توضیح کاخ سفید درباره دلایل دیدار نکردن ترامپ با نخست‌وزیر عراق
کد خبر: 3776120
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

توضیح کاخ سفید درباره دلایل دیدار نکردن ترامپ با نخست‌وزیر عراق

گروه بین‌الملل ـ کاخ سفید عدم اتخاذ تدابیر امنیتی مناسب را علت انجام نشدن دیدار ترامپ با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق عنوان کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری سومریه نیوز؛ سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در ارتباط با عدم دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در سفر غیر منتظره به این کشور، تصریح کرد: اقدامات لازم برای تضمین امنیت ترامپ در این دیدار انجام نشده بود.

وی با بیان این که طرفین به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کرده‌اند، گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا از نخست‌وزیر عراق خواسته است که به واشنگتن سفر کند و عبدالمهدی این دعوت را پذیرفته است.

همچنین کاخ سفید امروز پنج شنبه اعلام کرد: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه 21 دی‌ماه با عادل عبدالمهدی در بغداد دیدار خواهد کرد.

این در حالی است که دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست میان رهبران عراقی و رئیس جمهوری آمریکا به علت وجود اختلاف در مورد برنامه‌ریزی این دیدار لغو شد .

عدم دیدار ترامپ با نخست وزیر عراق واکنش‌های منفی را از سوی جریان‌های سیاسی این کشور به دنبال داشته است.

فراکسیون «اصلاح و سازندگی» (الاصلاح و الاعمار) در مجلس نمایندگان با صدور بیانیه‌ای سفر ترامپ را محکوم و تصریح کرد: «اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا به نقض آشکار حاکمیت عراق و ورودش به پایگاه عین‌الاسد در الانبار گویای این‌ موضوع است که این کشور ایالتی از ایالت‌های آمریکا است».

این فراکسیون برگزاری جلسه فوق‌‌العاده پارلمان برای بررسی این نقض (حاکمیت) را ضروری خواند و تأکید کرد:«عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه توجیهی برای ماندن نیروهای آمریکایی در عراق، و استفاده از عراق به‌عنوان پایگاهی آمریکایی در منطقه و خاورمیانه نمی‌شود».

«هاشم الموسوی» سخنگوی رسمی جنبش «النجباء» نیز با بیان این که این ترامپِ احمق باید آگاه باشد که حاکمیت عراق با خون محقق شده و پایگاه‌های نظامی در کشور مقاومت و شهدا تأسیس نمی‌شود، تأکید کرد: اینک بر دولت واجب شده است که نیروهای آمریکایی را اخراج کند؛ چرا که حضور آنها به حاکمیت عراق آسیب می‌زند.

«جعفر الحسینی» سخنگوی «گردان‌های حزب‌الله عراق»، وابسته به بسیج مردمی این کشور، سفر غیرمنتظره ترامپ به عراق و مختصر کردن آن به دیدار با سربازان آمریکایی در یک پایگاه نظامی را نشانه عدم احساس امنیت او در عراق دانست و تصریح کرد: این نیروهای مقاومت اسلامی هستند که آمریکا را مجبور خواهند کرد نیروهایش را از عراق بیرون بکشد.

سفر ترامپ  به عراق همچنین تبعاتی در پی داشته است به گونه‌ای که منابع خبری صبح امروز (ششم دی‌ماه) از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه سبز بغداد در نزدیکی سفارت آمریکا خبر دادند.

شبکه العالم از حمله موشکی به سفارت آمریکا خبر داده است. بر اساس اعلام این شبکه،  سفارت آمریکا در منطقه سبز عراق هدف حمله دو موشک قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش سفارت آمریکا در بغداد پس از این حادثه به حالت آماده باش درآمده است.

گفتنی است؛ دونالد ترامپ به همراه ملانیا همسر خود شب کریسمس به صورت غیر منتظره به عراق سفر کرد تا از نظامیان آمریکایی به خاطر «خدمات، موفقیت‌ها و فداکارهایشان» قدردانی و کریسمس خوبی را برایشان آرزو کند.

کاخ سفید علت عدم دیدار ترامپ و نخست وزیر عراق را ناامنی خواند

وی در این دیدار که در پایگاه هوایی اسد استان انبار انجام شد و کمتر از سه ساعت به طول انجامید، عنوان کرد؛ قصد عقب‌نشینی از عراق را ندارد. او گفت: «اگر لازم شد در سوریه کاری کنیم می‌توانیم از پایگاهمان در عراق استفاده کنیم.»

کاخ سفید علت عدم دیدار ترامپ و نخست وزیر عراق را ناامنی خواند

همچنین بنا بر اعلام کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش پس از ترک عراق، در راه بازگشت به واشنگتن در آلمان توقف کرده و با گروهی از سربازان آمریکایی در این کشور دیدار کردند.

انتهای پیام

 

 

captcha