ستاد نماز جمعه باید نقش‌آفرین و منشأ تحول باشد/ تلاش برای جریان‌سازی فرهنگی
کد خبر: 3776068
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
فخارزاده:

ستاد نماز جمعه باید نقش‌آفرین و منشأ تحول باشد/ تلاش برای جریان‌سازی فرهنگی

گروه اجتماعی ـ رئیس ستاد نماز جمعه شیراز یكی از شروط یك ستاد مطلوب را جریان‌شناسی و منشأ تحول بودن دانست و گفت: ستاد نماز جمعه باید در شیراز نقش‌آفرینی داشته و منشأ تحول باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، احمد فخارزاده، رئیس ستاد نماز جمعه شیراز امشب، 5 دی‌ماه در مراسم افتتاحیه دفتر این ستاد گفت: ستاد نماز جمعه در طول 40 سال عمر انقلاب اسلامی به صورت فعال حضور داشته است و انصافاً مدیران اجرایی هم طی این سال‌ها زحمات زیادی كشیده‌اند.
وی با بیان اینكه با تدابیر ائمه جمعه برنامه‌های خوبی در سال‌های گذشته توسط ستاد نماز جمعه شیراز انجام شده است، یاد ائمه جمعه فقید شیراز را كه در ترویج فرهنگ دینی نقش بسزایی داشتند را گرامی داشت و گفت:‌ ستاد نماز جمعه نقش مهمی در ترویج این نوع فرهنگ ایفا می‌كند.

ستاد نماز جمعه تنها منحصر به روز جمعه نیست
فخارزاده اظهار كرد: ستاد نماز جمعه گرچه تشكیلات اداری است اما منحصر به روز جمعه نیست و ماحصل زحمات ما در طول یك هفته باید روز جمعه متجلی شود و تمام زحماتی كه اعضای این ستاد در طی هفته متحمل می‌شوند نمود آن در روز جمعه متجلی خواهد شد.
وی با بیان اینكه یك نماز جمعه با عظمت و باشكوهی كه در شیراز برگزار می‌شود نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش مضاعفی دارد و باید حركت‌های جدیدی در آن شكل بگیرد، گفت: در مجموعه فعلی ستاد نماز جمعه احساس می‌كنیم نیاز به تحرك بیشتری داریم.

هنوز نماز جمعه‌ای در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) محقق نشده است
رئیس ستاد نماز جمعه شیراز گفت: در شیراز با یك میلیون و 800 هزار نفر جمعیت آن نماز جمعه‌ای كه در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) باید باشد محقق نشده است درست كه نماز جمعه این كلان‌شهر باشكوه و مطلوب است اما انتظارات ما بیشتر است.
وی با بیان اینكه ما در شیراز نیاز به یك ستاد نماز جمعه پویا و فعال داریم كه عظمت آن بتواند كل استان فارس را پوشش دهد، گفت: قلمرو جغرافیایی ستاد نماز جمعه به عنوان قلب فرهنگی باید در سطح استان باشد و فعالیت كند.

فعالیت 220 نفر در ستاد نماز جمعه شیراز
فخارزاده با تصریح اینكه یك ستاد پویا و فعال چند شرط باید داشته باشد، گفت: ستاد باید چابك و پرتحرك باشد كه ستاد نماز جمعه شیراز با تدابیری كه امام جمعه داشتند امروز با یك كادر 15 نفره از میان مردم بدون حقوق و مزایا كار را در طول هفته شروع كرده است و هم‌اكنون در ابعاد مدیریتی با 220 نفر كار خود را انجام می‌دهد البته سقف ما در سه سال آینده به یك هزار نفر در این مجموعه مدیریتی خواهد رسید.
وی با تأكید بر اینكه قطعاً در مجموعه ستاد نماز جمعه شیراز نیاز به یك هزار نفر نیروی اجرایی داریم، گفت: ما هم‌اكنون در حال تحرك، جذب، پویایی و فعال شدن هستیم تا بتوانیم بخش عظیمی از مردم را در مجموعه ستاد نماز جمعه شیراز ساماندهی كنیم.
رئیس ستاد نماز جمعه شیراز دومین شرط را جریان‌شناسی و منشأ تحول بودن دانست و گفت: ستاد نماز جمعه باید در شیراز نقش‌آفرینی داشته و منشأ تحول باشد كه البته این مسئله نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

تلاش برای فعال كردن قرارگاه فرهنگی نماز جمعه
وی با تصریح اینكه مقام معظم رهبری فرموده‌اند قلب فرهنگی هر شهر نماز جمعه است كه باید این مسئله را محقق كنیم، گفت:‌ ما دنبال فعال كردن قرارگاه فرهنگی نماز جمعه هستیم كه این نیاز به برنامه‌ریزی و ساز و كار خودش دارد تا بتوانیم قرارگاهی در مجموعه ستاد نماز جمعه محقق كنیم و آن مطالبه‌ای كه مقام معظم رهبری از ائمه جمعه دارد، محقق كنیم.
فخارزاده سومین شرط را اجتماعی و مردمی بودن ستاد دانست و گفت:‌ ستاد نماز جمعه هیچگونه ردیف بودجه دولتی ندارد و باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده كند و هر كسی بنا به تخصصی كه دارد می‌تواند در این ستاد نقش‌آفرینی كند.
رئیس ستاد نماز جمعه شیراز افزود: شرط چهارم برنامه محور بودن ستاد است؛ اگر بناست ستاد یك نقش فرهنگی ایفا كند نیاز به برنامه دارد و امروز در مجموعه ستاد كلید برنامه‌ریزی سال 98 را زدیم تا بتوانیم یك برنامه جامع در مجموعه ستاد با همین اهداف طرح‌ریزی كنیم.
وی، شرط آخر را الگوسازی و ایده‌پردازی برشمرد و گفت: ستاد نماز جمعه شیراز این ظرفیت را دارد كه بتواند الگوی موفقی در سطح كشور باشد؛ البته در استان فارس طی یكی دو سال گذشته دو ستاد نمونه كشوری داشته‌ایم و شیراز باید به عنوان یك كانون جوشانی برای حركت‌های فرهنگی با شتاب بیشتری این مسئله را دنبال كند.

اشاره به سیاست‌های ستاد
فخارزاده در ادامه با تصریح اینكه سیاست‌هایی در این ستاد در حال تدوین هستیم، گفت: سیاست اول جریان‌سازی فرهنگی است كه این مسئله جزو اولویت‌هاست و ستاد نماز جمعه شیراز می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی كند.
رئیس ستاد نماز جمعه شیراز ادامه داد: دومین سیاستی كه پیگیری خواهیم كرد تعامل منطقی با جریانات سیاسی درون نظام است؛ همه كسانی كه در این دایره نظام وجود دارند، در تقویت نماز جمعه نقش دارند و فارغ از گرایش‌های سیاسی در ستاد می‌توانند نقش ایفا كنند تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده كنیم.

جوشش اجتماعی و ظرفیت‌سازی باید در راستای تقویت نماز جمعه شكل گیرد
وی با تأكید بر اینكه جوشش اجتماعی و ظرفیت‌سازی باید در راستای تقویت نماز جمعه شكل گیرد، گفت: در مساجد باید انسان‌هایی را تربیت كنیم كه به نماز جمعه ورود كنند كه تاكنون 22 رابط در سطح مساجد شیراز مشخص كردیم و سعی كردیم پایگاه‌های مساجد را تقویت كنیم.
فخارزاده گفت: علاوه بر این‌ها با بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف در قالب امضای تفاهم‌نامه‌هایی به‌منظور تقویت نماز جمعه همكاری خواهیم كرد.
رئیس ستاد نماز جمعه شیراز، سیاست دیگر این ستاد را ظرفیت‌سازی و مطالبه‌گری برشمرد و گفت: قطعاً نماز جمعه مكانی است كه در آن مطالبات ائمه جمعه را مطرح می‌كنند كه این مطالبات باید ضمانت اجرایی پیدا كنند و در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم.
انتهای پیام

captcha