ابلاغ آیین‌نامه جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم به 420 دانشگاه کشور
کد خبر: 3775857
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

ابلاغ آیین‌نامه جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم به 420 دانشگاه کشور

گروه مسابقات ــ رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه سی و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم و تشریح جزئیات این دوره، گفت: ثبت‌نام برای حضور در این جشنواره آغاز شده و تا بهمن‌ماه مرحله مقدماتی به پایان می‌رسد.

ابلاغ آیین‌نامه جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم به 420 دانشگاه کشور / بهمن‌ماه پایان مرحله اول

رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه سی و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، گفت: این آیین‌نامه اولین روز دی‌ماه به دانشگاه‌های سراسر کشور شامل ۱۲۰ دانشگاه سراسری و ۳۰۰ دانشگاه غیرانتفاعی ابلاغ شد.

وی افزود: بر همین اساس در آیین‌نامه سی و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم تمامی جزئیات، آخرین تغییرات، رشته‌ها و بخش‌ها و منابع رشته‌های مختلف مشخص شده است. همچنین جزئیات زمانی این جشنواره، که در سه مرحله مقدماتی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود، نیز اطلاع‌رسانی شده است.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم تصریح کرد: براساس آنچه در آیین‌نامه مشخص شده است، طی دو ماه دی و بهمن شاهد برگزاری بخش مقدماتی یا دانشگاهی این جشنواره در رشته‌های بخش آوایی یا شفاهی خواهیم بود.

جعفرپور اظهار کرد: بخش آوایی یا شفاهی این مسابقات همچون دوره گذشته در ۹ رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم، دعا و مناجات، اذان و تواشیح برگزار می‌شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری مرحله منطقه‌ای این جشنواره، که دومین مرحله کل جشنواره است، اشاره کرد و گفت: مرحله منطقه‌ای جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم هر سال بعد از مرحله دانشگاهی در پنج منطقه کشور برگزار می‌شود. امسال نیز روال به همین صورت خواهد بود. تاکنون دانشگاه‌های میزبان این مرحله مشخص نشده است. در حال حاضر مشغول رایزنی با دانشگاه‌ها برای میزبانی این مرحله هستیم.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، با تأکید بر اینکه مرحله منطقه‌ای نیز اوایل اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و به مرور در مناطق پنجگانه اجرا خواهد شد، گفت: با پایان یافتن مرحله منطقه‌ای مقدمات برگزاری مرحله کشوری فراهم خواهد شد. مرحله کشوری نیز نیمه‌های شهریورماه سال آینده برگزار می‌شود. استان و دانشگاه میزبان این مرحله نیز هنوز مشخص نشده است. پس از مشخص شدن جزئیات این مرحله نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در ادامه به تشریح جزئیات بخش معارفی این جشنواره پرداخت و بیان کرد: مرحله مقدماتی بخش معارفی، که آن هم شامل ۹ رشته یا زیربخش است، نیز صبح روز ششم اسفندماه همزمان در سراسر کشور و در تمامی دانشگاه‌های وزارت علوم برگزار می‌شود.

جعفرپور در مورد رشته‌های این بخش نیز گفت: بخش معارفی در رشته‌های آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با سیره معصومین(ع)، حفظ موضوعی قرآن کریم، احکام، پرسمان معارفی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی برگزار می‌شود.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در ادامه در مورد جزئیات بخش‌های پژوهشی، هنری و فناوری گفت: بخش پژوهشی در دو رشته مقاله‌نویسی و تلخیص کتاب، بخش فناوری در رشته‌های تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، بخش هنری نیز در رشته‌هایی همچون خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم‌ کوتاه و ... و بخش ادبی نیز در رشته‌های شعر، داستان‌نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی برگزار می‌شود.

وی همچنین در مورد جزئیات زمانی این بخش‌ها بیان کرد: برای ارسال اثر در این بخش‌ها از نیمه دوم دی‌ماه تا پایان خردادماه سال ۹۸ به دانشگاه‌ها و دانشجویان فرصت داده شده است تا برای ارسال و دریافت آثار اقدام کنند. در ادامه نیز تا پایان خردادماه فرصت داده شده است تا کار داوری و ارزیابی این آثار انجام شود.

جعفرپور در ادامه در مورد تغییرات سی و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم تأکید کرد: در این دوره شاهد تغییر جدی‌ای نبوده‌ایم و اگر تغییری هم بوده، بیشتر ناظر بر تفکیک برخی رشته‌ها از هم بوده است. در منابع نیز شاهد تغییراتی بوده‌ایم و تلاش شده است تا این تغییر منابع بیشتر در زمینه به‌روز شدن آن‌ها باشد.

وی در پایان با بیان اینکه ثبت‌نام برای حضور در این جشنواره آغاز شده است، در مورد آخرین مهلت ثبت‌نام دانشجویان در این جشنواره، گفت: هر دانشگاه با توجه به اقتضائاتی که دارد برنامه زمانی خود را برای جشنواره طراحی می‌کند؛ لذا زمان مشخصی را نمی‌توان اعلام کرد و برای همین بازه دو ماهه دی و بهمن را برای ثبت‌نام و برگزاری مسابقات در مرحله دانشگاهی اعلام کرده‌ایم.

یادآور می‌شود سی و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در شش بخش آوایی، معارفی، پژوهشی، فناوری، هنری و ادبی برگزار می‌شود و برگزیدگان هر کدام از این رشته‌ها به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، که هر ساله به میزبانی یکی از دستگاه‌های دانشگاهی برگزار می‌شود، راه می‌یابند. دوره جدید جشنواره ملی به میزبانی دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha