عشق از شناخت ما حاصل می‌شود/ ارجحیت عقل بر احساس در انتخاب صحیح
کد خبر: 3775745
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
در نشست تخصصی ایکنای قزوین مطرح شد؛

عشق از شناخت ما حاصل می‌شود/ ارجحیت عقل بر احساس در انتخاب صحیح

گروه فعالیت‌های قرآنی - در نشست «زندگی عاشقانه در قرآن» که به همت ایکنای استان قزوین به‌صورت ویژه برای بانوان شب گذشته، ۴ دی‌ماه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، در خصوص ترویج سبک زندگی قرآنی برای دانشجویانی که در سن ازدواج قرار دارند مطالبی بیان شد.

جوان امروزی در انتخاب‌هایش عقل را بر احساس غالب کند

به گزارش ایکنا از قزوین، نشست «زندگی عاشقانه در قرآن» به همت ایکنای استان قزوین و همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به‌صورت ویژه برای بانوان شب گذشته، 4 دی‌ماه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این برنامه که با سخنرانی طاهره بیگم‌سیدی، کارشناس دینی و فرهنگی همراه بود در خصوص ترویج سبک زندگی قرآنی برای دانشجویانی که در سن ازدواج قرار دارند مطالبی بیان شد.
طاهره بیگم‌سیدی در این جلسه ضمن تفسیر آیه 21 سوره روم «وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِک لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکرُونَ» بیان کرد: خداوند در این آیه به‌ صراحت زوجیت را از نشانه‌های خود می‌داند و این موضوع را رسیدن به آرامش دانسته و تأکید می‌کند ابزاری برای رسیدن به این آرامش که همان مودت است را در اختیار انسان قرار داده است.
وی عنوان کرد: مسئله اختیار انسان آنجا معنا می‌یابد که وقتی انسان به بلوغ می‌رسد خودش می‌تواند با تعقل شریک زندگی‌اش را انتخاب کند.
سیدی عنوان کرد: در سوره یاسین آمده است ازدواج نشانه خداست و خداوند همه‌چیز را به‌صورت زوج آفریده است حتی آنچه ما فکرش را هم نمی‌کنیم، ضمن اینکه خداوند برای این نشانه شایسته تسبیح است.
این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: در دین اسلام همه مسائل در جای خودش قرار دارد و افرادی که داعیه علوم دینی دارند باید همه ابعاد دین را به مردم بشناسانند.

جوان امروزی در انتخاب‌هایش عقل را بر احساس غالب کند

وی بیان کرد: عشق از شناخت ما حاصل می‌شود؛ هر چه شناخت ما از طرف مقابلمان عمیق‌تر باشد، عشقمان واقعی و ماندگارتر خواهد بود.
سیدی تصریح کرد: این شناخت باید از شاخصه‌هایی باشد که برایمان مهم است، به خاطر داشته باشیم شاخصه‌های افراد باهم متفاوت است و لزوماً همه انسان‌ها مانند هم‌ فکر نمی‌کنند و سطح تفکرشان با یکدیگر فرق می‌کند.
وی افزود: برای اینکه شاخصه‌های خود را به‌درستی بدانیم باید خودمان را بشناسیم تکلیف خودمان با خودمان مشخص باشد و بدانیم از زندگی مشترک چه می‌خواهیم، در این صورت با یک انتخاب عقلانی می‌توانیم عشق را در زندگی‌مان مستمر داشته باشیم.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: البته در این میان عوامل حاشیه‌ای هم وجود دارد، ما اگر بتوانیم کسی را پیدا کنیم که ۸۰ یا ۹۰ درصد با او اشتراک و انس روحی داریم بازهم عواملی مانند خانواده یا اقوام را نمی‌توانیم بشناسیم، در این شرایط کسی که تشخیص درستی برای انتخاب همسر دارد می‌تواند حواشی را هم درک و تعاملات را با این شرایط برقرار کند.
سیدی گفت: بعد از این که به‌خوبی به شناخت متقابل رسیدید حتماً از عنصر مشاوره استفاده کنید البته مشاوری که با فرهنگ و شاخصه‌های موردنظر شما همخوانی داشته باشد، ضمن اینکه این مشاوره‌ها را هم ادامه بدهید و فقط مختص پیش از ازدواج نباشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه حکمیت از خانواده‌ها خارج‌شده بنابراین ما نیاز به حکم‌های بی‌طرف و عالم داریم که درمیان ما قضاوت کنند و این نقش را می‌توان برای مشاور تعریف کرد.
سیدی گفت: در نهایت اگر انسان به این نتیجه برسد که باید انتخابش عقلانی باشد و عقل را بر احساس ارجح بداند خداوند بهترین راه‌های شناخت را به او نشان خواهد داد.

جوان امروزی در انتخاب‌هایش عقل را بر احساس غالب کند

وی در ادامه بیان کرد: برای زندگی عاشقانه چند ابزار لازم است، یکی از مهم‌ترین این ابزارها مودت است، مودت یعنی وابستگی و علاقه از روی شناخت بیشتر؛ به‌عنوان‌مثال هرچه شناختمان از دوستانمان بیشتر باشد علاقه ما بیشتر می‌شود چراکه به نیازهای روحی‌مان پاسخ بهتری داده خواهد شد.
این کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: فضای عاطفی خانواده باید تحت هر شرایطی حفظ شود، حتی زمانی که اختلافی بین زوجین به وجود می‌آید؛ حفظ حرمت‌ها می‌تواند در دوام عشق اثر بسزایی داشته باشد.
وی تشریح کرد: برای اینکه حرف نگفته‌ای در دلمان نماند و منجر به کینه یا ناراحتی شود؛ باید زمانی که با حفظ روابط عاطفی خودمان را آرام کردیم؛ به داشته‌ها و خوبی‌های همسرمان فکر کنیم و آن‌وقت مسائل را بازگو کنیم، در این صورت دیگر زخم‌زبان زدن و حرمت‌شکنی اتفاق نمی‌افتد و روابط عاشقانه هم از بین نخواهد رفت.
سیدی افزود: هنر دختر امروزی مدیریت اختلاف‌نظرهاست، امروزی بودن به تیپ و مد نیست بلکه جوان قرن ۲۱ باید بتواند در انتخاب‌هایش عقل را بر احساس غالب کند.
وی بیان کرد: عفت بیان و کلام یکی از راه‌های حفظ عاطفه است، باید حرف خوب را در زمان خوبی بزنیم، گذشت داشته باشیم زیرا بعضی موارد بعد از ازدواج نمایان می‌شود، می‌توانیم در برخی مواقع که حق با ماست به خاطر حرمت زندگی مشترک و حفظ شأن همسر ایثار کنیم و سعی کنیم سفرهای خانوادگی را هرچند کوتاه و مختصر داشته باشیم.
این کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به اینکه زنان در زندگی مشترک عامل سازنده و اثرگذار هستند تشریح کرد: گاهی متوجه یک ویژگی در همسرمان می‌شویم که پسندیده نیست و نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم در این شرایط باید مدارا کنیم به‌عنوان‌مثال سعی کنیم زمینه عصبانیت همسرمان را به وجود نیاوریم که در این صورت بنا بر آیه ۱۲۸ سوره نسا پاداش الهی در انتظار ما خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: درنهایت توکل به خداوند داشته و به جمله «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» باور و اعتقاد داشته باشید و یقین کنید که خداوند کمکتان می‌کند.

جوان امروزی در انتخاب‌هایش عقل را بر احساس غالب کند

انتهای پیام

captcha