مردم‌داری اساس سیاست اسلامی است
کد خبر: 3774373
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
آیت‌الله صفایی بوشهری:

مردم‌داری اساس سیاست اسلامی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مردم‌داری اساس سیاست اسلامی است، گفت: برهمین اساس مسئولان به فکر حل مشکلات و تأمین نیازهای مردم باشند و در این زمینه باید مشکل تأمین نفت سفید همه مردم استان بوشهر تا نماز جمعه هفته آینده حل شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نباء؛ خطبه‌های نماز آدینه این هفته شهر بوشهر به همت کانون فرهنگی و هنری امام هادی(ع) به امامت آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری  30 آذر برگزار شد.

تقوا مایه؛ محبت، نجات و کمال انسان

امام جمعه بوشهر به تبیین «سبک زندگی الهی ـ اسلامی» پرداخت و اظهار کرد: تقوای الهی یعنی زندگی بدون گناه، سعادتمند و رستگارآفرین است و تقوا مایه محبت، نجات و کمال انسان است.

وی رحمت و مهربانی در فضای جامعه اسلامی را محصول سبک زندگی الهی ـ اسلامی توصیف کرد.

سه عنصر اصلی در بنیان خانواده

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) فرمودند «محکم ایستادگی کردن در مقابل جبهه ستیز و استکبار و دارا بودن روحیه مهربانی، رحمت و شفقت، دو ویژگی مومنین موحد و با تقوا است»، افزود: مهربانی، رحمت و شفقت پایه قوام نهاد خانواده بوده و اگر این سه عنصر در زندگی نباشد بنیان خانواده دچار فروپاشی می‌شود و اگر نهاد خانواده دچار بحران شد؛ جامعه نیز دچار چالش و بحران می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با ابراز اینکه در اسلام تاکید فراوانی بر سلامت و رشد نهاد خانواده شده است، گفت: مجموعه‌ای از انسان‌ها در جایگاه پدر و مادر با پیوند زناشویی نهاد خانواده را برای فرزندآوری، فرزندپروری، تربیت فرزندان و همسرداری تشکیل می‌دهند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه خانواده نقطه آغاز تشکیل زندگی است، اشاره کرد: آغاز زندگی بین یک زوج باید توأم با مهربانی باشد و ایجاد و استمرار مهربانی در زندگی یکی از فلسفه‌های ازدواج است و این مهربانی در زندگی باید افزون شود.

خانواده؛ آیتی از آیات مقدس الهی

نویسنده کتاب «انوارالهدی»(زندگی‌نامه چهارده معصوم"ص") با بیان اینکه خانواده آیتی از آیات مقدس الهی است، اظهار کرد: خداوند رحمان از جنس شما همسرانی آفرید که با او خانواده تشکیل دهید و مایه آرامش شما باشد و خدا بین زوجین محبت، مودت، عشق، علاقه، پیوند، رحمت و مهربانی برای رسیدن به آرامش و تحکیم بنیان خانواده قرار داده است و اگر زن یا مرد در زندگی نسبت به همسر و فرزندان نگاه مهربانانه نداشته باشند خلاف راه خدا و سبک زندگی اسلامی عمل کرده‌ است.

وی در ادامه افزود: وقتی مرد وارد خانه می‌شود باید با خود هدیه مودت، محبت و مهربانی بیاورد و در موقع نبودنش کمبود او احساس شود و لذا در زندگی باید عطر مودت و محبت به همسر و فرزند وجود داشته باشد و با نبود آن در خانواده باید کمبود سرچشمه محبت و مهربانی احساس کنند.

محبت ریشه بنیان خانواده بر اساس ایمان به خدا و تقوای الهی است

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه امام علی(ع) فرمود «مهربان بودن بهترین عملکرد یک مرد در خانه است»، بیان کرد: محبت و مودت ریشه بنیان خانواده بر اساس ایمان به خدا و تقوای الهی است و بدین جهت است که مهربانی، مدارا کردن و محبت به همسر و فرزندان نصف زندگی انسان است.

عوامل پیدایش طلاق

وی با عنوان اینکه چرا در برخی از مناطق شهری و یا روستایی طلاق زیاده است، گفت: یکی از عوامل پیدایش طلاق این است که محبت، صمیمیت، مهربانی و عشق در خانواده حاکم نیست و اگر این عنصرها در خانواده حاکم باشد موجب می‌شود که از خطاهای یکدیگر چشم‌پوشی و به قوام زندگی مشترکشان کمک کنند. ولی متأسفانه شاهد این هستیم که طلاق اولین راهکار رفع اختلاف در خانواده و بین زوجین شده است که این یک آسیبی است فراگیر شدن آن به نظام خانواده و جامعه آسیب بیشتر می‌رساند.

بیماری روحی و روانی جامعه محصول فرهنگ مسموم است

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره تحلیلی به نشست‌ها و دیدارهای مختلف رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع اهمیت عنصر فرهنگ پرداخت و اظهار کرد: فرهنگ مسموم جامعه را دچار بیماری روحی و روانی خواهد کرد و لذا مسئولان نظام باید در راستای نقشه فرهنگی و سند چشم‌انداز که طراحی شده است عنایت ویژه داشته باشند.

مؤلف کتاب «جنگ نرم» با تأکید بر اینکه مسئولان نظام باید فرهنگ انقلابی و اسلامی را در کشور نهادینه کنند، اضافه کرد: تا کنون دشمن ما را دچار شکست فرهنگی نکرده است ولی آسیب فرهنگی، اجتماعی و اداری وارد کرده است. اگر هوای فرهنگی کشور مسموم شد جامعه دچار میرایی خواهد شد و تخریب فرهنگی، تسلیم شدن، وابستگی و پیوستگی که هدف شمن است در امتداد میرایی دست خواهد داد.

اخراج آمریکا از سوریه توسط مبارزان مرز مقاومت

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه اخراج آمریکا از سوریه توسط مبارزان مرز مقاومت بزرگترین شکست این رژیم شیطانی بود، افزود: آمریکا و همدستانش موجب بی‌نظمی، شرارت و کشتار در کشورهای منطقه و هندسه مرز مقاومت و حتی در آبراه‌های خلیج فارس شدند و با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان مسلمان مرز مقاومت؛ عاقبت استکباریون ظالم این شد که مهر باطلی بر کارنامه‌شان در سوریه نقش بسته است و اکنون آمریکا در میان مردم خاورمیانه جایی ندارد و فقط متصل به دولت‌ها و سران وابسته به غرب است.

وی در ادامه تصریح کرد: فروپاشی آمریکا نزدیک است و این یک وعده الهی است.

حضرت عیسی مسیح(ع)؛ پیام‌آور عدالت و صلح جهانی

خطیب نماز جمعه بوشهر با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت عیسی مسیح(ع) افزود: حضرت عیسی مسیح(ع) پیام‌آور عدالت و صلح جهانی است که در این زمینه در مسیر عدالت صلح فراهم می‌شود.

عدالت؛ آموزه حضرت عیسی مسیح(ع)

امام جمعه بوشهر آموزه حضرت عیسی مسیح(ع) را صلح در فضای عدالت دانست و تأکید کرد: این پیامبر الهی بر مبارزه با ظالمان تاکید کرده که باید پیروان این حضرت آن را مورد توجه قرار دهند.

آیت‌الله صفایی بوشهری با قدردانی از تلاش‌های یگان حفاظت هواپیمایی سپاه کشور و استان بوشهر در برقراری امنیت هوایی در پروازها گفت: تاکنون این یگان خدمات ارزشمندی در عرصه حفاظت و حراست از هواپیماها انجام داده و با حماسه‌آفرینی و تقدیم شهید، مانع از هواپیما ربایی و تخریب فرودگاه‌ها شده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با گرامیداشت هفته حمل و نقل از خدمات این نهاد قدردانی و تصریح کرد: عرصه حمل و نقل در بدترین شرایط جوی تلاش و کوشش برای فراهم کردن فضا در عرصه‌های گوناگون می‌کنند.

امور استراتژیک نظام

خطیب نماز جمعه با اشاره به اینکه حمل و نقل در همه عرصه‌ها قابل تقدیر است، خاطرنشان کرد: حمل و نقل زمینی، دریایی، ریلی، هوایی از امور استراتژیک نظام است که نقش تأثیرگذاری در جامعه دارد و در توسعه زیرساخت‌ها، مدیریت و نظارت نقش مهمی ایفا می‌کنند.

امام جمعه بوشهر با تسلیت جان باختن دانش‌آموزان در حادثه آتش‌سوزی در یکی از کلاس‌های درس زاهدان گفت: حادثه دلخراش آتش‌سوزی در یکی از کلاس‌های درس زاهدان مایه تأسف و تأثر همگان شد که باید ایمن‌سازی قبل از وقوع حادثه مورد توجه قرار بگیرد.

ضرورت توجه به ایمن‌سازی وسائل گرمایشی مدارس

آیت‌الله صفایی بوشهری با تأکید بر توجه به ایمن‌سازی وسائل گرمایشی مدارس استان بوشهر تصریح کرد: برای جلوگیری از این حوادث باید تدبیر و ایمن‌سازی شود به‌گونه‌ای که اکنون بسیاری از مدارس استان بوشهر دارای امکانات گرمایشی ایمن نیست.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با تأکید بر خیران، مسئولان، قشرهای مختلف مردم برای تأمین وسائل گرمایشی مدارس استان افزود: در این عرصه ضمن همکاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید ستاد زکات هم اعتبارات ایمن‌سازی مدارس در عرصه وسائل گرمایشی کلاس‌ها را تأمین و پرداخت کند تا دانش‌آموزان دچار مشکل نشوند.

امام جمعه بوشهر با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند کمک همگان برای ایمن‌سازی مدارس است، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه کارگروهی با مشارکت مسئولان، خیران و قشرهای مختلف جامعه تشکیل شود تا بودجه مورد نیاز کلاس‌های درس استان بوشهر در عرصه وسائل گرمایشی تأمین شود.

ناراحتی مردم از آمدن گاز و رفتن نفت

آیت‌الله صفایی بوشهری با اظهار گله‌مندی از مسئولان در تأمین نکردن نفت سفید مردم به‌ویژه روستاها در فصل سرما گفت: مردم نیازمند و مددجو استان بوشهر که هزینه شبکه‌گذاری گاز در منزل ندارند به این جرم، باید سرما را تحمل کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر تصریح کرد: مسئولانی که در فضای مطلوب و گرم نشسته‌اند این موضوع از ابتداء چرا برای مردم استان بوشهر به ویژه فقرا و نیازمندان تصمیم‌گیری اشتباه می‌کنند.

امام جمعه بوشهر تاکید کرد: مسئولان که این موضوع را تصویب می‌کنند آیا مردم و خواسته‌های آنان را درک کرده‌اند؟ چرا یک فقیر، یک پیرزن یا پیرمرد به سبب نداشتن نفت سفید باید از شب تا صبح از سرما به خود برلرزد، چون گاز کشی نکرده است.

خطیب نماز جمعه بوشهر با بیان اینکه گاز کشی منازل اجباری نیست، اشاره کرد: برخی از مردم توان گازکشی و حتی خرید انشعاب گاز را ندارند این قشر از مردم نباید به سبب تنگدستی در سرمای زمستان با مشکل تامین سوخت روبه رو باشند.

مردم‌داری اساس سیاست اسلامی است

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه مردم‌داری اساس سیاست اسلامی است و گفت: برهمین اساس مسئولان به فکر حل مشکلات و تأمین نیازهای مردم باشند و در این زمینه باید مشکل تأمین نفت سفید همه مردم استان بوشهر تا نماز جمعه هفته آینده حل شود.

حامد فکوری

انتهای پیام

captcha