افزایش قیمت سکه، تعداد زندانیان مهریه را بیشتر کرده است
کد خبر: 3776103
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴

افزایش قیمت سکه، تعداد زندانیان مهریه را بیشتر کرده است

گروه اجتماعی- سرپرست مجتمع قضایی خانواده استان زنجان گفت: با بالا رفتن قیمت سکه توان مالی مردها برای پرداخت مهریه کمتر و تعداد زندانیان این بخش افزایش یافته است.

افزایش قیمت سکه، تعداد زندانیان مهریه را بیشتر کرده استحجت‌الاسلام قادر احمدی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهارکرد: طبق قانون مدنی، زن هنگام ازدواج می‌تواند اموال قابل تملک را به عنوان مهریه قرار دهد و در عقد نکاح لزومی بر تعیین مهریه وجود ندارد و می‌توانند میزان مهریه را پس از عقد تعیین کنند این درحالی است که تعیین میزان مهریه در عقد موقت باید انجام گیرد که در غیر این‌صورت عقد باطل خواهد بود.
احمدی بیان کرد: زوج و زوجه می‌توانند طبق توافق و عرف هر اموالی را که قابل تملک باشد به عنوان مهریه قرار دهند و مطالبه مهریه، حق زن است و زوجه پس از خوانده شدن عقد، هر زمان که خواستار مهریه خود شد، زوج باید مهریه وی را پرداخت کند.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده استان زنجان یادآور شد: در جامعه مشاهده می‌شود که پس از مطالبه مهریه از طرف زوجه، تعداد قابل توجهی از زوج‌ها توان پرداخت مهریه را ندارند که در این زمان تقاضای اعسار از سوی مرد ارائه می‌شود، دادگاه پس از انجام بررسی‌های لازم، پراخت مهریه را برای مرد تقسیط می‌کند.
وی در ادامه به وضعیت بازار سکه اشاره کرد و گفت: با افزایش قیمت سکه میزان زندانیان مهریه نیز در استان افزایش یافته است؛ چراکه پیش از این تعیین شده بود که زوج هر چهار ماه یک سکه جهت پرداخت مهریه به زوجه بدهد اما با افزایش قیمت سکه این توان از مرد گرفته شده و در این حالت با انجام تعدیل اعسار زمان تقسیط‌ مهریه بیشتر می‌یابد.
احمدی تصریح کرد: مهریه در عقدنامه به دو شکل عندالاستطاعه و عندالمطالبه قید می‌شود که لازم است در ابتدا افراد معنای این دو را بدانند و سپس مهریه خود را تعیین کنند، زیرا در مهریه وقتی در بخش عندالاستطاعه قید شد پرداخت آن به توانایی مالی مرد بستگی خواهد داشت.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده استان زنجان افزود: متاسفانه با افزایش قیمت سکه بهار آزادی، آمار زندانیان مهریه نیز سیر صعودی به خود گرفته است و بیشتر زندانیان مهریه کسانی هستند که عمر زندگی مشترک‌شان کمتر از 5 سال بوده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در نظر دختران، مهریه بیشتر به‌عنوان یک پشتوانه و اطمینان خاطر برای زندگی است اما می‌توان با کم کردن و یا حذف مهریه، شروط ضمن عقد را پررنگ کرد.
احمدی یادآور شد: عده‌ای معتقدند برای جلوگیری از به زندان رفتن مردها، باید کمی در مقابل قسط‌بندی مهریه منعطف‌تر بود، اما این در حالی است که باید وضعیت زوجه را نیز در نظر گرفت، زیرا اگر در قید زوجیت باشند نمی‌توان زمان اقساط را طولانی کرد اما اگر طلاق گرفته باشند دست دادگاه برای این کار بازتر خواهد بود.
انتهای پیام
captcha