقتصادی با ارتقای بهره بری به رشد اقتصدی برسند
حبیبی با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند بسیاری از کار‌های سخت اقتصادی را با ایجاد فناوری هموار کنند گفت: پژوهشگران می‌توانندمشکلاتی را را که از تنوع برخوردار است تسهیل کنند.
وی به مراکز علمی و دانشگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: امروز شاهد بالاترین میزان همکاری دانشگاه‌ها با همدیگر هستیم که در این میان مراکز رشد دانشگاه‌ها نقش به سزایی در تربیت دانش آموختگان جامعه دانشگاهی و ورود آن‌ها به کارافرینی بر عهده دارند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از ایجاد شورای هماهنگی اقتصاد دانش بنیان در اردبیل خبرداد و گفت: این امر مهم با همراهی و حمایت استاندار محترم و معاون اقتصادی استانداری محقق شده است.
وی ایجاد این شورا را از نیاز‌های جامعه و صنعت استان نام برد و گفت: شورای هماهنگی اقتصاد دانش بنیان به ارتقای بهره بری اقتصادی استان کمک فراوانی می‌کند و در حال حاضر فناوری و اقتصاد دانش بنیان امروز گفتمان رایج کشور است.
نوآوری خدمت به خلق است
حجت الاسلام عبداله حسنی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان نیز در این مراسم، نوآوری را خدمت به خلق عنوان کرد و گفت: از دیدگاه امام علی(ع) اگر تقوا در جامعه درست فهم شده و عمل شود همه کردار‌ها نیز به درستی انجام خواهد گرفت.
وی سعادت، عبادت، نماز، درستکاری، بهتر بودن و همه چیز را در گرو تقوا دانست و گفت: برای اینکه کار‌ها همیشه درست به جلو برود نباید در انجام کار‌ها کوتاهی شود چراکه بهترین سیره و سفارش در دین انجام کار به معنی درست است.
حسنی از پیشرفت ژاپن در صنعت بعنوان نمونه و مثال نام برد و گفت: ژاپنی‌ها به این دلیل در کارهایشان موفق شدند که درست و دقیق عمل کردند.
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با انتقاد از دانشمندان ایران گفت: شایسته کشور اسلامی نیست که کار پژوهشگران و محققان پایین و کم ارزش نگریسته شود چرا که محقق در راه تحقیقش نهایت تلاش را کرده و با کمی حمایت و پشتیبانی از تحقیق، وی می‌تواند به روند فعالیتش امیدوار شده و در جهت اعتلای کشور پژوهش‌های کارامدتری در اینده ارائه دهد.
وی حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی را خواستار شد و گفت: برای اینکه انسان‌ها رشد کنند باید به اندیشه‌ها و تفکرات افراد بها داده شود.
حسنی در ادامه سخنان خود از دانشگاه ها، مراکز رشد و پارک علم و فناوری خواست با پیشگام شدن در ایجاد نوآوری‌ها از اندیشه‌های محققان و پژوهشگران جوان نیز استفاده کنند.
وی در بخش پایانی سخنان خود به بحث انفاق اشاره کرد و گفت: همانگونه که کاشت یک دانه گندم ۷۰۰ دانه بای انسان محصول می‌دهد بها دادن به علم و فناوری نیز به همان میزان در جامعه اثرگذار است.
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کمبود اب و منابع کشاورزی در آینده نزدیک را یادآاور شد و گفت: تنها در سایه علم و پژوهش است که می‌توان با مدیریت صحیح نیاز آیندگان را تامین کرد.
وی با بیان اینکه خداوند متعال به همه انسان‌ها قدرت نبوغ داده است گفت: کارآفرینان از جمله سربلندان فردای قیامت هستند چراکه با کار جمعی دست به تلاشی زده اند که نیاز‌های مختلف مردم از جمله معیشت را تامین می‌کند.
انتهای پیام

captcha