نخستین انجمن قصه‌گویان تأسیس می‌شود
کد خبر: 3774265
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸

نخستین انجمن قصه‌گویان تأسیس می‌شود

گروه ادب ــ رئیس بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی از تأسیس و راه‌اندازی نخستین انجمن قصه‌گویان در کشور خبر داد.

نخستین انجمن قصه‌گویان تأسیس می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره قصه‌گویی عصر امروز پنجشنبه، 29 آذرماه با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قصه‌گویان ایرانی و خارجی در کانون پرورشی برگزار شد.
فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم گفت: ما به تمام کسانی  که کودکی‌هایمان را شیرین کرده و خاطرات خوبی برایمان ساختند، بدهکاریم. کسانی که برای کودکان کار می‌کنند، در آینده کودکان آن‌ها را دوست خواهند داشت.
وی افزود: کار کردن برای کودکان و نوجوانان نیاز به پاداش ندارد و همین موضوع، پاداشی برای یک کار خیر است که فرصتی برای آموزش کودکان پیدا کرده‌اند. خوشحالم که این جشنواره با شب یلدا همزمان شد، شب یلدا شب قصه‌گویی است و داستان زندگی یکی از مهمترین قصه‌هاست و برای شیرین شدن این قصه باید تلاش کرد.
زمردیان، رئیس بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در این مراسم گفت: بیست و یکمین دوره جشنواره قصه‌گویی یک فرآیند سالیانه است؛ چرا که مربیان بسیاری در بیش از هزار مرکز ثابت و سیار، همه روزه قصه می‌گویند تا زمینه پرورش ذهن و خلاقیت را فراهم کنند.
وی افزود: پس از بیست و یک دوره از برگزاری این جشنواره، باید قصه‌گویی در سراسر کشور توسعه می‌‌یافت، از این رو در این زمینه تلاش کردیم تا همه علاقه‌مندان قصه‌گویی بتوانند در این زمینه مشارکت کنند و به همین دلیل زمینه حضور قصه‌گویان آزاد غیرکانونی فراهم شد که با مربیان کانون رقابت کردند.
زمریان ادامه داد: در راستای برگزاری این دوره از جشنواره، 1170 جشن قصه‌گویی کشوری، 31 جشن استانی و 5 جشنواره منطقه‌ای برگزار شد.
وی با اشاره به ویژگی بیست و یکمین دوره جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: اضافه شدن بخش قصه 90 ثانیه‌ای با عنوان «قصه زندگی من» که شعار این جشنواره نیز بود، یکی از ویژگی‌های آن است که در این دوره 11 هزار اثر رسید و هیئت داوران طی یک ماه آثار را بررسی و برندگان را تعیین کردند.
رئیس جشنواره قصه‌گویی ادامه داد: در راستای ایجاد انجمن‌های تخصصی، تا پایان سال جاری، نخستین انجمن کانون قصه‌گویان تأسیس و راه‌اندازی می‌شود.

در این مراسم از حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل آذری‌نژاد به عنوان روحانی قصه‌گو که در منطقه محروم و کم‌برخوردار برای کودکان و نوجوانان روستایی زمینه مطالعه را فراهم کرده، با اهدای جوایزی تجلیل و قدردانی شد. همچنین مدیرعامل کانون، 2 هزار جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان روستاها به وی اهدا کرد.

آذری‌نژاد در سخنانی گفت: بیش از ۵ سال است برای کودکان روستایی قصه می‌گویم تا درد محرومیت با قصه‌گویی از بین برود. ای کاش بخشی از وظایف آموزش و پرورش به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واگذار شود تا کودکان ما کودکی کنند؛ چرا که این شرایط در مدارس برای کودکان فراهم نمی‌شود.

هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده کودک و نوجوان نیز در بخش دیگری گفت: پدربزرگم یکی از بهترین قصه‌گوها بود و تخیل گرم و شیرینی داشت.

وی افزود: یک نویسنده بزرگ گفته بود اگر مادربزرگم نمی‌نوشت من نویسنده نمی‌شدم، شاید من هم اگر پدربزرگم برایم قصه نمی‌گفت، نویسنده نمی‌شدم. امیدوارم سال آینده اگر در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بودم پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را که بسیاری از شاعران و نویسندگان حاصل فکر آن‌ها هستند در این جشنواره ببینم.

یادآور می‌شود، سروش صحت، دبیر هنری جشنواره قصه‌گویی به دلیل حضور در صحنه فیلمبرداری در مراسم اختتامیه حضور نداشت.

انتهای پیام

captcha