روایت ظلم‌ رژیم پهلوی به مردم قزوین/ دشت قزوین به اسرائیلی‌ها واگذار شد
کد خبر: 3775517
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
برگی از تاریخ انقلاب اسلامی در قزوین/ ۱

روایت ظلم‌ رژیم پهلوی به مردم قزوین/ دشت قزوین به اسرائیلی‌ها واگذار شد

گروه سیاست و اقتصاد ـ یکی از ظلم‌هایی که رژیم پهلوی به مردم قزوین روا داشت، آوردن شرکتی اسرائیلی به نام «تاهال» به قزوین و سپردن دشت قزوین که از زمین‌های بسیار مرغوب کشاورزی کشور محسوب می‌شود، به دست اسرائیلی‌ها بود.

دهه فجر/ روایت ظلم‌ رژیم پهلوی به مردم قزوین/دشت قزوین به اسرائیلی‌ها واگذار شد!

رضاخان و محمدرضا پهلوی در دوران سلطنت خود، ظلم‌های فراوانی به مردم ایران روا داشتند به طوری که مردم هیچ استان و شهری از ظلم‌های آنان در امان نماندند.
محمدحسین خاکساران در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره ظلم‌های خاندان پهلوی به مردم قزوین می‌گوید:
«یکی از ظلم‌هایی که رژیم پهلوی به مردم قزوین روا داشت، آوردن شرکتی اسرائیلی به نام «تاهال» به قزوین و سپردن دشت قزوین که از زمین‌های بسیار مرغوب کشاورزی کشور محسوب می‌شود، به دست اسرائیلی‌ها بود.
اگرچه هدف ظاهری، توسعه کشاورزی منطقه اعلام شد، اما هدف اصلی حفظ و تحکیم رابطه رژیم با اسراییل بود. این شرکت با وجود مخالفت و اعتراض مردم و واکنشی که حضرت امام در یکی از سخنرانی‌هایشان نشان دادند، به فعالیتش در قزوین ادامه داد.
در همان سال‌ها و قبل از اجرای اصلاحات ارضی، شاهپور غلامرضا با دارودسته‌اش، زمین‌های بسیار مرغوب زراعی در حاشیه قزوین را به قیمت خیلی پایین خرید و تصاحب کرد و در سال‌های بعد، همان زمین‌ها را با قیمت‌های بسیار گزاف برای احداث کارخانه و واحدهای تولیدی فروخت که به دو دلیل به ضرر مردم و منطقه تمام شد؛ اولا این زمین‌ها را به ثمن بخس از چنگ صاحبانش در آوردند، ثانياً زمین‌های زراعی را برای ساختن کارخانه تخریب نموده، به زمین غیرزراعی تبدیل کردند که ضربه سنگینی بر کشاورزی قزوین وارد آورد و این در حالی بود که در حدود ده کیلومتری همین منطقه و در سمت بوئین زهرا، زمین‌های شوره زار و غیرقابل کشت فراوانی وجود داشت که برای احداث کارخانه و امثال آن، فوق‌العاده مناسب بود.
به هر حال، شاهپور غلامرضا با عواملی که در اختیار داشت، این زمین‌های زراعی را تفکیک کرد و برای این زمین‌ها سند گرفت و به کارخانه‌دارها فروخت».

انتهای پیام

captcha