تازه‌های نشر قرآنی با رویکرد روان‌شناسی و حقوق اجتماعی
کد خبر: 3777287
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
معرفی 24 اثر معارفی منتشر شده طی 10 روز گذشته/

تازه‌های نشر قرآنی با رویکرد روان‌شناسی و حقوق اجتماعی

گروه ادب ــ کتاب‌هایی همچون «حقوق اجتماعی در قرآن»، «درمان‌گری افسردگی مبتنی بر قرآن»، «مرید امام»، «بیداری اسلامی» و «علم دینی امکان یا امتناع» از مهم‌ترین عناوین تازه‌های نشر در حوزه قرآن طی 10 روز نخست دی‌ماه است.

تازه‌های نشر/از «مرید امام» تا «خون خدا»

به گزارش خبرنگار ایکنا، در 10 روز نخست دی‌ماه، 143 عنوان کتاب در گروه دین در سایت خانه کتاب ثبت شده است که از این تعداد 66 عنوان چاپ اولی بوده است. از میان تازه‌های نشر می‌توان به عناوینی مانند «بیداری اسلامی»، «حقوق اجتماعی در قرآن»، «حقوق و کرامت انسانی»، «سیره دفاعی امام علی(ع) با تاکید بر آموزه‌های نهج‌البلاغه»، «درمانگری افسردگی مبتنی بر قرآن»، «علم دینی، امکان یا امتناع؟»، «روش‌شناسی پژوهش‌های فلسفی»، «شاکله الگوی امام و امت» اشاره کرد که در ادامه تازه‌های نشر معرفی شده است.

بیداری اسلامی: نظریه‌ها، الگو‌های تحلیلی و تجربیات عملی

کتاب «بیداری اسلامی» به قلم اکبر محمدعلی‌زاده نوشته شده و محمدرضا حسنی‌آهنگر آن را ترجمه کرده و انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) چاپ و منتشر کرده است. این اثر ۳۰۸ صفحه‌ای به قیمت ۲۸ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب در چهار فصل با عناوین تجربه‌های علمی بیداری اسلامی در ایران معاصر، نظریه‌ها و الگو‌های تحلیلی بیداری اسلامی و مفهوم‌شناسی و گونه‌شناسی بیداری اسلامی تدوین شده است.

تربیت اخلاقی با آموزه‌های مهدویت

کتاب «تربیت اخلاقی با آموزه‌های مهدویت» نوشته امیر غنوی است که از سوی انتشارات «ذکرا» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۳ هزار تومان منتشر شده است

در فصل نخست این اثر به گفتگو و روش این تحقیق اختصاص یافته و از مقدمات، مشکلات و قواعد کار بحث شده است. در ادامه در فصل دوم، مباحث مهدویت به مثابه بخشی از آموزه‌های اساسی دین مورد نظر قرار گرفته است که ریشه در قرآن دارد. مباحث مهدوی در قرآن با نگاهی عام مطرح شده و تصویری از اراده نهایی حق را ارائه می‌دهد. در این تصویر، حرکتی که رسول خدا(ص) آغازگر آن بود، در نهایت بر تمامی ادیان برتری خواهد یافت. در مسیر تحقق این اراده، آنان که مسیر بندگی و شایستگی را طی کنند، راهبر دیگران شده و بر جای کسانی تکیه خواهند زد که قدر نعمت ندانسته و به حق جفا کنند. در ادامه هر فصل به بررسی بخشی از آموزه‌هایی اختصاص یافته از سوی رسول خدا(ص) و امامان شیعه(ع) ارائه شده است. آموزه‌هایی که در آن توجهی خاص به مخاطبان و نیاز‌های دور و نزدیک می‌شود.

تربیت از فرادست

کتاب «تربیت از فرادست» نوشته امیر غنوی است که از سوی انتشارات «ذکرا» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۳ هزار تومان روانه بازار نشر شده است. اولین فصل بحث، به گفتگو از مسئولیت امام نسبت به آثار مثبت گذشتگان اختصاص دارد. امام(ع) گرچه در عصر غیبت فراتر از دسترس شیعیان است، اما وارث ارزش‌هایی است که از انبیا به او رسیده است و وظیفه دارد تا رکن هدایت و محور تربیت در عصر غیبت باشد.

فصل دوم به ترسیم نقش امام(ع) و اصول حاکم بر حرکت تربیتی او می‌پردازد تا چارچوب حرکت امام در عصر غیبت آشکار شده، زمینه برای درک نحوه مدیریت او در این شرایط فراهم شود. فصل سوم از چگونگی این مدیریت سخن می‌گوید؛ مدیریتی فراتر از دسترس طبیعی ما. این مدیریت را از دو زاویه می‌توان مورد بررسی قرار داد. فصل چهارم گفتگو از قاعده‌ای است که نه فقط در ترسیم جایگاه انبیا و اولیا خدا و ویژگی‌های آن‌ها اهمیتی کلیدی دارد که در پاسخ‌گویی به شبهاتی گره‌کشا است و در عصر غیبت درباره ارتباط با آن حضرت مطرح شده است.

تسبیحات اربعه؛ نقشه راه تعالی فرد و اجتماع

این کتاب نوشته میکائیل بهاری است که از سوی انتشارات طلیعه ظهور در ۱۷۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان منتشر شده است. این اثر به مباحثی مانند ارتباط توحید نظری با توحید عملی، مفهوم تسبیحات اربعه، اهمیت این ذکر، تسبیح در قرآن، تسبیح در عترت، تعالی از دیدگاه اسلام، ارائه مدل تعالی اسلامی، خودسازی و خودارزیابی، محیط‌سازی و موانع راه تعالی اجتماعی پرداخته است.

جایگاه مدح و مرثیه در مکتب ائمه(ع) این کتاب نوشته کمال‌الدین مهدیان است که از سوی انتشارات محراب در ۲۰۰ صفحه به نگارش درآمده و با شمارگان هزار نسخه و بهای ۳۸ هزار تومان چاپ و منتشر شده است. در این کتاب به مطالعات نظری در باب شعر و شاعری، اتهام شعر و شاعری، رفع اتهام شعر از قرآن و جایگاه شعر در فرهنگ اسلامی پرداخته و سپس تعریف مرثیه و جایگاه آن در انواع ادبی، انواع مرثیه در شعر فارسی، کاربرد‌ها و امتیازات مدح و ستایش در مکتب اهل بیت (ع)، مراثی و انواع مدح از نظر محتوا و مفهوم تحلیل و بررسی کرده است.

جهاد کبیر: صورت‌بندی مفهومی عدم تبعیت از دشمن در جمهوری اسلامی ایران

این کتاب نوشته مهدی سیاوشی است که با مقدمه علی ذوعلم و از سوی انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) با شمارگان ۲۰۰ نسخه و بهای ۲۸ هزار تومان منتشر شده است. این کتاب در هفت فصل با عناوین مفهوم‌شناسی جهاد کبیر در قرآن، زمینه‌های مؤثر بر طرح مفهوم جهاد کبیر، تبارشناسی تبعیت از دشمن، هویت و بحران هویت در ایران معاصر، جایگاه علم و انشان در مسئله تبعیت از دشمن، صورت‌بندی جهاد کبیر در دولت اسلامی و انقلاب اسلامی و تمدن‌سازی تدوین شده است.

حریم و حرم رضوی: پیشینه، هنر و معماری

کتاب «حریم و حرم رضوی» به اهتمام بهزاد نعمتی تدوین و تنظیم و از سوی انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی در ۲۲۸ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه با بهای ۲۵ هزار تومان منتشر شده است. مجموعه پیش رو، پانزده نوشتار است که در سه دهه عمر مجله «مشکوة» درباره هنر و معماری هنری منتشر شده و بازتاب دهنده پژوهش‌ها، تجربه‌ها و نگرش پژوهشگران به این حوزه است. رویکرد گزینش مقاله‌ها، ارتباط آن‌ها با حرم مطهر رضوی بوده وگرنه، آمار مقاله‌هایی با موضوع ابنیه، معماری و هنر اسلامی بیش از این است. مقاله نخست این مجموعه به سیر تکامل حرم رضوی پرداخته و سپس چند مقاله درباره برخی بنا‌ها و مکان‌های مهم گرد حرم مطهر ارائه شده است.

حقوق اجتماعی در قرآن

کتاب «حقوق اجتماعی در قرآن» نوشته صدیقه نبوی‌زاده و لیلا رضاییان است که از سوی انتشارات آموزشی تألیفی ارشدان با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۰ هزار تومان منتشر شده است. قانون‌گذاری، حقوق عمومی در قرآن، حقوق اقتصادی در قرآن و جرایم اجتماعی عناوین این کتاب را شامل می‌شود. در مقدمه این کتاب آمده است: اعجاز حقوقی قرآن دارای ابعاد متعددی است. در قرآن، احکام و قوانین بسیاری برای حفظ حق‌الله و حق‌الناس از طریق پیش‌بینی ضمانت اجرا‌های کیفری در قبال تخلف از مقررات مزبور پیش‌بینی شده است.

حقوق خانواده در قرآن

کتاب «حقوق خانواده در قرآن» نوشته صدیقه نبوی‌زاده و لیلا رضاییان بوده و از سوی انتشارات آموزشی تألیفی ارشدان با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۰ هزار تومان منتشر شده است. جایگاه خانواده در اسلام، مقدمات تشکیل خانواده در اسلام، حقوق متقابل زن و شوهر و حقوق متقابل فرزند و والدین عناوین این کتاب را دربر می‌گیرد.

حقوق و کرامت انسانی

کتاب «حقوق و کرامت انسانی» به قلم رسول جریده و شعله رزاقی نوشته شده و انتشارات اندیشه سبز نوین با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۶ هزار تومان منتشر شده است. مفهوم و مبانی نظری کرامت انسانی، کرامت انسانی در حقوق کیفری شکلی با گذری بر قوانین ماهوی ۹۳ و بررسی و مقایسه اصول کرامت انسانی در فقه و حقوق عناوین این کتاب است.

خون خدا: روایت عاشورا

کتاب «خون خدا» نوشته سیدمهدی شجاعی است که همراه با آثار گرافیکی علی وزیریان است و از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی با شمارگان ۲ هزار نسخه و بهای ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.
این اثر شامل مجموعه‌ای از تابلو‌ها و کار‌های گرافیکی (نقاشی، خط و نقاشی - خط) در زمینه زیارت عاشورا است که تولید آن‌ها حدود هشت سال زمان برده است. بر مبنای این آثار و با توجه به کلیت عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع)، سیدمهدی شجاعی؛ نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت حوزه دین، متن‌هایی را نوشته است. همچنین ترجمه سید مهدی شجاعی از زیارت عاشورا نیز در این کتاب، ارائه شده است.

سیره دفاعی امام علی (ع) با تاکید بر آموزه‌های نهج‌البلاغه

کتاب «سیره دفاعی امام علی(ع) با تاکید بر آموزه‌های نهج‌البلاغه» نوشته مصطفی دلشاد تهرانی است که از سوی انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ۷۳۲ صفحه و شمارگان ۲۰۰ نسخه با بهای ۷۶ هزار تومان منتشر شده است. در مقدمه این کتاب آمده است؛ آموزه‌های امام علی(ع) به عنوان حاصل آموزه‌های مدرسه قرآنی – نبوی، راه‌گشاترین آموزه‌ها است و در این میان نهج البلاغه درخشنده‌ترین آن‌ها است که به معنای اصول راهنما بوده و نقش خطوط حاکم بر اعمال، رفتار، کارکرد‌ها و برنامه‌های نظامی را دارد. در واقع در پرتو چنین اصولی می‌توان راهبرد دفاعی و روابط و مناسبات حاصل از آن را ترسیم کرد تا زمینه‌ساز ارائه نظریه‌هایی راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی برگرفته از مبانی اندیشه‌های ناب نبوی – علوی شود.

وداع آخر

کتاب «وداع آخر» اثر سمیه شیدایی‌اردستانی است که در ۱۲۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای ۱۰ هزار تومان منتشر شده است. مرگ آخرین وداع انسان با عالم دنیاست و پس از آن انسان وارد عالم قبر و برزخ می‌شود و نویسنده سعی کرده به موضوعاتی مانند اهمیت، فضایل، آداب و ادعیه وارده در روایات چه برای میت یا برای اطرافیان میت بپردازد.

نهضت حدیثی شیخ بهایی

کتاب «نهضت حدیثی شیخ بهایی» نوشته محمدحسن ربانی‌بیرجندی است که از سوی انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی در ۳۲۸ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و بهای ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.
پژوهش درباره زندگانی و شخصیت عالمانی همچون شیخ بهایی بسیار دشوار است. عالمی که به جد می‌توان گفت، در عالم اسلامی نظیری ندارد. با وجود آنکه پژوهشگران درباره شیخ بهایی تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند، اما حق او همچنان ادا نشده است. این امر نیازمند خیزش گروهی دانشمندان، برای شناساندن شخصیت‌های برجسته شیعی و مناهج تفسیری و حدیثی، فقهی و کلامی آن‌ها است.

مرید امام (زندگی‌نامه آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی)

کتاب «مرید امام» نوشته علی احمد محرابی است که به زندگی آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی پرداخته و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و به قیمت ۸ هزار تومان منتشر کرده است.
این مجموعه، شرحی مختصر از زندگی، مبارزات و تلاش‌های علمی آیت‌الله خزعلی است. یکی از ویژگی‌های برجسته این اثر، استفاده از خاطرات آیت‌الله خزعلی است و محقق کوشیده با جستجو در خاطرات وی، تصویری ساده و همه‌فهم و در عین حال کامل از تمامی برهه‌های حیات آیت‌الله خزعلی ارائه دهد تا نسل‌های جوان امروز و آیندگان با ابعاد مختلف شخصیت و تلاش‌های علمی و مبارزات ایشان آشنا شوند.

عمود هفتاد و دوم: خاطرات سفر اربعین زائران کربلای حسینی

کتاب «عمود هفتاد و دوم» خاطرات سفر اربعین زائران کربلای حسینی را دربر گرفته و به قلم حمید وحیدیان‌اردکان به نگارش درآمده و انتشارات سوچا آن را در ۱۶۸ صفحه با شمارگان ۲ هزار نسخه و بهای ۱۷ هزار تومان منتشر شده است.
این کتاب سعی داشته با بهره‌گیری از زبان قصه گوشه‌ای از این حماسه را روایت کند. هر کدام از زائران اربعین حسینی می‌توانند خاطرات شیرین و به یادماندنی خود را از این سفر برای دیگران روایت کنند و سهمی در نهضت روایتگری اربعین داشته باشند.

قرآن و خاورشناسان

کتاب «قرآن و خاورشناسان» به اهتمام امیر سلمانی‌رحیمی به نگارش درآمده و انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی در ۱۰۲ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و بهای ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: درباره هدف‌ها و انگیزه‌های خاورشناسان دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد و پیامد‌های سوء برخی از اندیشه‌های آنان ما را به هوشیاری در برابر آن‌ها فرا می‌خواند. بررسی این مطالعات می‌تواند به شناخت هر چه بهتر غرب کمک کند و ما را در ارائه پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی آنان یاری رساند. افزون بر این، از رهگذر این مطالعات، ما به شناخت منشأ بسیاری از جریان‌های رایج فکری در جهان اسلام راه می‌یابیم.
هر چند اهمیت خاورشناسی و تحقیقات آن، برخی را به شناخت این پدیده واداشت و افرادی با کاوش در پرونده استشراق، کتاب‌ها و مقالات متعددی در این ‏باره منتشر کردند، اما بنا به گفته برخی از صاحب‌نظران به ندرت به کتابی برمی‏‌خوریم که دارای روشی عالمانه و نقادانه و به دور از احساسات و عواطف غیرعقلانی باشد. اندیشه غالب این آثار این است که مستشرقان همیشه در پی براندازی و از بین‌بردن تمدن مسلمانان بوده‌‏اند، تا به این وسیله سلطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خویش را بر ملل شرق به ویژه مسلمان‌ها ادامه دهند.
کتاب «قرآن و خاورشناسان» سومین اثر منتشر شده از مجموعه گزیده موضوعی مقالات مشکوة است؛ این اثر مشتمل بر شش مقاله با عناوین آسیب‏‌شناسى مطالعات قرآنى خاورشناسان، نقدى بر تاریخ‏‌گذارى قرآن از دیدگاه برخى خاورشناسان، زبان منحصر به فرد قرآن، نقد آرای مستشرقان پیرامون آیات جهاد، مطالعات اخیر در زمینه قرآن در غرب: جهت‌گیری‌ها و گرایش‌ها و دایرة المعارف قرآن در یک نگاه است.

«وجود خدا»

کتاب «وجود خدا» نوشته ریچارد سوئین‌برن با ترجمه محمدجواد اصغری به همت نشر لوگوس با بهای ۶۵ هزار تومان منتشر شد.
این کتاب ۱۴ فصل دارد. سوئین‌برن در مقدمه‌ای که برای ترجمه فارسی اثرش نوشته است، بعد از ابراز خرسندی از ترجمه اثرش به فارسی، درباره تفاوت الهیات طبیعی‌ای خودش با الهیات طبیعی کلاسیک می‌گوید: «اولا من جنبه‌های مختلف دنیای مادی را بر اساس آخرین الگو‌های علم مدرن توصیف کرده‌ام» «ثانیا در استدلال از جهان مادی بر احتمال وجود خداوند از معیار‌هایی استفاده شده است که علم برای قضاوت در نظریات خود به کار می‌گیرد.»
مترجم در مقدمه کتاب آورده است: «کتاب وجود خدا در کنار دو اثر مهم دیگر این نویسنده یعنی انسجام خداباوری و ایمان و عقل یکی از سه اثر بسیار مهم این فیلسوف است. هر چند آثار دیگر سوئین‌برن نیز ... از اهمیت خاصی برخوردارند، اما اثر پیش رو از ویژگی‌های منحصر به فردی برخودار است که در سایر آثار این فیلسوف ویژگی‌های مزبور یافت نمی‌شود: جامعیت اثر نسبت به اشتمال آن بر ادله وجود خدا، تبیین مبانی و اصول معرفتشناختی ادله مزبور همچون اصل آگاهی و اصل آسان‌باوری، تبیین سازگاری ادله وجود خدا با اصول و بنیان‌های علم مدرن همچون اصل سادگی، توجه به نظریه‌های مطرح در علوم پایه همچون فیزیک، تقریر ادله جدید بر وجود خدا همچون استدلال مبتنی بر آگاهی و استدلال مبتنی بر تجربه دینی، ارائه تقریری جدید از ادله سنتی وجود خدا همچون ادله کیهانشناختی و ادله غایتشناختی، توجه به پیشینه ادله و مباحثی که سایر فلاسفه در اقبال و ادبار خود نسبت به ادله مزبور داشته‌اند، همه از ویژگی‌های کتاب حاضر است که در کمتر اثری به چشم می‌خورد.»

«شاکله الگوی امام و امت»

کتاب «شاکله الگوی امام و امت» با موضوع تاملی در ابعاد نظام سیاسی-اجتماعی مبتنی بر امامت به همت اندیشکده برهان منتشر شد. این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه نظام اسلامی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۷۸ صفحه و در ۷ فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته شده است.
«تبیین الگوی امام و امت»، «جایگاه رهبری و مردم در الگوی امام-امت»، «حاکمیت ملی در نظام مبتنی بر امام-امت»، «ولایتمداری و ولایت‌محوری»، «بررسی تطبیقی سیره عملی امامین انقلاب اسلامی»، «نظم اجتماعی مبتنی بر امامت» و «تحزب و نظام ولایی» عناوین فصل‌های ۷ گانه این کتاب هستند.

مبانی معرفتی نظام انقلابی امت و امامت

کتاب «مبانی معرفتی نظام انقلابی امت و امامت» با موضوع واکاوی مبانی معرفتی نظام انقلابی امت و امامت در چارچوب اندیشه امام خامنه‌ای به همت اندیشکده برهان منتشر شد. این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه نظام اسلامی و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۸۸ صفحه و در ۶ گفتار، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
«کلیات»، «مفهوم ریشه‌ای ولایت، ولی خدا»، «پیوند‌های امت اسلامی»، «بهشت ولایت» و «در پیرامون ولایت» و «ولایت طاغوت» عناوین گفتار‌های ۶ گانه این کتاب هستند.

«روش‌شناسی پژوهش‌های فلسفی»

کتاب «روش‌شناسی پژوهش‌های فلسفی» تألیف علی‌اصغر جعفری‌ولنی از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. فراگیری روش‌شناسی پژوهش‌های فلسفی سبب تقویت انگیزه، افزایش توانایی درک و فهم مفاهیم، پیدایش تفکر خلاق و مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها برای انجام دادن فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی می‌شود.
از این رو هدف اصلی برای ارائه الگویی برای شیوه پژوهش فلسفی تقویت فرایند تفکر است. در این کتاب «روش‌شناسی پژوهش‌های فلسفی» سعی کرده، ضمن توجه به معیار‌های امروزی روش تحقیق و با تأمل دقیق به‌ویژه در منطق قدیم، که ابزار پژوهش فلسفی بوده است، به روش تحقیق جامعی دست یابد که اصول و فنون امروزی پژوهش را در تناظر با مبانی منطقی مورد توجه قرار دهد و آن را چارچوب روش تحقیق علوم عقلی معرفی کند.
در کتاب حاضر، کوشش بر این است که ضمن توجه به اصول و فنون امروزی روش تحقیق، با تکیه بر مبانی و مباحث منطق قدیم، که ابزار پژوهش فلسفی بوده است، به روش تحقیق جامعی به عنوان چارچوب روش تحقیق علوم عقلی دست یابیم. در این کتاب، طی فصولی، تلاش می‌شود در باب چیستی، چرایی، و چگونگی پژوهش‌های مسئله‌محور فلسفی بحث شود و متدولوژی جامعی فراهم آید که پژوهش‌های آکادمیک در حوزه علوم عقلی را سامان دهد.

تحقیق الزّوراء

کتاب تحقیق الزّوراء شرح اثر عرفانی فلسفی علامه دوانی نوشته کمال ابن محمد اللاری با تصحیح سعید رحیمیان به همت انتشارات آیت اشراق منتشر شد. این را می‌توان حلقه وصلی بین عرفان نظری و فلسفه دانست. همچنان که واسطه العقد بین مکتب فلسفی شیراز و حکمت متعالیه صدرالمتألهین به شمار می‌رود که در نهایت به تبیین فلسفی تجلی و ظهور به جای علیت و تهیه پشتوانه نظری و نیرومندی برای عرفان مکتب ابن عربی ـ در حکمت متعالیه ـ انجامید.
رساله حاضر با تصحیح حجت‌الاسلام والمسلمین سعید رحیمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به همت انتشارات آیت اشراق به بهای ۳۰ هزار تومان منتشر شد.

«علم دینی، امکان یا امتناع؟»

کتاب «علم دینی، امکان یا امتناع؟» با موضوع بررسی مناقشه تعامل یا تقابل علم و دین به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر شد. این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه جنبش نرم‌افزاری و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۶۴ صفحه و در ۲ فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته شده است.
«آیا علم و دین باهم در تضاد هستند؟» و «طرح مسئله علم دینی در ایران» عناوین فصل‌های ۲ گانه این کتاب هستند. در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «چند دهه است که بحث از علم دینی و درافکندن تحولی اسلامی، به ویژه در عرصه علوم انسانی، چالش‌هایی را در ایران و جهان برانگیخته است. برخی «علم دینی» را این می‌دانند که مسلمانان علوم جدید را کنار بگذارند و با مراجعه به متون معتبر دینی (کتاب و سنت) از نو به تولید علم همت گمارند و برخی از برقراری نوعی تعامل بین آموزه‌های وحیانی و دستاورد‌های علوم جدید سخن می‌گویند. عده‌ای این مفهوم را در حد تنفس در فضای پیش‌فرض‌های دینی و الهام گرفتن از متون دینی برای فرضیه‌سازی قلمداد می‌کنند و برخی حتی در مطلوبیت همین مقدار الهام‌گیری از دین برای تحول‌آفرینی در علم هم تردید دارند. در این میان، گروهی دیگران را به بی‌دینی متهم می‌کنند و عده‌ای مخالفان خود را به تعصب و علم‌کشی و عده‌ای هم در این میانه، از هر دو سو، به التقاط متهم می‌شوند. اما چرا این بحث‌ها در جامعه کنونی ما مطرح شده و چرا نزاع این اندازه شدید است؟ کسی که از منظری کلان به این نزاع‌ها بنگرد درمی‌یابد که همانند بسیاری از بحث‌هایی که ثمره اجتماعی دارد، مسئله فقط در اختلاف نظرات و مبنا‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه مسئله‌ی احتمالاً مهم‌تر، سوءتفاهم‌هایی است که بین افراد و گروه‌های فکری پیش می‌آید؛ تا حدی که گاه قرابت بین برخی از مدافعان علم دینی و برخی از مخالفان آن، بسیار بیشتر از قرابت بین کسانی است که از این اصطلاح استفاده می‌کنند.

«درمان‌گری افسردگی مبتنی بر قرآن»

کتاب «درمان‌گری افسردگی مبتنی بر قرآن» ویژه متخصصان روانشناسی و مشاوره است و به عنوان سومین کتاب در موضوع افسردگی از منظر قرآن کریم به همت فاطمه فیاض و احمدرضا اخوت نگاشته و توسط انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) با شمارگان هزار جلد و بهای ۱۲۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.
این کتاب در ادامه دو کتاب «معناشناسی افسردگی از منظر قرآن» و «درمان افسردگی از منظر قرآن»، قصد دارد تا به صورت کاربردی و همراه با مثال‌ها و بیان نمونه‌هایی از درمان، مسیر آموزش درمان این اختلال و گسترش و فراگیر شدن آن را تسریع بخشد. هر چند که در فصل اول این کتاب تعاریف و مبانی به صورت خلاصه آمده است، اما توصیه می‌شود خوانندگان پیش از مطالعه این کتاب، دو کتاب نظری قبل را مطالعه کنند.
درمان افسردگی از منظر قرآن کریم مسیری کیفی – کمی را در طی حدود ۶ سال مداوم پیموده است و اکنون پس از مطالعات و پژوهش‌های تکمیلی در حوزه درمان افسردگی و پیگیری نتایج آن در افراد دارای این اختلال، قصد بر این است تا نتایج جالب توجه آن در درمان افسردگی به روان درمانگران علاقمند در این حوزه به صورت کاربردی‌تر انتقال یابد.

انتهای پیام

captcha