حرم سیدالشهدا(ع) و اباالفضل(ع) یكی می‌شوند/ توسعه حرم حضرت زینب(س) در سوریه
کد خبر: 3776496
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
افضلی خبر داد:

حرم سیدالشهدا(ع) و اباالفضل(ع) یكی می‌شوند/ توسعه حرم حضرت زینب(س) در سوریه

گروه اجتماعی ـ معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور با اشاره به اجرای طرح توسعه جامع در كربلای معلی گفت: در این طرح توسعه حرم امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) یكی خواهند شد و در قالب یك حرم دیده می‌شوند.

به گزارش ایكنا از فارس، حمید افضلی، معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور امروز، 8 دی‌ماه در جمع خبرنگاران در شیراز به اجرای طرح توسعه جامع كربلا اشاره كرد و گفت: در این طرح توسعه دو حرم امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) یكی خواهند شد و در قالب یك حرم دیده می‌شوند كه قطعاً این طرح توسعه شامل حرم حضرت اباالفضل(ع) هم خواهد شد.
وی بیان كرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات با عمر كوتاهی كه دارد قریب 14 سال، اقدامات بسیار بزرگی انجام داده است؛ اقداماتی كه هر كدامشان برای یك نهاد با یك عمر بیلان خوبی می‌تواند باشد.
افضلی نمونه این اقدامات را احداث صحن حضرت زهرا(س) در حرم مطهر علوی ذكر كرد و افزود: این كار یك خروجی واقعاً بی‌نظیر هم از نظر اجرا و هم كیفیت است كه نماد ارادت ملت ایران به مولای متقیان حضرت علی(ع) است و امروز این كار رو به اتمام است.

ظرفیت حرم علوی 20 برابر افزایش خواهد یافت
وی با یادآوری اینكه حدود 6 سال احداث حضرت زهرا(س) به طول انجامید، گفت: احداث این صحن، 220 هزار متر مربع ظرفیت به حرم مطهر حضرت علی(ع) اضافه كرد و ظرفیت آن را 20 برابر افزایش داد.

صحن حضرت زهرا(س)؛ بزرگترین پروژه مسقف مذهبی جهان
معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور یادآور شد كه احداث این صحن به عنوان بزرگترین پروژه مسقف مذهبی جهان و بزرگترین پروژه جهان اسلام در حال اجراست و این روند ادامه دارد.
وی همچنین به طرح توسعه جامع كربلا باز هم اشاره كرد و گفت: در كربلای معلی قرار است كه بحث توسعه حرم امام حسین(ع) را دنبال كنیم كه این كار با احداث صحن حضرت زینب(س) آغاز شد و مساحت این صحن 165 هزار مترمربع است و با احداث آن ظرفیت حرم مطهر 14 برابر افزایش پیدا خواهد كرد و امیدواریم كه این پروژه طی 5 یا 6 سال به اتمام برسد.

صحن‌های بیشتری در حرم امام حسین(ع) احداث خواهیم كرد
افضلی در عین حال این نكته را یادآور شد كه صحن حضرت زینب(س) قسمتی از طرح توسعه است و همه آن نیست و قطعاً صحن‌های جدیدتری هم در حرم حسینی احداث خواهیم كرد.
معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور همچنین گفت: در كاظمین عملیات طرح توسعه امامین جوادین در قالب احداث صحن‌های امام رضا(ع) و حضرت صاحب‌الزمان(عج) دنبال می‌كنیم و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است و در سامرا هم طرح توسعه حرم امامین عسكریین(ع) با شروع خرید املاك اطراف حرم آغاز كرده‌ایم.

ماندگار كردن كمك‌های مردم ایران در عتبات
وی با بیان اینكه آینده بسیار خوبی در انتظار بازسازی و توسعه عتبات عالیات است، گفت: امروز مردم كمك‌هایی به ستاد عتبات عالیات می‌كنند و ستاد هم وظیفه دارد در برابر این كمك‌ها، كارهای عتبات را انجام دهد و یكی از كارهای مهمی كه ستاد بدان پرداخته است این است كه ستاد به نمایندگی از مردم ایران كمك‌های ماندگاری را به اعتاب مقدس می‌كند.
افضلی گفت: البته قبلاً هم مردم ایران به اعتاب مقدس كمك می‌كردند و توسط روحانیان و رؤسای كاروان‌ها كمك‌های مردم جمع‌آوری شده و پول‌ها داخل ضریح‌ها ریخته می‌شد كه این پول‌ها هزینه امور جاری حرم‌ها می‌شد ولی امروز این نذورات جمع‌آوری شده و از داخل آن‌ها صحن حضرت زهرا(س) بیرون آمده است كه حداقل 500 سال در آنجا ماندگار خواهد بود یعنی مردم ایران دارند برای 500 سال دیگر خدمات رفاهی برای زائران درست كرده و خیرات و بركات برای آخرت خود جمع‌آوری می‌كنند.
معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور تأكید كرد كه ماندگار كردن كمك‌های مردم در اعتاب یك كار بسیار مهم است كه امروز ستاد انجام می‌دهد.

هیچ كاهشی در نذورات مردمی نداشته‌ایم
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال كه آیا مشكلات اقتصادی بر روند كمك‌های مردمی تأثیری داشته است،‌ گفت: امسال جذب نذورات مردمی نسبت به سال گذشته هیچ كاهشی نداشته است.
افضلی اظهار كرد: وقتی كمك‌های مردمی را طی سال‌های گذشته پالایش كرده و تقسیم بر سرانه جمعیت استان‌ها می‌كنیم، مشاهده خواهیم كرد كه بالاترین سرانه كمك‌های مردمی مربوط به استان خراسان جنوبی یكی از محروم‌ترین استان‌های كشور است و یا در میان شهرستان‌ها نیز بالاترین كمك‌های جمع‌آوری شده از شهرستان هشت‌بندی از استان هرمزگان است كه جزو محروم‌ترین شهرهای كشور است.
وی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد كه كمك اصلی به اعتاب مقدس را همین مردمی می‌كند كه جزو طبقات محروم جامعه هستند و اعتقاد خاص خودشان را دارند و از طرف دیگر هم كسانی هستند كه كمك‌های خوبی به اعتاب می‌كنند لذا می‌توان گفت با توجه به مطالبی كه شاهد بودیم، احتمال می‌دهیم تا پایان سال درصد جمع‌آوری كمك‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

اشاره به فعالیت‌های ستاد فارس
معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات ستاد فارس اشاره كرد و گفت: استان فارس یكی از استان‌هایی است كه از ابتدای تشكیل ستاد در مركز، كار خدو را آغاز كرده و كارهای ماندگار و بزرگی را در اعتاب داشته است.
وی با بیان اینكه ستاد فارس یكی از ستادهای فعال ما از اول بوده است كه اقدامات بسیار خوبی هم در داخل كشور و هم در عراق داشته است، گفت: اگر بخواهیم نگاهی به عملكرد یك سال گذشته این ستاد انجام دهیم، می‌توانیم بگوییم همدلی بین همكاران در ستاد و از طرف دیگر هماهنگی بین ستاد و مسئولان استانی به خصوص نماینده ولی فقیه و دیگر نهادها به عنوان بزرگترین دستاوردی است كه می‌تواند زمینه‌ای برای گسترش نفوذ ستاد در بین اقشار جامعه مخصوصاً در حوزه‌های علمیه، روحانیان و غیره ایجاد كرده است.
افضلی گفت: این حركتی كه ستاد فارس دنبال كرده و خود را به اقشار مختلف مردم معرفی كرده است، قطعاً باعث خواهد شد كه این ستاد به عنوان موفق‌ترین ستاد كشور شناخته شود.

مرمت و توسعه حرم حضرت زینب(س) در سوریه
معاون امور استان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور در ادامه همچنین به بازسازی حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) در سوریه اشاره كرد و گفت: ما كار بازسازی حرم حضرت زینب(س) را امروز آغاز نكرده‌ایم بلكه در اوج درگیری‌ها كار خود را آغاز كردیم.
وی ادامه داد: هنوز جنگ در سوریه تمام نشده بود كه ما آن قسمتی از حرم حضرت زینب(س) كه آسیب دیده بود را مرمت كردیم و امروز هم طرح توسعه این حرم مطهر را بر اساس نیاز و شرایط زمان دنبال می‌كنیم.
انتهای پیام

captcha