چک غرامت شهدای مسجد‌الحرام در سازمان ملل/ در مورد عمره بحثی نشد
کد خبر: 3775141
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
رشیدیان اعلام کرد:

چک غرامت شهدای مسجد‌الحرام در سازمان ملل/ در مورد عمره بحثی نشد

گروه جامعه ــ رئیس سازمان حج در تشریح نتایج سفر خود به عربستان ضمن اعلام امضای توافقنامه حج 98، گفت: عربستان غرامت خانواده شهدای مسجد‌الحرام را به دفتر این کشور در سازمان ملل ارسال کرده است و پیگیر پرداخت غرامت به خانواده‌های این شهدا هستیم.

چک غرامت شهدای مسجد‌الحرام در سازمان ملل/ در مورد عمره بحثی نشدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آنچه در مذاکرات حج 1440 بین مسئولان ایرانی و عربستانی رخ داد و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص حج آتی، محور نشست خبری امروز علیرضا رشیدیان، رئیس جدید سازمان حج و زیارت، بود.
 
وی با اشاره به دعوت وزیر حج و عمره عربستان برای مذاکره در خصوص حج آتی، گفت: در سه دوره مذاکرات انجام شد. ابتدا به صورت مکتوب مطالب و پیشنهادهای خود را ارسال و پاسخ طرف سعودی را دریافت کردیم. در مرحله دوم کارشناسان دو طرف در خصوص مسائل حج گذشته و برنامه‌های حج آینده صحبت و مذاکره کردند و در مرحله سوم طی یک روز توافقنامه حج 98 به امضای مسئولان دو طرف رسید.
 
وی مهم‌ترین محور تفاهم‌نامه حج سال 98 را تأمین امینت، عزت و کرامت حجاج ایرانی بیان کرد که مورد تأکید طرف ایران و تأیید طرف عربستانی قرار گرفت و ادامه داد: آسیب‌شناسی حج سال جاری و پیگیری مسائل مرتبط با شهدای مسجدالحرام و شهدای منا از دیگر محورهای مذاکرات بود و پیرو پیگیری‌های قبلی طرف سعودی غرامتی را که باید به خانواده شهدای مسجدالحرام پرداخت شود به دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل پرداخت شده است. ما نیز وکالت‌نامه‌ها و مدارک خانواده‌ها را به دفتر سازمان ملل تحویل داده‌ایم و پیگیر هستیم تا هرچه زودتر این غرامت به دست خانواده‌ها برسد.
 
رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: از 10 شهید حادثه منا که محل دفن آنها مشخص نبود با انجام آزمایش DNA محل خاکسپاری پنج شهید به صورت قطعی مشخص و محل خاکسپاری دو شهید نیز تقریباً تأیید شده و محل خاکسپاری سه شهید دیگر نیز در دست پیگیری است. با طرف سعودی در خصوص وجوه شرعیه‌ای که باید به خانواده شهدای منا نیز پرداخت شود صحبت کردیم.
 
وی اعلام کرد: در این مذاکرات تعداد زائران اعزامی حج آینده 84 هزار نفر تعیین شد که با تعداد خدمه و کارگزاران حج 86 هزار و 500 نفر به حج اعزام خواهند شد. البته خواستار افزایش 10 هزار نفری سهیه حج ایران شده‌ایم و قرار است عربستان پس از بررسی درخواست ما، نتیجه را اعلام کند.
 
رشیدیان در پاسخ به این سؤال که وضعیت عمره چه خواهد شد؟ گفت: محور مذاکرات صحبت و بحث در خصوص حج سال آینده بود و از طرف ما وعربستان بحثی در مورد حج عمره نشد.
 
رشیدیان از قول مساعد طرف عربستانی برای پیگیری مشکلات مربوط به حج گذشته خبر داد و گفت: هر دو طرف به دلیل نبود کنسولگری دچار مشکلاتی شدند به همین دلیل توافق شد از طرف سفارت سوئیس دفتر حافظ منافع در جده ایجاد شود. همچنین دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت هرچه زودتر در عربستان راه‌اندازی شود تا کارهای حج را پیگیری کند.   
 
وی به معطلی حجاج هنگام ورود به عربستان به دلیل انگشت‌نگاری اشاره کرد و گفت: به مسئولان عربستانی اعلام کردیم می‌توانیم این کار را در ایران انجام و فایل مربوط به اثر انگشت‌ها را به عربستان بفرستیم. امیدواریم با موافقت آنها معطلی حجاج در فرودگاه‌ها به حداقل برسد.
 
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به اعتراض یکی از خبرنگاران در خصوص چرایی گرفتن اثر انگشت از زائران، گفت: در بسیاری از کشورها سخت‌گیری‌های هنگام ورود در فرودگاه‌ها وجود دارد. حتی در کشورهای اروپایی نیز این مسئله وجود دارد و برای همه حجاج است. زائران ما چون مسن هستند و شرایط آب و هوایی عربستان نیز گرم و موجب سختیشان می‌شود تلاش داریم اثر انگشت‌ها مانند مشخصات حجاج از قبل به عربستان ارسال شود.
 
وی گفت: سال گذشته بر اساس توافقنامه صورت گرفته خدمات پزشکی در بیمارستان‌های عربستانی باید به حجاج ایرانی ارائه می‌شد که به دلیل ناهماهنگی بین وزارت حج عربستان و وزارت بهداشت این کشور این امر محقق نشد که امسال درخواست کردیم هماهنگی لازم برای استقرار مترجم ایرانی در بیمارستان‌های این کشور صورت گیرد.
 
رفع مشکلات اسکان حجاج در مشاعر و برنامه‌ریزی برای حرکت حجاج ایرانی برای رمی جمرات از دیگر درخواست‌های ایران در مذاکرات حج جاری بود که رئیس حج و زیارت از مطرح کردن آن با طرف سعودی خبر داد.
 
در ادامه این نشست خبری رشیدیان به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به این سؤال که آیا عمره برقرار خواهدشد؟ گفت: مذاکره در خصوص عمره در دستور کار ما قرار نداشت. برقراری عمره تابع شرایط سیاسی بین دو کشور است که در این شرایط نیز نسبت به گذشته تغییری ایجاد نشده و شرایط مناسبی برای رفتن به عمره وجود ندارد. برای برقراری عمره انتظار ما تأمین امنیت و عزت زائران همانند حج در عمره است که به دلیل مسائلی که در عمره گذشته ایجاد شد تا تضمین این مسئله عمره برگزار نخواه دشد. در این مذاکرات نیز نه ما و نه طرف سعودی بحثی در مورد عمره مطرح نکردیم.
 
وی در خصوص رقم غرامت شهدای مسجد‌الحرام، گفت: رقم دقیق را هنوز نمی‌دانیم. در خصوص شهدای منا نیز اعلام کرده‌ایم مدارکی در اختیار داریم که می‌توانیم به کمیته حقیقت‌یاب ارائه دهیم. ما امیدواریم حل موضوع شهدای مسجد‌الحرام مقدمه‌ای برای حل مسئله شهدای منا باشد.
 
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص نحوه رفع مشکلاتی که سال گذشته برای زائران ایرانی پیش آمده و تبلت‌های آنها را در فرودگاه گرفته و چند هفته بعد پس داده بودند، گفت: در این خصوص ما موضوع خبرنگاران را با سایر زائران تفکیک کردیم. خبرنگاران باید بتوانند آزادی عمل داشته باشند به همین دلیل طبق توافق با طرف سعودی باید اسامی خبرنگاران اعزامی به حج و تجهیزات آنها را از قبل به آنها اعلام کنیم تا شرایط برای فعالیت آنها فراهم شود.
 
وی در خصوص سایر زائران نیز گفت: وزارت حج عربستان اعلام کرد این مسئله موضوعی امنیتی است و خارج از اختیارات آنها است اما ما این توجیه را نپذیرفتیم چرا که ما با آنها توافقنامه امضا می‌کنیم. دلیل تأخیر در پس دادن برخی از تبلت را نیز وجود قفل‌هایی که آنها نتوانسته‌اند باز کنند اعلام کردند. البته تبلت‌ها چند روز یا هفته بعد به زائران پس داده شدند به غیر از سه تبلت که مسئولان سعودی اعلام کردند آماده تحویل دادن آنها هستند. در خصوص کتاب‌هایی که از زائران در فرودگاه گرفته شده نیز به آنها گفتیم در قرن 21 به راحتی با تلفن‌های هوشمند می‌توان به آن کتاب‌ها دسترسی داشت اما مطرح کردند که مسئله مربوط به مسئولان امنیتی و خارج از اختیارات آنها است.
 
رشیدیان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص برنامه‌های این سازمان برای کاهش مدت زمان حضور زائران در عربستان، گفت: در حج جاری زائران بین 28 تا 42 روز در عربستان حضور داشتند. دلیل این مدت طولانی برنامه‌های پروازی عربستان است. البته در سال‌های قبل ما 160 هزار زائر اعزام می‌کردیم و آنها فقط 30 روز در عربستان می‌مانند. ما در مذاکرات این مسئله را مطرح و برنامه پیشنهادی خودمان را ارائه کرده و خواستار هماهنگی بیشتر برای کاهش تعداد روزهای اقامت شدیم.
 
وی افزود: با توجه به قوانین، نرخ پروازهای حج باید عادلانه باشد اما با توجه به اینکه نصف پروازها توسط شرکت‌های سعودی صورت می‌گیرد و آنها بر اساس قیمت دلار قیمت متفاوتی ارائه کرده‌اند در تلاش برای عدم افزایش قیمت پروازها هستیم. هزینه حمل و نقل داخل عربستان نیز 80 درصد افزایش داشته که به هیچ وجه مورد قبول ما نیست و اعتراضمان را به صورت مکتوب به عربستان اعلام کردیم، سایر کشورها هم نامه اعتراضی نوشتند و امیدواریم این مشکل حل شود. از قطار مدینه به مکه نیز بازدید کردیم اما قیمت آن بالاست و در حد راه‌اندازی اولیه است.
 
رشیدیان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسید آیا امید هست که مسائل حج باعث بهبود روابط سیاسی دو کشور شود؟ گفت: دیپلماسی عمومی ارتباطی است که بین مردم برقرار می‌شود و حج فرصت خوبی است برای ارتباط بین مسلمانان و کاهش اختلاف‌ها بدون اینکه وارد حوزه ارزش‌گذاری در مسائل سیاسی شویم.
 
وی ادامه داد: ما از مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای و جهان اسلام حمایت می‌کنیم. ما نه با ملت و نه دولت عربستان عناد و دشمنی نداریم اما مواضع ما در خصوص مسائل منطقه‌ای و جهان مشخص است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص قیمت حج آینده، گفت: اگر افزایش نرخ حمل و نقل و اقامت را در نظر نگیریم هزینه سفر حج سه هزار و 100 تا سه هزار و 300 دلار و هزینه آن در داخل سه تا پنج میلیون تومان است که ما و بعثه مقام معظم رهبری برای تأمین ارز حج آینده به صورت گسترده مکاتباتی با معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و ... داشتیم و به دنبال نرخ مناسب تأمین ارز حج هستیم و سیاست‌های انقباضی در سازمان را نیز دنبال می‌کنیم. در عربستان نیز به دنبال خدماتی هستیم که ضمن تأمین نیازهای حجاج قیمت مناسب داشته باشند. عربستان نیز قول داده امکان انتقال ارز را به دفتر سازمان در عربستان فراهم کند.
 
وی گفت: از تیر ماه سال 98 اعزام زائران به عربستان آغاز می‌شود اما در خصوص زمان اعلام فراخوان در حال بررسی قیمت‌ها و هزینه‌ها هستیم و باید ابتدا به جمع‌بندی هزینه‌ها برسیم بعد فراخوان ثبت‌نام را اعلام کنیم. عملکرد شرکت عربستانی ارائه خدمات در مشاعر نیز خوب نبود به همین دلیل پنج درصد از پرداختی این شرکت را به عنوان اعتراض کم کردیم.
 
رشیدیان در پایان از دارندگان فیش‌های حج تمتع خواست اطلاعات خود را در سامانه رزرو این سازمان به آدرس https://reserve.haj.ir/  تکمیل کنند.
 
انتهای پیام 
captcha