ارتباط پژوهش با مراکز، نهاد‌ها و صنعت بسیار مهم است
کد خبر: 3774223
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان:

ارتباط پژوهش با مراکز، نهاد‌ها و صنعت بسیار مهم است

گروه معارف-حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده گفت: همراهی علم و پژوهش یکی از نیاز‌های دنیای امروز است و دوری این دو از یکدیگر موجب عقب افتادن دانش و علم از رشد و بالندگی می‌شود.

ارتباط پژوهش با مراکز، نهاد‌ها و صنعت را بسیار مهم است

به گزارش ایکنا از هرمزگان به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده روز پنجشنبه ۲۸ آذرماه ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک به پژوهشگران عرصه‌های علم و دانش، بیان کرد: هفته پژوهش انتخابی نمادین برای توجه بیشتر جامعه به عرصه پژوهش است.
وی به اهمیت جایگاه پژوهش در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: دانشگاه با آموزش و پرورش متفاوت است آموزش و پرورش محیط پرورش و دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش و پرورش، توجه خاص به مسئله پژوهش است.
استاد حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های پژوهشی را یکی از ماموریت‌های دانشگاه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: همراهی علم و پژوهش یکی از نیاز‌های دنیای امروز است و دوری این دو از یکدیگر موجب عقب افتادن دانش و علم از رشد و بالندگی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش نباید یک جزیره مستقل از آموزش شود، گفت: باید یک پیوند محکم و ارتباط تکمیل کننده بین آموزش و پرورش ایجاد شود.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با بیان اینکه همگام با آموزش باید دانشجو، دانش پژوه و طلاب، پژوهشگر تربیت شوند، تاکید کرد: آموزش‌ها باید به سمت ایجاد جرقه‌های پژوهش در ذهن جستجوگران تحقیق، سوق داده شوند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با اشاره به اینکه جدا کردن عرصه آموزش با عرصه پژوهش، ظلم به پژوهش و آموزش است، افزود: زمانی عرصه پژوهش در بستر جامعه راه می‌باد که عرصه آموزش و پژوهش در یک فضای در هم تنیده و مرتبط و مکمل یکدیگر به بالندگی هم کمک کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، ارتباط پژوهش با مراکز، نهاد‌ها و صنعت را بسیار مهم است و گفت: این ارتباط، پژوهش را به سمت کاربردی شدن و نیاز محور سوق می‌دهد و موجب رشد پژوهش و رفع بسیاری از مشکلات جامعه خواهد شد در حالی که عدم استفاده از فکر و اندیشه حوزه و دانشگاه در عرصه‌های پژوهش و اتکاء صنایع و نهاد‌ها به برخی از تجربیات خود، مشکلات به صورت لاینحل باقی می‌ماند.
وی افزود: وجود تعامل بین حوزه نیاز‌های جامعه با حوزه پژوهش راهگشای بسیاری از مشکلات اجرایی، اداری، آموزشی، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و مسائل مختلف جامعه می‌شود که این نیازمند کاربردی شدن پژوهش است.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با بیان اینکه تحقیقات نظری در حوزه توسعه علم و دانش جایگاه ارزشمندی دارد، افزود: تحقیقات نظری همراه با جهت دهی پژوهش در راستای نیاز‌های جامعه و کاربردی شدن آن‌ها موجب ورود پژوهش به مرحله جدیدی از بالندگی خواهد بود.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: ارتباط تنگاتنگ پژوهش با حوزه صنعت، تجارت، نیاز‌های جامعه و مسائل لاینحل جامعه، راهی برای کاربردی کردن پژوهش‌ها است و دست یابی به این مطلوب در سایه ایجاد ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنایع است.
وی تاکید کرد: صنایع و دستگاه‌های فرهنگی برای رفع مشکلات خود باید به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه رجوع کنند تا آن‌ها با استفاده از تحقیقات و ابزار پژوهشی خود به رفع مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف جامعه کمک کنند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با تاکید بر اینکه صنعت و دانشگاه‌ها با هم فاصله دارند، تصریح کرد: صنعت باید خود را با دانشگاه مطابقت دهد و دانشگاه نیز متناسب با نیاز صنعت خود را رشد دهد.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان با بیان اینکه علم باید از گذرگاه پژوهش به نظریه پردازی برسد، افزود: نظریه پردازی‌ها باید برسند به یک تکنولوژی در عرصه علوم تجربی و طبیعی و صنعت که ثمره‌ی آن تولید ثروت و آورده‌ای جامعه است.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات و پژوهش‌های ما ثروت آفرین نیست، گفت: بسیاری از پژوهش‌های ما که هماهنگ با صنعت و نیاز‌های جامعه نیستند در دانشگاه‌ها بایگانی می‌شوند.
استاد حوزه ضمن تاکید بر اینکه دستگاه‌های فرهنگی خودشان را به حوزه‌های علمیه هماهنگ کنند، بیان کرد: توجه جدی به علوم تجربی همانند توجه به علوم انسانی بسیار اهمیت دارد.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان به کارگاه‌های آموزشی ویژه تحقیق و پژوهش برای رشد طلاب و اساتید راهنمای مدارس استان اشاره کرد وگفت: مرحله اول از کارگاه دو ماهه پژوهش میدانی ویژه اساتید راهنما با حضور استاد دانشگاه آقای زینلی پور به پایان رسید که این آغازی برای یک حرکت بهتر و مناسب‌تر در زمینه‌ی تحقیق و پژوهش است.
انتهای پیام

captcha