چگونگی استفاده از ظرفیت خیران و واقفان در ترویج قرآن کریم
کد خبر: 3777764
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
در نشست صمیمی فعالان قرآنی مطرح شد:

چگونگی استفاده از ظرفیت خیران و واقفان در ترویج قرآن کریم

گروه فعالیت‌های جهادی ــ جمعی از خیران و فعالان قرآنی کشورمان، عصر سه‌شنبه 11 دی‌ماه در نشستی صمیمانه به بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت خیران و واقفان در ترویج قرآن کریم پرداختند.

چگونگی استفاده از ظرفیت خیران و واقفان در ترویج قرآن کریمبه گزارش ایکنا؛ نشست مسئله‌محور با موضوع «چگونگی بهره‌برداری از ظرفیت خیران و واقفان در تبلیغ و ترویج قرآن کریم»، عصر سه‌شنبه 11 دی‌ماه در حاشیه دومین روز همایش ملی خیر ماندگار با مدیریت حجت‌الاسلام علی ملانوری، قائم مقام بنیاد خیریه راهبری آلاء و با حضور جمعی از خیران و فعالان قرآنی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی و عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونان سابق و فعلی قرآن و عترت وزارت ارشاد، محمدرضا پورمعین، مدرس پیشکسوت قرآن کریم، محمدحسین محمدزاده، رئیس سابق شبکه قرآن سیما و محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن برگزار شد.

کارهای برزمین‌مانده را تکمیل کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، فعال قرآنی و معاون سابق قرآن و عترت وزارت ارشاد در این نشست اظهار کرد: کارهای خیر در حوزه قرآن موضوع جدیدی است که مردم برای پرداخت به آن نیاز به راهنمایی دارند. دولت نباید نسبت به کارهای خیریه با رویکرد تصدی‌گری ورود کند، بلکه خود مردم امور خیر را مدیریت می‌کنند. در زمینه کارهای خیر قرآنی نیز خادمان و فعالان قرآن، ظرفیت‌های بسیاری دارند که می‌توانند کار را پیش ببرند، در همین جمع حاضر نیز افراد، حاضرند از مال و آبروی خود برای کار خیر وقت بگذارند.

وی با بیان اینکه باید سوابق موجود در حوزه فعالیت‌های خیر قرآنی را جمع‌آوری کنیم، گفت: کارهای خیر در کشور ما در حوزه آموزش، سلامت و حتی در بعضی حوزه‌های اجتماعی تشکل‌یافتگی خوبی دارد، برای کار خیر قرآنی نیز همین جمع می‌تواند هسته پشتیبانی آن فعالیت‌ها باشد و با همفکری و هم‌افزایی، ضمن تکمیل کارهایی که از قبل در این زمینه به همت افرادی مانند آقای پورمعین انجام شده است، فعالیت‌های دیگری را پیش ببرند.

نظام مشارکتی که خیران قرآنی را راهنمایی کند، وجود ندارد

محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی نیز گفت: باید تفکیکی میان وقف و امور خیریه انجام دهیم، وقف مبتنی به نیت واقف است و می‌توانیم در هنگام نیت واقف، او را به سمت کار قرآنی راهنمایی کنیم. باید فرهنگ‌سازی توسعه فضای قرآنی انجام داد، چراکه ما نتوانسته‌ایم «وقف» را برای موضوعات قرآنی ترویج دهیم، من یک آمار دقیقی از سازمان اوقاف گرفتم و متوجه شدم که بالای 90 درصد وقف‌های قرآنی نیز صرفاً به اعمالی مانند قرآن‌خواندن برای واقف اختصاص دارد. در حالی که کار خیر و وقف در زمینه قرآنی نمی‌تواند فقط به قرآن‌خواندن محدود شود.

وی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد مدرسه‌ای بسازد یا کار خیری در زمینه سلامت انجام دهد، به راحتی به نظام‌های مشارکتی مربوط به آن همچون مجمع خیرین مدرسه‌ساز، مجمع خیرین سلامت و ... مراجعه می‌کند و بهترین اطلاعات را دریافت می‌کند که چه کاری را در کجا انجام دهد، بهتر است، اما درباره مسائل قرآنی جایی نیست که این اولویت‌ها را نشان دهد.

انگیزه و نیات خیران را به سمت کار قرآنی سوق دهیم

محمدحسین محمدزاده، مدیر سابق شبکه قرآن سیما، دیگرفعال قرآنی بود دیدگاه خود را مطرح کرد. وی گفت: بر اساس تجربه‌ای که در شبکه قرآن با مجمع خیرین کشور داشتیم، به نتایج مهمی رسیدم، سؤالی در ذهنم وجود داشت که آیا باید جماعت خیرین قرآنی از جماعت خیرین به معنای عام کلمه، جدا باشد؟ یا اینکه باید نیات واقفان و خیران کشور را به سمت کارهای قرآنی نیز معطوف کنیم؟، با بررسی‌هایی که داشتم، اکنون معتقدم ما نباید به دنبال ایجاد یک جماعت خیرین قرآنی باشیم، چون این کار به نوعی از صفر شروع‌کردن محسوب می‌شود، انگیزه‌دارکردن خیرین موجود در کشور برای کارهای قرآنی بسیار راحت‌تر است. این کار، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

ایجاد زمینه تقوا و ترویج فکر قرآنی؛ خیر بزرگ!

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: فکر می‌کنم بهتر است خیریه قرآن را از خیریه‌های دیگر جدا نکنیم و خیال نکنیم که تشکل‌دادن به آن خیلی می‌تواند راهگشا باشد. آنچه بیش از همه مهم به نظر می‌رسد، توسعه مطالعه نظری است، اینکه ببینیم آیا زمینه ایجاد تقوا، نمی‌تواند خود یک کار خیر باشد؟، به نظر می‌رسد در کنار پرداخت به قرائت و حفظ قرآن کریم اگر زمینه‌ای فراهم‌کنیم تا فرهنگ و فکر قرآنی ترویج پیدا کند، این خود یکی از بزرگترین کارهای خیر است.

این استاد قرآن و حدیث در ادامه گفت: تقویت سرمایه اجتماعی برای کمک به ترویج قرآن کریم، تسهیل‌گری اداری و قانونی برای فعالیت‌های خیر قرآنی، مردمی‌نگاه داشتن فعالیت‌های خیریه و از همه مهم‌تر، خالص‌ نگاه‌داشتن نیت و انگیزه برای انجام کار، از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند ما را به هدف مورد نظر رهنمون کند.

مردم برای ترویج کار قرآنی به راهنمایی نیاز دارند

محمدرضا پورمعین، مدرس پیشکسوت قرآن کریم یکی دیگر از فعالان قرآنی بود که در این نشست دو ساعته گفت: تصویرسازی از واقعیت و تسهیل انجام کارهای خیر در زمینه ترویج قرآن دو رکن اصلی موفقیت خیران قرآنی محسوب می‌شود. در حال حاضر، هر دو ثانیه یک انجیل آن هم به 25 زبان زنده دنیا منتشر می‌شود و این کتاب، رتبه اول کتاب‌های منتشره در دنیا را دارد، اما قرآن هنوز رتبه 14 ام را دارد. در کشورمان هم با وجود نیاز به چاپ چهار میلیون جلد قرآن کریم با ترجمه، کم‌تر از هفتصدهزار نسخه در سال به چاپ می‌رسد.

این فعال قرآنی تصریح کرد: می‌توانم شهادت بدهم که مردم حاضرند برای ترویج کار قرآنی هزینه و برای آن تلاش کنند، اما نیاز به راهنمایی و فرهنگ‌سازی دارد. فعالیت مردم برای عزاداری سیدالشهدا(ع) نمونه بارزی از یک فعالیت مردمی است که عشق و ارادت مردم به دین را نشان می‌دهد.

در ادامه این جلسه که به نظر می‌رسد آغازی برسلسله‌نشست‌های خیران و فعالان قرآنی باشد، برخی دیگر از حاضران در جلسه همچون حسین خاکساری، فعال و خیر قرآنی اهل اصفهان به بیان نظرات خود در زمینه ترویج فعالیت‌های خیر قرآنی پرداختند.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha