پیوند «بازار و حوزه» با برگزاری یک دوره متفاوت در دل بازار تهران+ عکس
کد خبر: 3774259
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲

پیوند «بازار و حوزه» با برگزاری یک دوره متفاوت در دل بازار تهران+ عکس

دوره آموزشی «بازار و رسالت های طلبگی» به همت «حوزه علمیه و عملیه نهضت» و «خانه طلاب تهران» با برگزاری هفته چهارم این دوره ، در بازار تهران به پایان رسید.

به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: دوره آموزشی «بازار و رسالت های طلبگی»، به همت «حوزه علمیه و عملیه نهضت» و «خانه طلاب تهران»  با برگزاری هفته چهارم این دوره آموزشی و حضور طلاب شرکت کننده در این دوره آموزشی در بازار تهران به پایان رسید.

این دوره آموزشی که با هدف بازشناسی بازار تهران و رسالت های تبلیغی طلاب برگزار شد، در چهار هفته از اول آذرماه تا 22آذر ادامه داشت.

در افتتاحیه این دوره آموزشی، حجت الاسلام والمسلمین سهرابی، مدیر حوزه علمیه و عملیه نهضت، از ضرورت وچرایی برگزاری چنین دوره­ای به ایراد سخنرانی پرداخت.وی گفت؛ امر تبلیغ برای طلاب مانند هر موضوع دیگری تخصصی شده است و محیط های تبلیغی با پیچیدگی و تغییرات فراوانی همراه شده است. این تغییرات و تخصصی شدن، نیاز است طلاب به موضوع تبلیغ نگاه تخصصی و راهبردی داشته باشند و با توجه به روحیات و علایق خود، یک محیط تبلیغی را انتخاب و به صورت دانشی برای تبلبغ در آن محیط ورود پیدا کنند. وی همچنین از دیگر برنامه های آتی خانه طلاب تهران، در قالب برنامه های مهارت افزایی طلاب خبر داد.

وی افزود: تلاش ما در برگزاری چنین دوره هایی این است که علم و عمل را توامان برای طلبه در تراز انقلاب اسلامی تعریف کنیم.

 

 

هفته اول این دوره آموزشی، با مباحث نظری اقتصاد و با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تهران آغاز شد.

دکتر عادل پیغامی، با موضوع اقتصاد سیاسی و مسائل بازار، به نکاتی در خصوص تاثیر سیاست بر اقتصاد و بازار پرداخت. وی همچنین از اهمیت اقتصاد مقاومتی برای شرایط امروز کشور و توجه به قناعت و اصلاح الگوی مصرف برای برون رفت ازا اقدامات خصمانه امریکا و متحدانش به ارائه خود ادامه داد. دکتر پیغامی در پایان بیان داشت طلاب به منظور بصیرت افزایی وآگاهی جامعه، به دلیل مشکلات اقتصادی پیش رو نقش بسیار سنگینی دارند و باید تلاش خود را مضاعف کنند.

 

 

در بخش دیگری از هفته اول، دکتر داود دانش جعفری، وزیر اسبق اقتصاد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ارائه بحث با موضوع مبانی علم اقتصاد و مسائل اقتصاد ایران پرداخت.

وی با ارائه تعاریف پایه ای علم اقتصاد و سنجه های کارآمدی آن، وارد مسائل اقتصادی کشور شد و با نگاهی آسیب شناسانه، تحلیلی از وضع موجود دلار، طلا و خودرو ارئه و با رویکردی راهبردی، از وضعیت آینده این سه حوزه مهم اقتصادی، آینده پژوهی نمود.

 

 

هفته دوم دوره آموزشی بازار و رسالت های طلبگی با عنوان «هویت فرهنگی و تاریخی» و همچنین «هویت عرفانی و بازشناسی فتوف اصناف بازار تهران» برگزار گردید.

نصرالله حدادی، پژوهشگر و تهران شناس به تبار تاریخی و فرهگی بازار تهران پرداخت.

وی با بیان جلوه هایی از زیبایی های فرهنگی گذشته بازار تهران، بیان داشت که در گذشته بازار، آنچنان در تقید بود، که حتی  کفش زنانه در معرض دید افراد قرار نمی گرفت، ولی امروزه متاسفانه، چنین فرهنگی کمرنگ شده است. وی با بیان تاریخ معماری برخی از مساجد بازار  تهران، نقدی بر معماری امروز مساجد داشت.

  حدادی همچنین با معرفی برخی از چهره های مرحوم شده بازار تهران که امروزه خیریه های بزرگی از خود به جا گذاشته اند، به بیان فضایل اخلاقی و رفتاری آنان پرداخت.

 

 

استاد ارائه دهنده دیگر این بخش حجت الاسلام والمسلمین سهرابی با موضوع، «هویت عرفانی و جریان فتوت اصناف بازار تهران» بود.

وی با شرح واژگانی فتوت و بیان آن در آیات قرآن کریم و سیره ائمه به تفاوت های جریان فتوت با صوفی گری پرداخت. وی مهمترین ویژگی جریان فتوت را در بطن مردم و حضور در میان جامعه بیان کرد

حجت الاسلام والمسلمین سهرابی با بیان ویژگی های فتوت نامه ها، بیان نمود  اهل فتوت، در هر صنف و گروه اجتماعی برای خود سندی اخلاقی عرفانی تنظیم می نمودند.

وی، ویژگی مهم فتوت نامه ها  آن نکته بیان نمود که اهل فتوت، این آداب اخلاقی و عرفانی را هیچ گاه به نام دین و شریعت بیان نداشته اند و به هیچ عنوان اهل بدعت نبوده اند.

این پژوهشگر حوزوی با قرائت برخی از فتوت نامه های اصناف بازار، رسالت و هویت امروزی طلبه برای تبلیغ در این عرصه را بیان نمود.

 

 

«ارتباط بازار با حوزه، مرجعیت، روحانیت و نهضت انقلاب اسلامی»، عنوان هفته سوم دوره آموزشی بازار و رسالت های طلبگی بود.

در این بخش دکتر صفاءالدین تبرائیان پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی ارائه دهنده این موضوع بود.

دکتر تبرائیان اولین همکاری بازار و روحانیت را در حمله وهابی های به شهر مقدس کربلا و نجف در سال 1216 ه.ق  بیان  نمود.

وی از همکاری صنف آهنگر ها در کمک به مردم و دفاع از حریم اهل بیت در کنار فقهای آن بازه تاریخی یکی از بهترین نمونه های همکاری بازار و روحانیت قلمداد نمود.

پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین با برش های تاریخی در مقاطع مختلف زمانی مانند جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسلامی  به اهمیت و  راهبردی بودن ارتباط بازار و روحانیت پرداخت.

 

 

هفته چهارم دوره آموزشی بازار و رسالت های طلبگی، «عمق میدان نام» گرفته بود. دلیل نامگذاری این عنوان برای هفته آخر دوره آموزشی، حضور طلاب در بازار تهران بود.

در این بخش، طلاب شرکت کننده با حضور در بازار تهران و نشستی صمیمانه با آقای کریمی اصفهانی، دبیرکل انجمن اسلامی بازار تهران ضمن آشنایی با نهادها صنفی بازار، به بیان دغدغه ها و پرسش های خود پیرامون بازار پرداختند.

همچنین با حرکت در بازار و بازدید از برخی حجرات و دیدار با معتمدین بازار، دیدار ویژه ای با حاج عبدالله رنجبرکرمانی یکی از  قدیمی ترین چهره های امروز بازار تهران داشتند.

همچنین طلاب با زیارت امامزاده اسماعیل در بازار قدبم تهران دوره آموزشی خود را به پایان رساندند.

 

 

شایان ذکر است، به شرکت کنندگان در این دوره آموزشی، گواهی پایان دوره با امضای مشترک سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه و عملیه نهضت ارائه می گردد.

انتهای پیام

captcha