تازه‌های نشر؛ از جریان‌شناسی تفسیر قرآن‌گرا تا درمان یکپارچه توحیدی
کد خبر: 3774657
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

تازه‌های نشر؛ از جریان‌شناسی تفسیر قرآن‌گرا تا درمان یکپارچه توحیدی

گروه ادب ــ کتاب‌هایی مانند «آئین هیئت‌داری»، «آیات بینات: تفسیر آیات منتخب تاریخی در قرآن کریم»، «امر به معروف و نهی از منکر در آیات قرآنی»، «از ژرفای دریا: تحلیلی بر سطوح معنایی و باطنی قرآن»، «ایمان و کفر در تمثیلات قرآن» و «جریان‌شناسی تفسیر قرآن‌گرا» از مهم‌ترین موضوعات تازه‌های نشر در حوزه قرآن طی دهه نخست آذرماه است.

تازه‌های نشر/ از جریان‌شناسی تفسیر قرآن‌گرا تا درمان یکپارچه توحیدیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در دهه نخست آذرماه کتاب‌هایی با موضوع دینی و قرآنی راهی بازار نشر شدند که ازجمله این کتاب‌ها می‌توان به «آیات بینات: تفسیر آیات منتخب تاریخی در قرآن کریم»، «امر به معروف و نهی از منکر در آیات قرآنی»، «از ژرفای دریا: تحلیلی بر سطوح معنایی و باطنی قرآن»، «ایمان و کفر در تمثیلات قرآن» و «جریان‌شناسی تفسیر قرآن‌گرا»، «بررسی مکاتب جديد الهيات مسيحی»، «پژوهشی پیرامون ولایت فقیه با تأکید بر شبهات»، «تقدیم و تأخیر در قرآن کریم و اسرار آن»، «جریان‌شناسی تفسیر قرآن‌گرا»، «جهاد کبیر: مبانی دیپلماسی انقلابی از منظر قرآن کریم» و «درمان یکپارچه توحیدی» اشاره کرد که در ادامه گزیده‌ای از این آثار معرفی شده است.
آئین هیئت‌داری
کتاب «آئین هیئت‌داری» نوشته قاسم رضایی است که از سوی انتشارات خرسندی با شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان چاپ شده است. این اثر به برخی از مقدمات، آداب و وظایف اصلی و مهم هیئت‌داری در 9 فصل پرداخته است، وظایف سخنران و واعظ، وظایف مداحان و ذاکران، ویژگی‌ها و وظایف مدیر هیئت، شورای هیئت، مکان و فضای مناسب، وسایل و لوازم مورد نیاز هیئت، دسته‌های عزاداری و آداب ورود به مجلس و محافل عزاداری در ایام خاص عناوین این فصل‌ها را شامل می‌شود.
در بخشی از این کتاب آمده است، بی‌شک «هیئت» یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین مراکز دینی و تبلیغی شیعه بوده و هست و نقش آن در ازدیاد معنویت فرد و جامعه بی‌نظیر است. یک هیئت مذهبی اگر بر مبنای تعالیم ائمه معصومین(ع) حرکت کند، بهترین تأثیر را در رشد و تربیت افراد خواهد داشت که هیچ سازمان و نهادی به پای آن نخواهد رسید و توان رقابت با آن را نخواهد داشت.
آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان از دیدگاه اسلام
این کتاب به قلم زهرا خوانساری به نگارش درآمده و انتشارات «نخبگان شهر اندیشه» آن را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان به چاپ رسانده است. نویسنده تلاش خود را برای به کارگیری شیوه‌های نوین آموزش فعال برای آموزش هفده مهارت با مطالعه و استفاده از 60 منبع معتبر به کار گرفته است. در ابتدا به تشریح ضرورت کسب مهارت‌های زندگی، توضیح مهارت‌های رایج سازمان ملل، مهارت‌های مورد نیاز برای یک کودک مسلمان و چگونگی آموزش هر مهارت با استفاده از بیان داستان، بحث و گفت‌وگو، شعرخوانی، رنگ‌آمیزی، تعریف لطیفه، ایفای نقش و انجام پژوهش صورت گرفته است.
آیات بینات: تفسیر آیات منتخب تاریخی در قرآن کریم
آیات بینات؛ تفسیر آیات منتخب تاریخی در قرآن کریم که در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم آیت‌الله یعقوب جعفری سامان یافته و به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف در 272 صفحه و در قطع وزیری با شمارگان 700 نسخه و بهای 22 هزار تومان منتشر شده است.
در بخش اول این اثر، سنت‌های الهی در تاریخ را با بررسی آیات قرآن کریم واکاوی می‌کند. بررسی سنت الهی درباره شکست و پیروزی جامعه‌ها، سودمند نبودن ایمان در آستانه نزول بلا، آزادی و مسئولیت و آینده بشر و حکومت صالحان از جمله مباحث این بخش است. در بخش دوم این جستار، تفسیر گزینشی آیات قرآن کریم درباره پیامبران الهی آمده است. روش قرآن در بیان رویدادهای تاریخی آغازگاه این بخش است و به ترتیب، آیاتی پیرامون انبیای الهی نظیر حضرت آدم، عیسی، ابراهیم، موسی و سلیمان(ع) تفسیر می‌شود. بخش سوم این کتاب به عصر رسالت رسول اعظم(ص) اختصاص داده شده است. بدعت‌های مردم عصر جاهلی، برخی از اوصاف پیامبر در قرآن کریم، حمایت‌های الهی در زندگی رسول خدا، رسالت جهانی خاتم‌الانبیا و ... از مهم‌ترین مباحث این بخش است.
آیات بینات: تفسیر گلچینی از معارف قرآن کریم
کتاب آیات بینات: تفسیر گلچینی از معارف قرآن کریم نوشته آیت‌الله یعقوب جعفری از سوی دفتر نشر معارف با شمارگان 500 نسخه و بهای 29 هزار تومان منتشر شده است.
این اثر برگی از کتاب آفرینش را به خوانش در آورده و با اشاره به عالم خلق و امر و پیدایش آسمان ها و زمین، هدف از آفرینش انسان و جهان را بیان می‌کند. همچنین به مراحل احکام و تفضیل قرآن اشاره دارد و اتقان و استحکام، روشنگری و هدایت‌گری قرآن و مباحثی از این دست را تبیین می‌کند. مولف کتاب آیات بینات می‌کوشد پنجره‌ای از آیات مربوط به مبداشناسی به سوی علاقه‌مندان بگشاید و فطری بودن مبداشناسی، اوصاف حضرت حق، امداد خداباوران، آثار روی گردانی از یاد خدا و ... را تبیین کند و نیز به برخی از امور اخلاقی و اجتماعی با محوریت سالم‌سازی روابط اجتماعی و آسیب شناسی جامعه اسلامی بپردازد.
اخلاق بندگی
کتاب «اخلاق بندگی» اثر محمدباقر تحریری است که از سوی مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران) با شمارگان 5 هزار نسخه و بهای 15 هزار و 500 تومان منتشر شده است.
محتوای این اثر بر پایه استناد به مفاهیم وحیانی و میراث روایی شیعی پی‌ریزی شده و در بیشتر مباحث از آیات قرآن کریم، منابع اصیل روایی مانند کافی، کتاب من لا یحضره الفقیه، نهج البلاغه و دیگر منابع روایی شیعه در قرون اولیه، نکاتی ارزشمند استخراج شده است. همچنین تلاش شده تا مباحث براساس الگوی کتاب درسی نگارش و از عناصر آموزشی چون اهداف، چکیده درس، پرسش و تمرین برای آموزش بهتر و ایجاد انگیزه و رغبت فراگیران بهره گرفته شود.
این کتاب در دو بخش تنظیم شده است، در بخش نخست در بیست درس به اخلاقی الهی پرداخته و در یک سیر منطقی و علمی براساس فرآیند رشد معنوی انسان، از معرفت تا بررسی برخی عبادات از منظر اخلاق الهی، به طرح مباحث درسی پرداخته شده است. طرح مباحث با بیانی روان و علمی و توجه به کاربردی بودن آنها و بیان راهکارها، همواره در میان نگارش این دروس مدنظر بوده است.
بخش دوم این کتاب نیز دربردارنده مباحث ارزشمندی در باب کلیات دانش اخلاق است. مباحثی هعمچون تعریف اخلاق، دانش اخلاق، بیان نیاز به علم اخلاق، تبیین چیستی اخلاق اسلامی، رابطه اخلاق و دین و ... از مباحثی است که در بخش نهایی این کتاب شرح و تبیین شده است.
کتاب ارت‍داد در ترازوی ن‍ق‍د: نقد احکام و آثار دنیوی
نخستین چاپ کتاب «ارت‍داد در ترازوی ن‍ق‍د: نقد احکام و آثار دنیوی» در 284 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات کویر راهی بازار نشر شده است.
این اثر به قلم محمد ت‍رک‍م‍ان ‌پ‍ی‍رم‍ی‍ش‍ان‍ی‌، در 6 فصل با عنوان‌های «ارتداد از دیدگاه قرآن»، «ارتداد از دیدگاه روایات»، «ارتداد از دیدگاه علما و فقها»، «جایگاه توبه در اسلام»، «آزادی تفکر و بیان در اسلام» و «شیوه برخورد با به اصطلاح مرتدان» به نگارش درآمده است.
معنای ارتداد، بررسی روایات احکام ارتداد زنان، انواع ارتداد، احکام ارتداد، اشکال و مناقشه بر احکام مرتد، قتل مرتد، راه اثبات ارتداد، بررسی آیاتی درباره عدم سیطره پیامبر بر مردم، شیوه برخورد حضرت امیر(ع) و شیوه برخورد ابوبکر ازجمله سرفصل‌های کتاب حاضر هستند.
آثار وجود
کتاب «آثار وجود» نوشته آروین روانبخش از سوی انتشارات «پژوهشگر برتر» با شمارگان 150 نسخه و بهای 20 هزار تومان منتشر شده است. این کتاب نه یک داستان عشقی و نه پردازش یک رویا و نه یک غزل شارعان و عارفانه است، بلکه یک اثری بر اثبات وجود حقانیت الهی و پروردگار از زبان علم و اثبات از زبان عرفا و عقلا و اندیشمتدان دین و برگرفته از کتب دینی و همچنین از زبان و قلم اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان گردآوری نظریه‌های علمی و تجربیات شخصی است.
آسیب‌شناسی کارگزاران حکومت از دیدگاه نهج‌البلاغه
این کتاب نوشته مجتبی فایق از سوی انتشارات بنیاد نهج البلاغه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 20 هزار تومان به چاپ رسیده است. این اثر در 6 فصل تدوین شده و در فصل نخست این کتاب به جایگاه و نقش کارگزاران در نظام اسلامی اشاره شده و ضرورت شناخت آسیب‌های رفتاری آن‌ها و اهداف و دستاوردهای این شناخت بررسی شده است.
فصل دوم به آسیب‌های پیش روی کارگزاران در رفتار با مردم پرداخته است. فصل سوم نیز علل بروز و ظهور آسیب در تعامل مسئولان با مردم را بررسی کرده و در فصل چهارم، راه‌های پیشگیری از بروز آسیب در رفتار کارگزاران با مردم شناسایی و بیان شده است. همچنین فصل پنجم نیز به بیان راه‌های مقابله با کارگزاران منحرف و متخلف از دیدگاه نهج‌البلاغه و ذکر نمونه‌هایی از آن در دوران خلافت ظاهری حضرت علی(ع) پرداخته است.
اسلام‌هراسی و رسانه‌های غربی
کتاب «اسلام‌هراسی و رسانه‌های غربی» که درباره اسلام‌ستیزی در رسانه‌های گروهی است به قلم ایرج حامدی‌کلخوران و سونیا امیرپور بوده و از سوی انتشارات «نگین سبلان» با شمارگان هزار نسخه و بهای 45 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
در این کتاب به برجستگی‌های ذرات متراکم اسلام‌هراسی در غرب پرداخته شده است، اینکه چه چیزی باعث می‌شود غرب اقدام به اسلام‌هراسی کند و چه عاملی باعث شده که غرب وقت و هزینه‌های کلاتی صرف مقابله با اسلام کند و ابزارهایی که غرب برای این هدف از آنها استفاده می‌کند، کدام‌هایند. علت گستردگی ابزارآلاتی که غرب به آن چنگ می‌زند و دست نیاز به سوی آن دراز می‌کند.
تلخیص منزلت عقل در هندسه معرفت دینی
کتاب «تلخیص منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» نوشته عمادالدین عزت‌پور است که از سوی ناشر مؤلف با شمارگان هزار نسخه روانه بازار نشر شده است. این کتاب تلخیص نظریه‌ای واحد و ایده‌ای برجسته است که به وسیله عالم فرزانه آیت‌الله جوادی آملی طی دو دهه اخیر به عنوان منزلت عقل در هندسه معرفت دینی مطرح شده است. آنچه در این کتاب علمی ارائه می‌شود، ضمن تبیین مبانی عنیق این نظریه به یک امر برتر توجه می‌دهد و آن اینکه همان‌طور که وحی که از آن به نقثل یاد می‌شود از حقایق الهی است. عقل و قیاس برهانی نیز شاهد علم و ارائه الهی است و همان‌گونه که عقل از خلقت گفت‌و‌گو می‌کند، عقل هم از حوزه حقایق کتبی الهی پرده برمی‌دارد و این هر دو پیام‌آوران معصومی هستند که عالمان در هر حوزه علمی با هر شیوه دانش از محصول و داده‌های آن دو بهره جسته به حوزه الهی تقرب علمی می‌جویند و این دو حجت الهی نه تنها هرگز معارض یکدیگر نیستند، بلکه با کمال هماهنگی و تأثیر متقابل از امتیازات یکدیگر بهره‌مندند.
تربیت در آیینه قرآن
کتاب «تربیت در آیینه قرآن» نوشته حنانه جعفرزاده است که از سوی نشر آرچا با شمارگان هزار نسخه و بهای 35 هزار تومان منتشر شده است. موضوعاتی که در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ عبارتند از آسیب‌شناسی تربیت، اهمیت تربیت، تربیت انسان‌ها، تربیت خانواده، تربیت عبادالرحمان، تربیت علمای دینی، تربیت فرزند، تربیت محمد(ص)، تربیت موسی(ع)، تربیت مؤمنان، روش‌های تربیت، عوامل تربیت و منشأ تربیت.
پیام‌آوران بهشت: کتاب آموزشی روضه‌خوانان
کتاب «پیان‌آوران بهشت» نوشته مجید طاهری است که انتشارات «طاماه» آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای 20 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است. این کتاب سرآغازی برای تلاس در راستای ترویج روضه های خانگی و آموزش و پرورش روضه خوانانی است که قرار است در این راه قدم بردارند.
دلیل حضور مداحان در عرصه تبلیغ، تبلیغ و حفظ ارزش‌ها، جایگاه تبلیغ در اسلام، تبلیغ در روایات، تفاوت علم و هنر، شیوه‌های تبلیغی قرآن، تعریف خطابه، فایده خطابه، تبلیغ و خطابه در متن مذهب، تبلیغ در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، تبلیغ در سیره علما و دانشمندان، صحت محتوا، مطالب دور از ذهن، مقدمات خطابه، دگرگونی شیوه‌های تبلیغی و تطور آن و مقدمات کار روضه‌خوان از عناوینی است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.
در آیینه زمان: درس‌نامه تاریخ تحلیلی صدر اسلام
کتاب «در آیینه زمان» نوشته بهاءالدین قهرمانی‌نژاد‌ است که از سوی مرکز نشر مدرسه علمیه دارالسلام تهران با شمارگان 588 نسخه و بهای 25 هزار تومان به چاپ رسیده است. این کتاب شامل 5 فصل با عناوین کلیات، جهان در عصر بعثت، از بعثت تا هجرت، از هجرت تا رحلت و از وصایت تا شهادت است.
در بخشی از این کتاب آمده است؛ بهره‌گیری از آموزه‌های بسیار تأثیرگذاری اجتماعی و الگوپذیری از شیوه‌های عمیق اخلاقی و تربیتی، هدف اصلی نیل به اوج قله‌ای است که در تاریخ اسلام به دست می‌آید. این مهم، تنها در صورتی می‌شود در دسترس است که علاوه بر تبیین و تشریح دقیق علمی و تحلیلی، این مباحث به نوعی با وضعیت و شرایط تطبیق داده شود. به بیان روشن‌تر، زمانی می‌توانیم تاریخ را علمی کاردی بدانیم که بتواند به مثابه الگویی برای نسل حاضر و آینده باشد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که هدف اصلی از تألیف این اثر عبارتند از؛ نگاهی هدفمند، بصیرت افزا و روشنگر به مباحث تاریخ صدر اسلام که لازمه آن قالب‌ریزی این درس‌ها در شکلی جذاب و با استفاده از شیوه‌های مخاطب محور است.
درآمدی بر مدیریت جهادی
کتاب «درآمدی بر مدیریت جهادی» به قلم سیدمرتضی احمدزاده، مجتبی حسنی، محمدمهدی کریم‌پور، حمیدرضا طاهری‌جانبازلو و سیدمجتبی کمیلی‌فرد به نگارش درآمده و انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) با شمارگان هزار نسخه و بهای 17 هزار تومان منتشر شده است.
دانش نوپای مدیریت جهادی در صدد ارائه سبکی جدید از مدیریت است که در عین برخورداری از مبانی و ویژگی‌های اسلامی، در عرصه بومی مدیریت نیز کارآمد باشد و بتواند الگویی الهام بخش از مدیریت اسلامی را ارائه دهد. در کتاب حاضر که ویراست اول از متن و محتوای مدیریت جهادی است، از بین منابع دینی تنها کتاب ارزشمند نهج البلاغه و برخی منابع در موضوع سیره نبوی رجوع شده است.منبع دیگر نکات مقام معظم رهبری در عرصه مدیریت است.
تحلیل و بررسی تجارب موفق مدیریت جهادی، در این کتاب از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. در این بخش نیز به مطالعه سیره مدیریتی امام خمینی و بیش از 60 فرمانده شهید، در دو عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پرداخته شده است.
تحلیل‌های ارائه شده توسط نویسندگان، با مستنداتی که از هر یک از منابع تحقیق به دست آمده ترکیب شده که این خود موجب می‌شود تا ارتباط عمیقی بین عناوین و مستندات موجود به خوبی درک شود. فصول و عناوین این کتاب همگی تبعی مستندات و فیش‌ها هستند. البته قطعاً مباحث مدیریت جهادی می‌تواند بیشتر، جزیی‌تر و تکنیکی‌تر از آنچه در این کتاب بیان شده، عنوان شود که در ویرایش‌های بعدی کتاب، مدنظر نویسندگان قرار دارد.
رو به روشنایی: مباحث اندیشه‌ای در عرصه بین‌الملل
کتاب «رو به روشنایی: مباحث اندیشه‌ای در عرصه بین‌الملل» نوشته محسن احمدی است که از سوی انتشارات «کتاب رواق اندیشه» به چاپ رسیده است. این کتاب محتواهای ارائه شده در دوره همام است که در پاییز و زمستان ۱۳۹۴ در مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی برگزار شد. درس گفتارهای این جلسات در قالب ۳ جلد کتاب تدوین شده است. جلد اول از «درس گفتارهای همام» با عنوان «رو به روشنایی» است. در این کتاب کوشیده شده تا ابتدا جریان‌شناسی جبهه حق و باطل در طول تاریخ را بررسی شود و در ادامه نگاهی به وضعیت جبهه دشمن داشته است. در پایان نیز مدیریت حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در مسائل منطقه بررسی و تحلیل شده است.
از ژرفای دریا: تحلیلی بر سطوح معنایی و باطنی قرآن
کتاب «از ژرفای دریا: تحلیلی بر سطوح معنایی و باطنی قرآن» نوشته سیدمحمدحسین میری است که از سوی دفتر نشر معارف با شمارگان 600 نسخه و بهای 19 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. در مقدمه این کتاب آمده است؛ قرآن دارای سطوح و لایه‌های متفاوت معنایی است که رسیدن به هر ضوابطی خاصی است. فهم ظاهر آن، تنظیم قواعد تفسیر را ضروری می‌کند و فهم باطن، در گرو تدوین ضوابط دستیابی به باطن آن است. تحمل وجوه گوناگون معنایی قرآن، زمینه‌ساز برداشت‌های مختلف و حتی انحرافی است. بررسی کارکرد بطون در کنار ظاهر قرآن، تبیین صحیح و کاربردی از روایات، اثبات توسعه‌پذیری دلالت‌های قرآنی، ضابطه‌مند کردن فهم بطون، بررسی و نقد دیدگاه‌ها و انتخاب نظریه مناسب، پژوهش در این عرصه را ضروری می‌کند.
اسلام و کرامت انسانی
کتاب «اسلام و کرامت انسانی» نوشته علی‌اکبر کلانتری است که از سوی دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با شمارگان 500 نسخه منتشر شده است.
این کتاب درصدد است با تکیه بر هدایت‌های قرآنی و با بهره‌گیری از سخن و سیره پیامبر گرامی اسلام و امامان به تبییت موضوع مهم کرامت انسانی پرداخته و ابعاد گوناگون آن را بررسی کند و این اقدام، بدان جهت ضروری است که نگرش و رفتار گروه‌هایی از تکفیری‌ها و در رأس آنان وهابی‌ها سبب شده است، برخی اسلام را یگانه با اخلاق و جدا از کرامت‌های انسانی بدانند، بنابراین روشنگری به منظور جلوگیری از این پندار ضروری است.
این کتاب تنها به تبیین کرامت انسانی در دنیا بسنده نمی‌کند، بلکه در نگاهی فراگیر کرامت انسانی در آخرت را نیز بررسی خواهد کرد. اما از آنجا که آگاهی از وضعیت زندگی انسان در سرای آخرت و درک کرامت او در آن دیار و شناخت راه‌های دستیابی به آن بدون تکیه بر راهنمایی معصوم میسر نیست، بنابراین منبع مورد استناد در این مجموعه در وهله نخست قرآن کریم خواهد بود که از نگاه اسلام، تنها متن وحیانی اصیل، متقن و تحریف نشده در زمان حاضر است و در وهله دوم به سراغ سخن و سیره پیامبر گرامی اسلام و عترت او یعنی امامان معصوم رفته است؛ چرا که از نگاه پیروان مکتب اهل بیت پی بردن به دیدگاه اسلام ناب جز با پیمودن این راه میسر نیست.
الگوی ارتباط با مخالفان در نظام حکومتی امام علی (ع)
کتاب «الگوی ارتباط با مخالفان در نظام حکومتی امام علی(ع)» نوشته میثم فرخی و بتول احمدی است که سوی انتشارات دانشکده غیردولتی - غیرانتفاعی رفاه با شمارگان 500 نسخه و بهای 17 هزار تومان منتشر شده است. این کتاب بر آن است تا با استفاده از تحلیل محتوای کیفی خطبه‌ها و نامه‌های نهج البلاغه که در رابطه با مخاطبان امیرالمؤمنین علی(ع) است به دیدگاه‌ها و نقطه نظرات آنها دست یابد و بتواند الگوی ارتباطی ایده آل را برای بهره‌گیری در موارد مشابه ارائه دهد.
امر به معروف و نهی از منکر در آیات قرآنی
کتاب «امر به معروف و نهی از منکر در آیات قرآنی» نوشته امینه‌سادات سیدی‌تبار و اکرم‌سادات سیدی‌تبار است که سوی انتشارات «پیام امین» با شمارگان 200 نسخه و بهای 12 هزار تومان منتشر شده است. این کتاب شامل 7 فصل است. کلیات، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در مکتب اسلام، امر به معروف و نهی از منکر در آبات قرآنی، مصادیق معروف و منکر در آیات قرآن، شرایط وجوب و مراحل امر به معروف و نهی از منکر، آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر و عواقب ترک آن و پرسش‌ها و پاسخ‌ها درباره امر به معروف و نهی از منکر پرداخته شده است.
اسلام و مقتضیات زمان
کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» نوشته مهدی سلطانی‌نژاد است که از سوی انتشارات «سه نقطه» با شمارگان 500 نسخه و بهای 10 هزار تومان منتشر شده است. در این کتاب سعی شده با شمردن برخی صفات یک انسان دیندار و یک جامعه دینی از منظر کتاب و سنت نوع رفتار و احادیث پیامبر(ص)، مجدداً همگان را به زندگی متعالی دینی ترغیب و تشویق کرده و به نوعی به رجوع به خود و بازگشت از راه‌های انحرافی که امروزه بسیاری از مردم و جوانان را از دین بری کرده‌اند، بازگرداند.
اشک‌های عشق: شرح‌حال، زندگی و افکار شمس تبریزی بزبان خود او
به قلم سینان یاغمور به نگارش درآمده و رویا پورمناف آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. انتشارات «اوحدی» این اثر را با شمارگان 500 نسخه و بهای 25 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است. در کتاب حاضر، شرح حال و افکار «شمس تبریزی» از زبان خود وی درج شده است. این اثر، با هدف آشنایی مخاطب با زندگی، اندیشه‌‌ها و عرفان و چگونگی ارتباط «شمس» با «مولانا» تدوین شده و مشتمل بر بخش‌‌های متعددی است. نگارنده در این کتاب، در قالب داستان و از زبان «شمس تبریزی» سرگذشت وی را روایت کرده و اندیشه‌‌ها و افکار عرفانی وی را شرح داده است. وی همچنین، عشق میان افکار «مولانا» و «شمس» را به تصویر کشیده است. نگارنده در متن ماجرای حسادت حسودان بر توجه «مولانا» به «شمس» را بیان کرده و دسیسه قتل «شمس» و سوگواری «مولوی» بر «جذوبی جان» را شرح می‌‌دهد. شاخصه این کتاب، استفاده از قالب داستان در معرفی شخصیت عرفانی «شمس تبریزی» و بیان تأثیرپذیری نیک و دقیق «مولانا جلال‌‌الدین» از این عرفان، خداجویی و خداشناسی است.
اصول آراستگی در اسلام
کتاب «اصول آراستگی در اسلام» نوشته رجب بیت‌اللهی است که از سوی انتشارات «فارسیران» با شمارگان هزار نسخه و بهای 15 هزار تومان منتشر شده است. در معرفی این کتاب آمده است؛ آرایش و آراستگی به معنای زیبایی، جمال و جلوه است. همچنین به معنای منظم کردن، مرتب، مهیا و آماده کردن است و آراستن گاه در امور معنوی و مربوط به روح است که انسان با صفت نیک، روح خود را آراسته و از صفات زشت می‌پیراید و گاه در امور مادی و جسمانی است که انسان، ظاهر خود را به زیبایی‌ها آراسته و زشتی‌ها را از آن می‌پیراید. نویسنده در این کتاب هر دو را مورد توجه قرار داده است.
امام‌شناسی: لزوم، مراحل، و روش
کتاب «امام‌شناسی: لزوم، مراحل، و روش» نوشته محمدحسن شفیعی‌شاهرودی است که از سوی انتشارات مؤسسه میراث نبوت با شمارگان 3 هزار نسخه و بهای 26 هزار تومان منتشر شده است.
این کتاب دربردارنده چهار فصل با عناوین لزوم معرفت و شناخت امام، مراحل معرفت، روش معرفت و آشنایی اجمالی با سرفصل‌های آموزشی آینده است. نویسنده در بحث «مراحل و معرفت شناخت امام» به جای آنکه به ترتیب از مرحله نخست، یعنی شناخت جایگاه امام در جامعه شروع کند، از آخر شروع کرده و مستقیم به سراغ اسم و فامیل امام می‌رود. این در حالی است که ابتدا باید جایگاه و منزلت امام در جامعه را بدانیم و سپس اوصاف و ویژگی‌های امام براساس عقل و آیات و در ادامه شخص امام را شناسایی کنیم.
ایمان و کفر در تمثیلات قرآن
این کتاب نوشته فاطمه ذاکر و محمدحسین خوانین‌زاده است و از سوی انتشارات «شریف» با شمارگان 500 نسخه و قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است. این نوشته درصدد است به بیان مثال‌هایی مربوط به ایمان و کفر در قرآن کریم بپردازد که شامل سه بخش است که عبارتند از؛ بخش اول با عنوان بررسی مفاهیم، شامل مفهوم‌شناسی، معانی واژه مثل در قرآن، تمثیل در علوم بلاغی است.
بخش دوم با عنوان تمثیل، هدف و کابرد آن در قرآن به بیان سیمای مثل و ارکان آن در قرآن، کاربرد تمثیل در قرآن و ویژگی‌های تمثیل قرآن می‌پردازد. بخش سوم که عنوان ایمان و کفر در تمثیل‌های قرآن کریم مطرح شده؛ حقیقت ایمان و کفر، مقایسه مؤمن و کافر، حال مؤمن و کافر، انفاق مؤمن و کافر، اعمال کافران و آثار ایمان و کفر را شامل می‌شود.
بررسی جایگاه و شخصیت زنان قبل و بعد از اسلام
کتاب «بررسی جایگاه و شخصیت زنان قبل و بعد از اسلام» نوشته شفا شرهانی است که از سوی انتشارات قدس با شمارگان هزار نسخه و بهای 25 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
این تحقیق شامل چهار بخش است که بخش اول آن کلیات است. در این بخش ضرورت و اهمیت موضوع، تعریف و تبیین موضوع، پیشینه موضوع و ... مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم به جاهلیت در عصر کهن پرداخته و وضعیت زنان را در تمدن‌های مختلف بررسی می‌کند. در بخش سوم زن از دیدگاه اسلام بررسی شده است. در بخش چهارم به جاهلیت در عصر مدرن پرداخته شده، البته به نمونه‌ای از جاهلیت در عصر مدرن که در مورد زنان است با عنوان فمنیسم و آسیب‌شناسی آن پرداخته است.
بررسی مکاتب جديد الهيات مسيحی
کتاب «بررسی مکاتب جديد الهيات مسيحی» نوشته علی حسنی است. اين اثر با پرداختن به انواع تقسيم‌بندی‌های موجود در الهيات مسيحی و رابطه آن با فلسفه و فلسفه دين و تاريخچه آن، پيگير زمينه‌های شکل‌گيری مکاتب جديد الهيات مسيحی شده است و اومانيسم و رنسانس، عصر روشنگری و جريان نقد کتاب مقدس را مهم‌ترين عوامل و زمينه‌های شکل‌گيری مکاتب الهيات جديد دانسته است. در ادامه نيز با طرح آموزه‌های 10 مکتب الهيات جديد مسيحي همراه با پرداختن به انديشه‌های دو تن از الهی‌دانان معروف هريک از اين مکاتب، به بررسی و نقد آنها پرداخته است. اين مکاتب بدين قرارند: الهيات ليبرال، راست‌ديني جديد، الهيات اگزيستانس، الهيات سکولار، الهيات فمينيستي، الهيات تاريخي، الهيات روايي، الهيات انجيلي، الهيات رهايي‌بخش و الهيات جديد کاتوليک.
بررسی وضعیت و راهکارهای ارتقای منزلت اجتماعی روحانیت
این اثر به قلم وحید نجفی به نگارش درآمده و انتشارات مکث اندیشه آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای 18 هزار تومان به چاپ رسانده است. این کتاب دارای چهار بخش کلی است. در بخش اول به وضعیت‌شناسی منزلت روحانیون پرداخته است. اگر چه تلاش شده از قضاوت درباره افزایش یا کاهش آن خودداری شود، اما زمینه‌های حداقلی برای درک صحیح‌تر وضعیت منزلت روحانیت فراهم شده است. ابتدا با نگاه به دوره پیش از انقلاب، (به ویژه دوران دویست ساله اخیر) زمینه گمانه‌زنی درباره جایگاه روحانیون در گذشته فراهم شده است. از شناسایی سنجه‌هایی برای تشخیص منزلت اجتماعی روحانیت تا تأمل در برخی نمونه‌های تاریخی ثبت شده که می‌تواند بازتاب دهنده منزلت روحانیت در دوره‌های تاریخی متفاوت باشد. پس از مباحث مربوط به پیش از انقلاب به دوران پس از آن و استقرار جمهوری اسلامی پرداخته شده و با تأمل در وضعیت انتخابات، مناسک دینی، رسانه ملی تحلیل‌هایی ارائه شده و ارتباط این وضعیت با منزلت روحانیت بررسی شده است. سپس به برخی از پیمایش‌های انجام شده در این زمینه اشاره شده است.
در بخش دوم با مروری بر 87 منبع علمی (کتاب و مقاله و ...) عناوین کلی مربوط به عوامل موثر بر منزلت روحانیت و پیامدهای تخریب آن از منابع برشمرده شده و به توضیحی منسجم از این عوامل و پیامدها پرداخته شده است. بخش سوم با تکیه بر دو بخش پیشین و شناسایی ابهام ها و خلاءهای نظری در خصوص راهکارهای ارتقاء منزلت روحانیت، به سوالاتی تکیه نموده است که مقدمه دریافت نظرات اندیشمندان حوزوی بوده و مطالب آنها را در قالب مصاحبه دریافت و منعکس کرده است. بخش چهارم با تکیه بر مصاحبه‌های بخش سوم و برخی از مصاحبه‌های دیگری که در همین راستا در دسترس بوده است، به تدوین نظام جامعی از راهکارهای ارتقاء منزلت روحانیت پرداخته است.
این اثر پژوهشی به دلیل عدم رواج نگاه مسئله‌محور و شفاف در حیطه موضوعات حوزه و روحانیت، می‌تواند اثر قابل توجهی محسوب شود و فتح بابی برای نگاه‌هایی از این سنخ در این مساله و مسائل دیگر حوزه و روحانیت باشد.
پژوهشی پیرامون ولایت فقیه با تأکید بر شبهات
این اثر نوشته علی جعفرزاده است که از سوی انتشارات «ارمغان کوثر» با شمارگان 500 نسخه و بهای 12 هزار تومان منتشر شده است. ولایت فقیه که موضوع این نوشتار است ولایتی است در راستای ولایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) که ولایت آنها نیز شعاع پرفروغی از ولایت الهی است. در این کتاب نویسنده بر آن است تا ضمن بررسی ضرورت حاکمیت ولایت فقیه در عصر غیبت از دیدگاه عقل و شرع و نهادینه کردن مشروعیت آن، بر پاره‌ای از شبهات مطرح شده تمرکز کرده و به شبهات براساس شواهد عقلی و نقلی پاسخ منطقی دهد و ثابت کند که حاکمیت ولایت فقیه، نه تنها با دموکراسی و آزادی مغایرت ندارد، بلکه عین آن با تأمین آزادی‌های معقول و منطقی است و به استبداد و خودکامگی منجر نمی‌شود، بلکه در راستای عکس آن عمل می‌کند.
تقدیم و تأخیر در قرآن کریم و اسرار آن
کتاب «تقدیم و تأخیر در قرآن کریم و اسرار آن» نوشته حمید الهی‌دوست است که از سوی «نسیم حیات» با شمارگان هزار نسخه و قیمت 9 هزار تومان منتشر شده است. در این کتاب، تقدیم و تأخیر واژه‌ها در قرآن مورد بررسی قرار گرفته، مثلاً در مواردی، «یعلمهم» بر «یزکیهم» مقدم شده و برعکس و یا اینکه در قرآن، همواره نماز بر زکات و ایمان بر نماز مقدم شده است. ما ادله روایی این مسئله را بررسی سندی و دلالی کرده‌ایم، یعنی آن دسته از روایاتی که به نکات و حکمت‌های این موضوع پرداخته‌اند. در فصل بعد، ملاک‌های تقدیم و تأخیر واژها استخراج شده و در پایان، مصادیق این موضوع در قرآن و نظرات مفسران در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته است.
جریان‌شناسی تفسیر قرآن‌گرا
کتاب «جریان‌شناسی تفسیر قرآن‌گرا» نوشته محمد اسعدی است که از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 14 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. جريان تفسيری قرآن‌گرا رويكردی است كه روش تفسيری خود را در تمركز و تأكيد بر دلالت‌های قرآنی و تدبر در خود قرآن تعريف كرده است.
این جریان با دو شاخه کلی اعتدالی و افراطی قابل تحقیق و بررسی است. از منظر روش تفسیر اجتهادی می‌توان با تکیه بر اصول نظری و عملی چندی، به رویکردی اعتدالی در تفسیر با عنوان تفسیر اجتهادی قرآن‌گرا تکیه کرد که ضمن عنایت به دغدغه‌های قرآن‌گرایان، افراط و تفریط‌های آنان را شناسایی کرده و نسبت به مبانی و روش تفسیری ایشان ارزشیابی کرد. از این رویکرد با تعبیر قرآن‌محوری در برابر رویکرد قرآن‌باوری از یک سو و قرآن‌بسندگی از سوی دیگر یاد می‌شود. در اثر حاضر ضمن بررسی‌های جریان‌شناختی، بر پایه معیارها و اصول تفسیر اجتهادی و با لحاظ دغدغه‌های قرآن‌گرایانه، شاخه افراطی این جریان با رویکردهای متنوع در میان فریقین، از سه منظر مبنایی و روشی و غایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
توحید افعالی و مراتب آن در اندیشه اسلامی
کتاب «توحید افعالی و مراتب آن در اندیشه اسلامی» نوشته حدیث رجبی است که از سوی انتشارات حکمت فراز با شمارگان هزار نسخه و بهای 20 هزار تومان منتشر شده است. در این کتاب علاوه بر توصیف و تبیین توحید افعالی و مراتب آن در قرآن کریم و روایات اسلامی، تلاش شده است تا دیدگاه متکلمین مشهوری مانند اشعری، شیخ مفید و یا سیدمرتضی نقل شود. علاوه بر این، دیدگاه فلاسفه اسلامی نظیر ابن سینا، سهروردی، فخر رازی، طوسی و ملاصدرا به صورت مبسوط به ویژه در باب توحید افعالی، مراتب آن، علیت و اقسام آن و نیز اراده و علم خداوند در نسبت با انسان و جهان مورد تحقیق قرار گیرد.
جهاد کبیر: مبانی دیپلماسی انقلابی از منظر قرآن کریم
چاپ اول کتاب «جهاد کبیر: مبانی دیپلماسی انقلابی از منظر قرآن کریم» در ۲۶۴ صفحه، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۷ از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شده است. در معرفی کتاب «جهاد کبیر: مبانی دیپلماسی انقلابی از منظر قرآن کریم» آمده است؛ متأسفانه، سالیان متمادی است که شاهد شکاف نظری بسیاری از نخبگان علمی و سیاسی ـ اجتماعی کشور با مکتب فکری حضرت امام(ره) و گفتمان انقلاب اسلامی هستیم. این معضل اجتماعی، گاه در قالب اظهارنظرهای کاملاً متعارضِ برخی رجال سیاسی با خط ‌مشی ‌های رهبران انقلاب، و گاهی به صورت عدم التزام عملی کافیِ مسئولین در برنامه ‌ریزی ‌ها و مدیریت امور کشور نمایان می ‌گردد. این تفاوت ‌های نظری و عملی، در واقع، انعکاس شکاف و تعارض دو فرهنگ و یا دو جریان فکریِ بومی و غیربومی در جامعه ایرانی است: پارادایم و فرهنگ ناب ایرانی ـ اسلامی ما و در طرف مقابل، منظومه علوم انسانی غربی و فرهنگ و تمدن مدرنیته.
دغدغه نویسنده کتاب «جهاد کبیر»، کشف پاسخ قرآن کریم به مسأله «راهبرد مواجهه با قدرت های استکباری» به صورت مستدل و منطقی است تا از رهگذر آن، توان مخاطبین فرهیخته و متدین در ارزیابی و قضاوت میان اندیشه ها و رویکردهای موجود در این موضوع، افزایش یابد.
کتاب «جهاد کبیر» از یک مقدمه و یک پیشگفتار و پنج بخش تشکیل شده است: فصل اول: کلیات، فصل دوم: مواجهه «توحیدی» با استکبار، فصل سوم: بعثت انبیاء الهی و رویارویی با جبهه معارضین، فصل چهارم: اصل «ولایت» و رابطه با جبهه استکبار، کلام آخر، بخش پنجم: ضمیمه: سند راهبردی و پراهمیت «پیام قبولی قطعنامه ۵۹۸» از امام خمینی(ره).
ساختمان زندگی خود را ایمن بسازید: درمان یکپارچه توحیدی
کتاب «درمان یکپارچه توحیدی» نوشته محمدحسین فلاح، محمدرضا شایق، ابوالقاسم عاصی و علی طحانی است که از سوی انتشارات «شهد علم» با شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 75 هزار تومان منتشر شده است.
در این اثر سعی شده مضامین سوره حمد با نگاه سیستمی به عنوان نظریه شخصیت در قالب تجربیات درمانگر با دانشجویان بیان شود و در آخر شرح تعدادی از جلسات درمانی جهار مراجع که رویکرد درمانی آنها درمان یکپارچه توحیدی بود، آورده شده است که چشم اندازی که در آخرین قسمت کتاب درباره درمان یکپارچه توحیدی مطرح شده است محقق شود. یقیناً این اثر، که نگارش آن بیش از سه سال طول کشیده است، نیاز به نقد سازنده دارد.
کنایه در سور مکی: تفسیرهای المیزان و مجمع البیان
این کتاب نوشته الهام مالکی است که انتشارات «آب خست» با شمارگان 500 نسخه و بهای 20 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. این کتاب 150 صفحه‌ای در سه فصل با عناوین کلیات و مفاهیم، تطبیق اقسام کنایه در سور مکی و بررسی تطبیقی کاربردی نظرات علامه و طبرسی و نقد آنها به نگارش درآمده است. پس از مفاهیم و کلیات، در فصل دوم در گفتار اول، تطبیق کنایه از وصف در سور مکی از منظر علامه و طبرسی، در گفتار دوم تطبیق کنایه از موصوف در سور مکی از منظر علامه و طبرسی، در گفتار سوم تطبیق کنایه از نسبت در سور مکی از منظر علامه و طبرسی و در گفتار چهارم کاربرد کنایه تلویحی و ایماء و رمز در سور مکی تبیین شده است.
در فصل سوم نیز طی سه گفتار، موارد اشتراک علامه و طبرسی در تطبیق آیات کنایه‌دار، موارد اختلافی بین علامه و طبرسی در تطبیق آیات کنیه‌دار و نقد تطبیقی کاربردی علامه و طبرسی در آیات کنایه‌دار با مفسران دیگر بررسی شده است.
قابی از چهره‌های قرآن: روایت قرآن از چهره‌های کربلا
کتاب «قابی از چهره‌های قرآن: روایت قرآن از چهره‌های کربلا» نوشته کاظم حاجی‌رجبعلی از سوی انتشارات «قرآن و اهل بیت نبوت (ع)» با شمارگان هزار نسخه و بهای 12 هزار تومان منتشر شده است. این اثر عنوان مجموعه کتابهایی است که در آن به زبان ساده، به موضوع شناخت شخصیت‌ها، با رویکرد تدبری پرداخته است. کتاب یادشده 9 نفر از چهره‌های حماسه کربلا را با رویکرد یاد شده، در سه مرحله بررسی کرده است.
مرحله اول؛ نقطه شروع در ترسیم شخصیت است، که شامل انتخاب و توضیح یک اشاره و نکته تاریخی مشهور در مورد آن شخصیت می‌شود. مرحله دوم؛ با عنوان بوم آیات، شامل بررسی آیات یا سوره‌هایی می‌شود که می‌تواند نکته انتخاب شده در مرحله قبل را در بستر قرآن ، تحلیل کند. مرحله سوم؛ با عنوان قابی از چهره شخصیت یادشده، شامل جمع‌بندی نکات قبل و پاسخ به نیازی می‌شود که با معرفی چهره یاد شده حاصل می‌شود.
مبانی تفسیری علامه طبرسی در مجمع‌البیان
کتاب «مبانی تفسیری علامه طبرسی در مجمع البیان» به قلم شفا شرهانی به نگارش درآمده و انتشارات قدس آن را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 20 هزار تومان منتشر کرده است. این تفسیر در 10 مجلد است که به لحاظ نظم و دسته بندی مطالب که متضمن همه مکاتب است در میان دیگر تفاسیر عامه و شیعه ممتاز شده است. مؤلف این تفسیر ابوعلی فضل بن حسن ملقب به امین الاسلام طبرسی در قرن ششم از بزرگان عالمان امامیه به شمار می‌رود. طبرسی مقدمه تفسیر خود را با هفت فصل اساسی یا به تعبیر او فن، به پایان برده است.
در مجموع می‌توان این اثر را تفسیری اجتهادی عقلی و با سبکی بیانی و ادبی دانست که در آن از همه روش‌های صحیح در تفسیر آیات وحی کمک گرفته شده است. در این اثر بررسی مبانی علامه در روش تفسیری قرآن به قرآن، مبانی علامه در روش تفسیری عقلی، روش تفسیری روایی و در رابطه با بحث اختلاف قرائت پرداخته شده است.
انتهای پیام

captcha