سقوط بودجه قرآنی و مشارکت 4 دستگاه برای برپایی 1 آزمون
کد خبر: 3775608
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

سقوط بودجه قرآنی و مشارکت 4 دستگاه برای برپایی 1 آزمون

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در این هفته از همکاری چهار دستگاه برای برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن خبر داده شد و مجدد شاهد تعیین دوباره زمان دیگری برای برگزاری همایش خادمان قرآن کریم بودیم تا همانند سال‌های اخیر این همایش که هرساله در نمایشگاه قرآن و با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شد، زمان و مکان برپایی آن دستخوش تغییرات شود.

جمعه///مهمترین رویدادهای قرآنی هفته اول دی‌ماهبه گزارش ایکنا؛ در اولین هفته دی‌ماه در کنار دیگر خبرها دو رویداد برپایی نشست خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و مسابقات قرآن ستاد آجا را شاهد بودیم. در ادامه نگاهی به برخی از این رویدادها خواهیم داشت.

آنچه قدرت چانه‌زنی برای افزایش بودجه قرآنی را گرفته است

مطالب مهم و چالشی گفت‌وگوی ایکنا با حجت الاسلام شاهسونی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در رابطه با مدیر قرآنی و وظایفش که دو بخش آن طی این هفته منتشر شد در بسیاری از گروه‌های فعالان قرآنی در شبکه‌های اجتماعی محل بحث شده بود. شاهسونی در بخشی از این گفت‌و‌گو بیان کرد: اگر می‌خواهیم در کشور تحول قرآنی رخ دهد، اتفاقاً باید از مدیران رده‌بالا شروع کنیم. یعنی ابتدا بیاییم مدیران ارشد را به هر شکل ممکن قرآنی کنیم. اگر فرضاً نمایندگان مجلس با تفسیر و معارف قرآن آشنا باشند، تصمیم‌گیری‌های آنها در همه بخش‌ها عالی خواهد بود و در ادامه در بخش قرآنی نیز تصمیمات جدی خواهند گرفت، اما متأسفانه بدنه جامعه و بدنه مدیران ما قرآنی نیست.

وی ادامه داد: قصد زیر سؤال بردن طرح ۱۴۵۲ را ندارم، اما همیشه به کارکنان آموزش و پرورش گفته‌ام که به جای حفظ جزء سی برای دانش‌آموزان یک بار برای معلم‌ها و مدیران آنها برنامه‌ریزی کنید. چرا در آموزش و پرورش بخشی از معلمان را حافظ جزء سی قرآن نمی‌کنیم؟ اگر مدیر یک مدرسه هرچند به میزان اندک حافظ قرآن باشد و دغدغه قرآنی در او ایجاد شود، خود به خود شاگردان را به سمت قرآن جذب خواهد کرد. آن شاگرد را تشویق می‌کنیم و بهترین جایزه را می‌دهیم، اما برای مدیر و آموزش‌دهنده آن دانش‌آموز انگیزه ایجاد نمی‌کنیم. بارها با قرآن‌آموزانی مواجه شده‌ام که بعد از مدتی از حضور در کلاس خودداری کرده‌اند و علت را که پرسیدم می‌گفتند که معلم به آنها گفته است اگر به کلاس قرآن بروند، در دیگر درس‌ها ضعیف می‌شوند.

ارزیابی حافظان قرآن به منظور اعطای ارشدیت

 آیین اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه ارتش جمهوری اسلامی ایران و هفدهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه افسری پنجم دی با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و سایر فرماندهان و مسئولان لشکری در مرکز آموزش پشتیبانی شهید امانی نزاجا برگزار شد. سرهنگ دوم مهدی میدانی، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش (آجا) درباره این رویداد گفت: طی این دوره از مسابقات ۱۵۳ نفر در بخش کارکنان پایور، ۹۳ نفر در بخش کارکنان وظیفه و ۷۷ نفر در بخش دانشجویان حضور دارند. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و کل و همچنین مفاهیم در دو سطح یک (زیر دیپلم) و دو (بالای دیپلم) براساس تفسیر جزء ۲۱ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی برپا شد.

حواشی ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور را پایان می‌دهیم

همچنین گفت‌وگوی ایکنا با مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور که اولین گفت‌وگوی ایکنا با وی، پس از انتصاب به این سمت بود، در رسانه‌های قرآنی محل بحث شد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دنبال ثبت اتحادیه هستیم، گفت: پس از برپایی مجمع عمومی با حضور بیش از ۲۳۰ نفر از نمایندگان اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها (۸ آذر ۹۷ در قم) اعضای هیئت مدیره و بازرسی انتخاب شدند.
وی با اشاره به اینکه افراد منتخب متشکل از گروهی با تحصیلات عالی آکادمیک، حوزوی و با فراگیری استانی هستند، ادامه داد: از ۱۵ نفر از اعضای هیئت مدیره، هشت نفر دارای مدرک تحصیلی دکتری و ۱۲ نفر از اعضا متشکل از هیئت مدیره و بازرسی از استان‌ها هستند. حضور چهره‌های برجسته قرآنی چون سیدمحسن موسوی‌بلده و رحیم قربانی و وسعت جغرافیایی از ویژگی‌های این هیئت مدیره محسوب می‌شود. همچنین، تشکیل این اتحادیه آغازی برای یکپارچگی و همدلی بین مؤسسات قرآنی سراسر کشور است.
این فعال قرآنی با اشاره به اینکه درصددیم مدیرعامل کارآمد و جامع‌الشرایطی را برای اتحادیه انتخاب کنیم، اضافه کرد: باید حواشی باقیمانده از مراحل ادغام دو اتحادیه‌ کشوری را پایان دهیم و در این راستا دیدارهایی با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم و پیگیر ملاقات با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مسئولان هستیم.

اعلام جدیدترین زمان برگزاری همایش «تجلیل از خادمان قرآن»

محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن، در مورد آخرین وضعیت همایش تجلیل از خادمان قرآن که امسال نیز سرنوشت نامعلومی پیدا کرده است، گفت: براساس آخرین تصمیمی که اتخاذ شده است، این مراسم دوشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه حضور نداشتن رئیس جمهور در این مراسم تقریباً قطعی شده است، از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و افزود: همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم همزمان با برگزاری مجمع خادمان قرآن در تهران برپا خواهد شد. 
پورمعین در پاسخ به این سؤال که این زمان قطعی خواهد بود یا احتمال تغییر آن نیز وجود دارد؟ اظهار کرد: امیدواریم این مراسم در تاریخی که اعلام شده است برپا شود.

اقدامات وسیع طرح ملی حفظ قرآن در سال ۹۸

نود‌وهشتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی دوم دی‌ماه، در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.
اولین دستور این جلسه ارائه گزارش یک‌ساله طرح ملی حفظ قرآن به همراه بررسی موانع موجود و راهکارهای بهبود و اجرای آن بود که مورد بحث و گفت‌وگوی حاضران در جلسه قرار گرفت.
در این بخش ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمصطفی حسینی، قائم‌مقام ستاد طرح ملی حفظ قرآن با بیان اهّم اقدامات، دستاوردها، ضعف‌ها و چالش‌ها به ارائه گزارش فعالیت و عملکرد ستاد حفظ قرآن پرداخت و عملکرد دستگاه‌ها درباره اجرای این طرح را مورد نقد و بررسی قرار داد.
در ادامه نیز بعد از بیان نظرها دیگر اعضای مجمع مشورتی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به اینکه اقدامات سال ۹۷ تنها پیش‌درآمد اقدامات وسیع سال ۹۸ خواهد بود، تأکید کرد: باید مجموعه اقدامات برای فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی فهرست شود تا بتوان در فضای آسیب‌شناسانه عملکرد آینده را بهینه کرد و در کنار آن ظرفیت نهادها و مجموعه‌های دیگر را توسعه داد.

مرحله سوم سیزدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن برگزار می‌شود

مرحله سوم سیزدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن جمعه، ۱۴ دی‌ماه، ساعت ۸ صبح در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود.
این آزمون با حضور ۴۶ نفر از حائزان شرایط از سراسر کشور برگزار خواهد شد. در این دوره، تعداد ۱۲ شرکت‌کننده از میان بانوان و ۳۴ شرکت‌کننده از میان آقایان به رقابت خواهند پرداخت که این تعداد از بین ۹ هزار و ۲۹ نفر، شرکت‌کننده آزمون مرحله اول، انتخاب شده‌اند. میانگین سن شرکت‌کنندگان در این مرحله نیز زیر ۲۵ سال است.

برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در ۱۸ رشته

نشست خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم چهارم دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در محل این معاونت برگزار شد.

حجت‌الاسلام خسروی در ابتدای این نشست اظهار کرد: از حدود سه سال قبل حرکتی آغاز شد که در مسیر آن بتوانیم با مراکز و دستگاه‌های دیگر کشور که شبیه به این آزمون را در سطح ملی برگزار می‌کنند، همکاری و هم‌افزایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این زمینه طی سال گذشته، قدم مهمی در این رابطه برداشته شد و توانستیم این آزمون را با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور همزمان در تمامی استان‌های کشور برگزار کنیم.
خسروی تصریح کرد: اما امسال دو قدم مهم دیگر در این مورد برداشته شد و علاوه بر وزارت ارشاد و سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش نیز به این مشارکت افزوده شده است که در اینجا از مسئولان این وزارتخانه برای همکاری و هم‌افزایی در برگزاری آزمون تشکر می‌کنم. امسال، حرکت مبارک دیگری نیز آغاز شد که همکاری با طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۲ بود. این طرح توسط شبکه قرآن و معارف سیما اجرا می‌شود که طی این مشارکت، اجرای طرح در برنامه‌های آزمون مشترک دستگاه‌هایی که بدان اشاره شد نیز قرار گرفت.

مسابقات السابقون

افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات «السابقون» ویژه خانواده‌های کارکنان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم پنجشنبه، ششم دی‌ماه، در تالار شیخ صدوق (ره) حرم عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد.

حجت‌الله میرزایی، مدیر مرکز آموزش آستان حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) در خلال این مراسم در گفتگو با ایکنا؛ بیان کرد: شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها در رشته‌های رنگ‌آمیزی ویژه سن ۵ تا ۷ سال، نقاشی ویژه مقطع اول تا سوم ابتدایی با موضوع یکی از سوره‌های قرآن، رشته مفاهیم در دو مقطع سوم تا نهم ابتدایی با موضوع حفظ و مفاهیم آیات منتخب و مقطع دوم متوسطه به بالا نیز با موضوع حفظ و مفاهیم سوره حجرات به صورتی کتبی به رقابت پرداختند.

وی گفت: همچنین رشته‌های حفظ حداقل ۲۰ سوره تا یک جزء به صورت تفاهمی ویژه مقطع سنی ۵ تا ۹ سال و رشته حفظ کل ویژه گروه سنی ۹ سال به بالا و همچنین رشته قرائت در دو مقطع سنی اول تا ششم ابتدایی و اول متوسطه به بالا با موضوع سوره انعام از جمله دیگر رشته‌های این مسابقات بود.

گزارشی از علاقه‌ رهبر معظم انقلاب به تلاوت قاری برجسته‌ مصری

پایگاه اطلاع‌رسانی khamenei.ir گزارشی از توجه و علاقه‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تلاوت مصطفی اسماعیل، قاری برجسته‌ مصری، را به‌مناسبت پنجم دی‌ماه، سالروز درگذشت این قاری، منتشر کرد.

سقوط آزاد اعتبارات قرآنی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه ۴ دی‌ماه، با حضور در صحن علنی لایحه بودجه ۹۸ کل کشور را لایحه را با سقف ۱۷۰۳۲۳۳۲۲۷۰ میلیون ریال تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. همواره بعد از ارائه لوایح بودجه در سال‌های گذشته، مباحث مختلفی در حوزه‌های مختلف اعم از نظامی، فرهنگی، اجتماعی و ... در فضای رسانه‌ای و کارشناسی مطرح شده و نقدهایی وارد می‌شود.اما اعتبارات قرآنی که با تلاش نمایندگان، به ویژه فراکسیون قرآن و رئیس آن، برای سال ۹۷ به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده بود در لایحه بودجه سال ۹۸ تحت ردیف صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی (شماره ردیف ۱۱۳۶۰۰) به ۲۷ میلیارد تومان کاهش یافته که حکایت از کاهش ۷۳ درصدی در قیاس با سال گذشته دارد. 

نشست سرپرست شبکه قرآن با قاریان

نشست صمیمی قاریان قرآن کریم با حجت‌الاسلام والمسلمین عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما در محل سالن جلسات این شبکه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عرفاتی ضمن خوش‌آمدگویی به قاریان قرآن کریم، ورود شبکه قرآن و معارف سیما به سومین دهه فعالیت خود را انگیزه این دعوت دانست و گفت: استراتژی این شبکه در تبعیت از حدیث نبوی ثقلین است که امیدواریم با بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات شما عزیزان در این راه سربلند باشیم.

سومین سال تشکیل گروه محمد رسول الله(ص)

مراسم سومین سالگرد تشکیل گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) بسیج تهران بزرگ، امروز هفتم دی‌ماه به همت موسسه قرآنی فرهنگ و اندیشه آیه در مجتمع سرچشمه تهران برگزار می‌شود. این گروه تواشیح، دی‌ماه سال ۹۴ با هدف تولید آثار و نماهنگ‌های فاخر دینی و انقلابی در سطح ملی و بین‌المللی با حضور ۶۳ نفر از قاریان و اعضای گروه‌های هم‌خوانی ممتاز کشور تشکیل شد. از جمله فعالیت‌هایی که این گروه تاکنون داشته، می‌توان به اجرا در حرم‌های مطهر شهرهای نجف، کربلا، مشهد، قم، شیراز و شهرری و ... اشاره کرد که تعداد تولید آثار در این اماکن مقدسه به بیش از ۵۰ اثر رسیده است. بزرگترین گروه تواشیح کشور متشکل از گروه‌های تواشیح سبحان، نورالمهدی،‌ ذوالقدر، نجم، ولایت، محراب، ابرار، ذکر، نورالساجدین،‌ الهادی، قدر، کریم آل‌طه، الغدیر و ... است.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران ابقا شد

طی نخستین جلسه اعضای هیئت مدیره و بازرسی ششمین دوره شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران محمدرضا پورمعین به عنوان رئیس، یوسف افراش به عنوان نایب‌رئیس و حوریه عقبایی به عنوان دبیر به مدت یک سال انتخاب شدند. 

برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن

جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، ابوالقاسم ایرجی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، محمدعلی خواجه پیری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، محمدمهدی معراجی، ولی یاراحمدی، اصغر امیرنیا، عباس سلیمی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، سیدفخرالدین اسماعیلی، مرتضی خدمتکار و وحید مرسلی برگزار شد.

ابلاغ آئین‌نامه جشنواره قرآنی وزارت علوم

این آیین‌نامه اولین روز دی‌ماه به دانشگاه‌های سراسر کشور شامل ۱۲۰ دانشگاه سراسری و ۳۰۰ دانشگاه غیرانتفاعی ابلاغ شد. در آیین‌نامه سی و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم تمامی جزئیات، آخرین تغییرات، رشته‌ها و بخش‌ها و منابع رشته‌های مختلف مشخص شده است. همچنین جزئیات زمانی این جشنواره که در سه مرحله مقدماتی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود، نیز اطلاع‌رسانی شده است.

انتهای پیام

captcha