بزرگترين كتابخانه مركزی كشور به نام امام خمينی(ره) مزين شد
کد خبر: 3777638
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
همزمان با 40 سالگی انقلاب؛

بزرگترين كتابخانه مركزی كشور به نام امام خمينی(ره) مزين شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ عليرضا مختارپور، دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور در دومين جلسه كارگروه افتتاح كتابخانه مركزی مشهد، از نامگذاری اين كتابخانه به نام امام خمينی(قدس سره) همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ دومين جلسه كار گروه افتتاح كتابخانه مركزی مشهد دوشنبه، 10 دی‌ماه، با حضور عليرضا مختارپور، دبيركل، معاونان و مديران كل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، برگزار شد كه برخی از محورهای مطرح شده در دومين جلسه كارگروه افتتاح كتابخانه مركزی مشهد از اين قرار است:

 كتابخانه مركزی مشهد با توجه به همزمانی افتتاح با چهل سالگی انقلاب اسلامی به نام امام خمينی(قدس سره) مزين شده است.
 از رئيس كميته دائمی كتابخانه‌های عمومی ايفلا(خانم جان ريچاردز) و همچنين رئيس كتابخانه‌های عمومی اتريش(آقای ماركوس فيگل) برای حضور در مراسم افتتاحيه كتابخانه مركزی مشهد دعوت شده است.
بخش كودك كتابخانه مركزی مشهد با 300 متر مربع در طبقه همكف قرار دارد و مهد كتاب و پارك علم برای كودكان را در خود جای داده است.
 خريد تجهيزات كتابخانه مركزی مشهد نسبت به برآورد اوليه، صرفه‌جويی 35 درصدی داشته است.
 مراكز تجاری مانند رستوران، فروشگاه محصولات فرهنگی و دفتر خدمات الكترونيك در كتابخانه مركزی مشهد جانمايی شده است.

افتتاح كتابخانه مركزی مشهد در چهلمين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی
در اين مراسم عليرضا مختارپور، دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور با اشاره به ارائه فهرستی از نام‌های پيشنهادی كتابخانه مركزی مشهد از سوی معاونت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی، گفت: از ميان تمام اسامی پيشنهاد شده، با توجه به همزمانی افتتاح اين كتابخانه با چهل سالگی انقلاب اسلامی، نام كتابخانه مركزی مشهد به نام امام خمينی(قدس سره) مزين می‌شود.
همچنين اختصاص فضايی مشخص برای فعاليت‌های نمايشگاهی و مناسبتی، نمود ظرفيت‌ها و ويژگی‌های مشهد در كتابخانه، پيگيری تبليغات و تزئينات شهری برای اطلاع‌رسانی افتتاح، انجام اقدامات لازم برای استفاده از دستگاه‌های كارتخوان در كتابخانه، از جمله تأكيدات دبيركل نهاد در اين نشست بود.
در ادامه اين مراسم مهدی رمضانی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته، به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در روند آماده‌سازی كتابخانه مركزی مشهد پرداخت و گفت: مصوبات جلسه گذشته در كارگروه‌های مختلف به انجام رسيده و برخی از آنها نيز پس از برطرف شدن موانع مالی و كسب مجوزهای لازم در حال انجام است و مراحل پايانی خود را طی می‌كند. در موضوع تأمين نيروی انسانی نيز با هماهنگی اداره كل استان خراسان رضوی فهرستی از افراد واجد شرايط از نيروهای بومی استان و جانمايی افراد تهيه شده كه پس از تأييد نهايی قابل ابلاغ خواهد بود.
وی همچنين موضوعاتی چون ايمن‌سازی فضای اطراف ستون‌ها، طراحی ديوارهای بيرونی، نورپردازی فضای بيرونی كتابخانه، طراحی فضای سبز بيرون كتابخانه، نصب سيستم صوتی و طراحی تابلوی سردر، طراحی بخش كودك، ساخت قفسه‌ها، پيش‌بينی تجهيزات امدادرسانی، شناسايی نقاط امن و تعبيه تابلوهای راهنما و .. را از جمله اقدامات صورت گرفته برای افتتاح اين كتابخانه در ايام دهه فجر و همزمان با چهلمين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی عنوان كرد.

حضور شخصيت‌های ملی و بين‌المللی در مراسم افتتاح
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد، افزود: آماده‌سازی و ارسال منابع غير مكتوب از جمله منابع سمعی و بصری و اسباب‌بازی و همچنين منابع گروه‌ها‌ی خاص انجام شده و منابع تهيه شده بريل از مراكز توليد اين كتاب‌ها در قم و تبريز، آماده نشستن در قفسه‌ها است.
رمضانی با اشاره به دعوت از چهره‌ها و فعالان فرهنگی استانی و كشوری در اين مراسم گفت: برای مراسم افتتاحيه كتابخانه مركزی مشهد، ضمن دعوت از چهره‌های استانی و ملی در حوزه فرهنگ، از رئيس كميته دائمی كتابخانه‌های عمومي ايفلا و همچنين رئيس كتابخانه‌های عمومی اتريش نيز برای حضور در اين مراسم دعوت شده است.
وی در ادامه درباره برخی از مهم‌ترين بخش‌های پيش‌بيني شده در اين كتابخانه گفت: بخش استان‌شناسی يكی از بخش‌های ويژه پيش‌بينی شده در كتابخانه مركز‌ی مشهد است كه با هماهنگی ميراث فرهنگی مشهد، مشاهير مشهد با استفاده از المان‌ها و طراحی‌های محيطی در اين بخش معرفی خواهند شد. همچنين اتاق علم نيز يكی از بخش‌های اين كتابخانه بوده كه با مطرح شدن تبديل آن به گنبد نجوم بررسی‌های نهايی برای استقرار آن در بخش فوقانی آمفی‌تئاتر در حال انجام است كه از يك سو می‌تواند به جذابيت‌های مجموعه بيفزايد و از سوی ديگر نيز می‌تواند منبع درآمدی برای مجموعه باشد.

استقرار مهد كتاب و پارك علم در بخش كودك كتابخانه مركزی
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد بخش كودك كتابخانه مركزی مشهد را يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتابخانه عنوان كرد و گفت: اين بخش با 300 متر مربع در طبقه همكف قرار دارد و داراي دسترسي جداگانه است كه مهد كتاب و پارك علم براي كودكان را در خود جاي خواهد داد. همچنين بخش فضاي باز كودك نيز از جمله بخش‌هاي پيش بيني شده در اين مجموعه است.
وي تهيه قفسه‌ كتابخانه را از مهمترين تجهيزات اين پروژه عنوان كرد و گفت: در كار تكميل و تجهيز كتابخانه مركزي مشهد 250 قفسه دوطرفه، ده قفسه يكطرفه و ده قفسه ويژه نابينايان سفارش داده شده است؛ همچنين ميز مطالعه و صندلي نيز با بررسي‌هاي صورت گرفته از حدود 50 شركت مختلف طراحي و انتخاب شده كه اكنون در مرحله ساخت است. انشاءالله قفسه‌ها و تجهيزات در هفته آينده وارد كتابخانه خواهد شد و به محض اينكه كار چيدمان و اجراي كفپوش در مخزن، سالن مطالعه و سالن جلسات انجام شود، ما مي‌توانيم كتاب‌ها و ساير منابع را وارد كتابخانه كنيم.
رمضاني درباره سالن جلسات كتابخانه مركزي مشهد نيز گفت: سالن جلسات اين كتابخانه بزرگ در طراحي اوليه، تقريبا هشت نفر ظرفيت داشته، كه با باز طراحي اين سالن و انتقال آن به طبقه اول ظرفيت آن به 33 نفر ارتقاء يافت و با توجه به وجود ستون‌هاي متعدد دور تا دور اين سالن نيز به عنوان گالري استفاده خواهد شد.

صرفه‌جويی در خريد تجهيزات كتابخانه مركزی مشهد
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد از صرفه‌جويی 35 درصدی خريد تجهيزات نسبت به برآورد اوليه خبر داد و گفت: هزينه تجهيزات با صرفه‌جويی‌ها و تغيير نقشه‌ای كه با پيشنهاد طراح صورت گرفت، تا كنون حدود 35 درصد از برآورد اوليه پروژه كاهش داشته است. به عنوان مثال تنها در ساخت قفسه، با پيگيری‌ها‌ی صورت گرفته و مشاوره از پيمانكاران مختلف، حدود يكصد ميليون تومان صرفه‌جويی شده است.
رمضانی درباره ساعت كار كتابخانه مركزی مشهد نيز گفت: ساعت كار كتابخانه نيز در مرحله آغاز به كار كتابخانه از 8 صبح تا 10 شب تعيين شده كه البته به دليل وجود مراكز تجاری مانند رستوران، فروشگاه محصولات فرهنگی و دفتر خدمات الكترونيك در طبقه دوم اين كتابخانه، تمهيداتی برای استفاده از اين مراكز بيش از زمان تعيين شده، پيش‌بينی شده است. واگذاری اين مراكز تجاری نيز از طريق اداره كل كتابخانه‌های عمومی استان، به پيمانكاران واگذار خواهد شد.
وی تصريح كرد: تقريباً بحث طراحی ستادی به پايان رسيده و پيمانكاران مشخص شده‌اند و از هفته آينده وارد فاز اجرايی در اين بخش‌ها خواهيم شد تا ان‌شالله كتابخانه در موعد مقرر خود به افتتاح برسد.

لازم به ذكر است، پروژه ساخت کتابخانه مرکزی مشهد به عنوان یک پروژه ملی، در سال ۱۳۷۴ در ضلع شمال غربی میدان صحیفه مشهد، در محل تقاطع دو خیابان ۸ شهریور در جنوب، خیابان آب و برق در شرق و خیابان هفت تیر در شمال، با زیربنایی حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع كلنگ‌زنی شد كه در ادامه به دليل كمبود اعتبارات، ساخت اين كتابخانه 23 سال به تأخير افتاد.
اما در سال جاری پس گذشت ۲۳ سال از آغاز این پروژه، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اولین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی در دوره جدید مدیریتی خود، از اهتمام و ورود نهاد برای ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی مشهد، که بهره‌برداری از آن به یک مطالبه مردمی تبدیل شده بود، خبر داد.
بر این اساس دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی حکمی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد را به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود در رسیدگی به امور تکمیل و افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد منصوب کرد تا کار ساخت و تکمیل این کتابخانه در شش طبقه با رویکرد جدید نهاد در بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی به عنوان یک مرکز فرهنگی، اجتماعی و آموزشی چند منظوره، با جدیت دنبال و در ایام دهه فجر سال جاری افتتاح شود.

حدیثه سوختانلو 

انتهای پیام

captcha