مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ انعکاس نشست «شناخت مبانی و ارکان نظام توسعه قرآنی»
کد خبر: 3775006
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ انعکاس نشست «شناخت مبانی و ارکان نظام توسعه قرآنی»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری «نشست معاونت قرآن و عترت با موضوع شناخت مبانی و ارکان نظام توسعه قرآنی در کشور» با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از اخبار مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ انعکاس نشست «شناخت مبانی و ارکان نظام توسعه قرآنی»

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز یکشنبه، دوم دی‌ماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت 16 امروز تعداد پنج خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «دوره تربیت مربی تراز انقلاب اسلامی برگزار می‌شود» آورده است: دوره تربیت مربی تراز انقلاب اسلامی با حضور اساتید برتر حوزه و دانشگاه طی روز‌های ۱۰ تا ۲۲ دی‌ماه برگزار می‌شود. در این دوره اساتیدی چون حجج اسلام پناهیان، ماندگاری، تراشیون، حاج علی‌اکبری، مهکام ذوعلم و ... دروس مختلف را ارائه می‌کنند.
علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره تا روز ۹ دی‌ماه برای نام‌نویسی با شماره ۸۸۳۶۵۳۳۵ و یا آیدی @karamat در پیام‌رسان بله تماس حاصل کنند. اطلاع‌رسانی‌های دوره از طریق سامانه پیام کوتاه و پیام‌‌رسان بله صورت خواهد گرفت. لذا علاوه بر عضویت در کانال مربی گرام به نشانی https://ble.im/morabigeram، نسبت به فعال بودن پیامک‌های تبلیغاتی شماره همراه خود اطمینان حاصل کنید. کد ضمن خدمت برای دانشجو معلمان و معلمان آموزش و پرورش و به میزان ۲۰ ساعت صادر خواهد شد. گواهی پایان دوره صرفاً به افراد دارای نمره نهایی بالای ۶۰ تعلق می‌گیرد؛ لذا از صدور هرگونه گواهی برای داوطلبین با نمره نهایی پایین‌تر از ۶۰ معذوریم. همه گواهی‌ها به صورت دیجیتال به آدرس ایمیل مخاطبان ارسال می‌شود. افرادی که تقاضای نسخه چاپی گواهی پایان دوره را دارند، می‌بایست مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان جهت هزینه‌های صدور و ارسال گواهی بپردازند.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل ترتیل صفحه ۵۳۹ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن‌ آیات، نصرت و حمایت مردم شرط تحقق حکومت دینی است/ علوم سیاسی اسلامی چه می‌گوید؟، سندی قرآنی در تأیید موضوع شفاعت/ کسانی که خداوند با آنها پیمان شفاعت بسته است و تأثیر از یک عالم دینی برای احداث موزه اسلام اندونزی است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تعداد سه خبر با عناوین ایران، سرزمین زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان توحیدی است، یهودیان ایران از آزادی مطلوبی برخوردارند و تدوین منشور حقوق شهروندی اقدامی قابل ستایش است، منتشر کرده است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز امروز سه خبر با عناوین «تربیت تحمیلی مورد نکوهش حضرت علی(ع) است»، «ضعیفان را تحقیر نکنید» و «فقط عذاب را آماده‌باش» منتشر کرده است.
تسنیم
سرویس دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز تا این ساعت تعداد پنج خبر منتشر کرده‌ است. این صفحه در خبری با عنوان «طراحی هنرمندان کشور برای ضریح جدید حضرت عبدالعظیم (ع)» آورده است: ساخت ضریح جدید حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در آستان مقدس آن حضرت و با نظارت مستقیم استاد محمود فرشچیان همچنان در حال انجام است. استاد محمود فرشچیان خالق تابلویی با عنوان عصر عاشورا بوده که در طراحی و ساخت ضریح جدید حضرت عبعدالعظیم حسنی(ع) نیز نقش ایفا کرده است. محمدمیرزاعلی تهرانی از متخصصان معماری کشور نیز در طراحی این پروژه همکاری کرده است. وی در ساخت و معماری مرقد حضرت امام خمینی(ره) و معماری مسجد حضرت امیر(ع) در خیابان کارگر شمالی نقش مهمی ایفا کرده است.
یکی از اقدامات نوآورانه این معمار پیشکسوت کشورمان استفاده مفهومی از کلام امام هادی(ع) درباره ارتباط میان سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ساخت ضریح جدید ایشان بوده است، طوری که سعی شده نمایی از ضریح امام حسین(ع) در ضریح جدید حضرت سیدالکریم(ع) ترسیم شود. استفاده از ورق آلیاژی (ترکیبی از نقره و پالادیوم) را می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های ضریح جدید حضرت عبدالعظیم(ع) دانست. این ورق آلیاژی با تلاش چهار ساله اساتید دانشگاه صنعتی شریف تولید شده و بیش از دو برابر ورق‌های آلیاژی به کار رفته در ضریح‌ ائمه(ع) و امامزادگان دیگر استحکام و مقاومت دارد. به گفته کارشناسان،‌ استفاده از این ورق موجب کاهش سایش ضریح و همچنین مانع از تیرگی نقره در این ضریح می‌شود.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «تصاویر/ صحن حضرت زهرا (س) به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی جهان اسلام در آستانه بهره‌برداری»، «تلاوت سوره مبارکه "کهف" با صدای مرحوم مصطفی اسماعیل»، «مطالبه عمومی برای حضور قاری و موذن راتب در مساجد/ عبدالباسط، قاری راتب بود» و «مداحی مطیعی درباره کودکان شهید یمن» است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با اشاره به عرضه نرم‌افزار جامع‌التفاسیر با 1200 عنوان کتاب تفسیر آورده است: نرم‌افزار جامع‌التفاسیر با 1200 عنوان کتاب در مرکز کامپوتری نور در قم، تولید و عرضه شد. علیرضا احمدلو، مسئول دفتر ارتباطات بین‌الملل مرکز کامپیوتری نور در این باره، گفت: در این مرکز محققین به وسیله تکنولوژی روز، منابع دینی را روی نرم‌افزارها پیاده می‌کنند و در این کار هم، بر اجرای صحیح محتوای منابع دینی و حفظ وحدت و تقریب مذاهب تأکید دارند. وی با اشاره به بازدید سالیانه بیش از هزار هیئت از این مرکز، درباره نرم‌افزار جامع‌التفاسیر نیز عنوان کرد: این نرم‌افزار به 20زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در تدوین آن سعی شده از منابع همه فِرَق استفاده شود و در آن گنجانده شود. این نرم‌افزار دارای ویژگی به روز شدن است، لذا در هرجایی مطلب جدید تفحص شود، به این نرم‌افزار اضافه می‌شود.
این مقام مسئول در مرکز کامیپوتر نور به دیگر خصوصیات این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: این نرم‌افزار دارای کتابخانه‌ای است با بیش از 1200 عنوان کتاب و تفسیر که امکان اتصال متون کتاب‌ها با شروح و ترجمه‌های آنها، مقایسه همزمان متون کتاب‌ها، ارتباط واژگان متون با 21 عنوان لغتنامه و یادداشت‌برداری، نمایه‌زنی، علامت‌گذاری، حاشیه‌نویسی، چاپ و ... را به مخاطب می‌دهد. احمدلو در ادامه با اشاره به دیگر محصولات این مرکز، عنوان کرد: کتابخانه احادیث فریقین نیز محصول دیگری از مرکز کامپیوتر نور است که متن کامل 21 عنوان کتاب حدیثی معتبر در 145 جلد، از منابع اولیه و معتبرِ شیعه و اهل سنّت، به زبان عربی در آن گنجانده شده است و امکان دسته‌بندی کتب روایی برنامه در دو محور اصلی مصادر شیعه و مصادر اهل سنّت، در آن وجود دارد.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «چرا غرب وقت و هزینه‌های زیادی صرف اسلام‌هراسی می‌کند؟» و «اشتیاق به مطالعه و خرید کتاب در جامعه کم‌ شده است» است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد هفت خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «نشست معاونت قرآن و عترت با موضوع شناخت مبانی و ارکان نظام توسعه قرآنی در کشور» آورده است: دومین نشست معاونت قرآن و عترت با موضوع «شناخت مبانی و ارکان نظام توسعه قرآنی در کشور» و با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، خواجه‌پور، محمدزاده، موسی‌پور، قراملکی و خانم قاسم‌احمد و خانم دکتر خزعلی، آذرماه ۱۳۹۷، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه، فقهی‌زاده ضمن خیر مقدم به مهمانان این نشست، پیشنهاد کرد که در مورد جنبه‌های مفهومی موضوع نشست (شناخت مبانی و ارکان نظام توسعه قرآنی در کشور) و محوریت قرآن و عترت و هم‌چنین مولفه‌های آن و نیز تفاوت‌ کارکردها و عملکردهای وزارتخانه‌ای با کارکردها و عملکردهای موسسات مردمی و فرهنگی‌ای که در حوزه قرآن و عترت اهتمام دارند، بحث و تبادل فکری صورت گیرد. بر این اساس، طرح عملیاتی نخست در کلان برنامه گفتگوهای فرهنگی، با هدف «تقویت نقش‌ها، فعالیت‌ها و تصمیم‌های حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رهگذر گفتگوهای فرهنگی» طراحی و وارد مرحله اجرا شده است. در این طرح، گفتگوهایی در سه سطح تعریف شده است که سطح دوم آن گفتگوهای سازمان‌ها و معاونت‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صاحبان فکر و اندیشه و تجربه است. مقرر است این گفتگوها روزهای سه‌شنبه هر ماه و با عنوان «سه‌شنبه‌های گفتگو» برگزار شود.
شش خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «ماجرای شهیدی که برای زنی در کافه خانه خرید + صوت»، «کتاب مأخذشناسی منطق فهم دین منتشر شد»، «آیا در دستورات دینی گفته شده که کسی را دعا نکنیم؟»، «دوره تربیت مربی تراز انقلاب اسلامی برگزار می‌شود»، «زندگی نامه شهید حسن حسینی» و «حدیث رسول اکرم(ص) درباره هدیه دادن » است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تعداد چهار خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «کارگاه معرفی روند پژوهش در قرآن کریم در حوزه مشاوره برگزار می‌شود» آورده است: کارگاه معرفی روند پژوهش در قرآن کریم در حوزه مشاوره به همت مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام برگزار می شود. زمان برگزاری این کارگاه سه شنبه ۴ دی ماه، از ساعت ۱۰ تا ۱۲ خواهد بود.
مکان آن نیز مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام، به نشانی تهران، میدان انقلاب اسلامی، خیابان کارگر شمالی، بعد از خیابان راهنما، پلاک ۱۴۳۷، طبقه اول خواهد بود. از همه علاقمندان به پژوهش در حوزه مشاوره، روان درمانی و یا عضویت در کارگروه مشاوره دعوت می شود در این کارگاه حضور به هم رسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با شماره ۶۶۹۸۸۷۹۰ تماس حاصل کنید.
این صفحه نیز در خبری دیگر به انعکاس برگزاری نشست «شناخت مبانی و ارکان نظام توسعه قرآنی در کشور» پرداخته است.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «اولین مجله قرآنی تخصصی وارد بازار تونس شد» و «همکاری مرکز طبع و نشر قرآن کریم و موزه هنرهای دینی امام علی(ع)» است.
ایسنا
هفت خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری شامل «اهدای انگشتر متبرک رهبر انقلاب به اجلاسیه نماز»، «انجام موفقیت آمیز عمل جراحی مغز آیت‌الله مومن»، «کتاب مأخذشناسی منطق فهم دین منتشر شد»، «نشست دین‌شناسی تطبیقی در ۴۰ سال گذشته در ایران و افق‌های پیش رو برگزار می‌شود»، «احیای تمدن نوین اسلامی در گرو اسلامی سازی علوم انسانی است»، «راه‌اندازی۳۰ کرسی جدید تدریس فقه مضاف و تخصصی در حوزه /گنجاندن ۸۰۰۰ آیه قرآن در ۲۹ متن آموزشی » و «رونمایی از کتاب آیت‌الله ری‌شهری در دانشگاه امام حسین(ع)» است.
انتهای پیام

captcha