دانشجویان الهیاتی دانشگاه تهران سال نو را در کلیسا تبریک گفتند
کد خبر: 3778001
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

دانشجویان الهیاتی دانشگاه تهران سال نو را در کلیسا تبریک گفتند

گروه دانشگاه ــ دانشجویان دانشگاه الهیات دانشگاه تهران امروز با حضور در کلیسای سرکیس مقدس تهران سال نوی مسیحی را به اسقف اعظم ارامنه تهران و همه مسیحیان جهان تبریک گفتند.

به گزارش ایکنا؛ جمعی از دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه تهران در اقدامی خودجوش امروز چهارشنبه 12 دی ماه به مناسبت میلاد باسعادت حضرت مسیح(ع) با حضور در کلیسای سرکیس مقدس تهران این عید را به اسقف اعظم ارامنه استان تهران و همه پیروان حضرت مسیح(ع) به ویژه هموطنان مسیحیمان تبریک گفتند.

در این مراسم حمید باقری، استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، شادی نفیسی، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران و قاسم فائز، مدیر گروه دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به همراه جمعی از دانشجویان رشته الهیات و سایر رشته‌های دانشگاه تهران حضور داشتند.

در ابتدای مراسم دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران وارد بخش عبادی کلیسای سرکیس مقدس شدند جایی که کشیش گریگوریس نرسیسیان بخشی از کتاب مقدس انجیل در خصوص تولد حضرت یحیی و حضرت عیسی (ع) را قرائت می‌کرد.

وی در موعظه خود در خصوص دلایل وجود چند تاریخ برای تولد حضرت مسیح سخن گفت و بیان کرد: در سوره مریم آمده است که «حضرت مریم به یک نقطه شرقی رفت»، مجوسان ایرانی هم وقتی به دیدن حضرت عیسی می‌روند می‌گویند ما ستاره او را در شرق دیدیم، در کتاب انجیل نیز آمده است که خداوند در شرق بابی را قرار داد. در فلسفه ایرانی نیز شرق محل طلوع نور است و خداوند نورالانوار است؛ این شباهت در قرآن و انجیل است و هر دو می‌گویند عیسی(ع) کلمه خداست. شباهت‌های زیادی بین کتب آسمانی وجود دارد و این علت اتحاد همه ادیان می‌تواند باشد.

یکی از دانشجویان در خصوص عشای ربانی و مراحل آن و دانشجوی دیگری در خصوص غسل تعمید سؤال کرد که کشیش نرسیسیان به تشریح مراحل عشای ربانی و غسل تعمید پرداخت. پس از شنیدن این موعظه و انجام پرسش و پاسخ، دانشجویان به نشانه احترام و تبریک گل‌های نرگسی را در گلدان‌های کلیسا قرار داده و شمع روشن کردند.

البته دانشجویان همچنان سؤال‌ داشتند. یکی از بانوان محجبه از کشیش نرسیسیان در خصوص حجاب در مسیحیت سؤال کرد که وی پاسخ داد: حجاب امری طبیعی و در همه ادیان وجود دارد. در یکی از کتاب‌های مقدس ما آمده است «آیا نمی‌بینید که طبیعت هم به ما تعلیم می‌دهد که زن باید سر خود را بپوشاند؟»

عبادات روزانه دیگر سؤال یکی از دانشجویان بود که کشیش نرسیسیان پاسخ داد: ما نمازهای 9 گانه روزانه داریم و برای 24 ساعت روز 24 دعا داریم که افراد می‌توانند در محل کار و هر جایی که حضور دارند این دعاها را بخواهند.

دانشجویان دانشگاه الاهیات دانشگاه تهران در کلیسای سرکیس مقدس/ سال نوی مسیحی مبارک

در ادامه اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران به دیدار اسقف اعظم سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال ایران رفته و لوح تبریک احمد باقری، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران  به مناسبت سال نو مسیحی را به وی اهدا کردند.  

اسقف اعظم سبوه سرکیسیان که به زبان عربی سخن می‌گفت و بخشی از سخنان خود را نیز به انگلیسی و ارمنی عنوان کرد، خوش‌آمد گویی خود را به زبان فارسی بیان و از حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به اینکه حیات فرصت‌های زیادی در اختیار انسان قرار می‌دهد که یکی از این فرصت‌ها اعیاد هستند تا انسان در آنها به تفکر بپردازد، گفت: همانگونه که در خصوص میلاد حضرت محمد(ص) در بین اهل سنت و شیعه اختلاف وجود دارد در خصوص زمان تولید مسیح هم دو نقل شش ژانویه و 25 دسامبر مطرح شده اما این اختلاف تاریخ‌ها مانعی برای درک مفهوم مشترک نیست.

ایران وطن تاریخی ارامنه است

اسقف سرکیسیان ایران را وطن تاریخی ارامنه دانست و گفت: حضور ارامنه در ایران به قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

اسقفی که پایان نامه کارشناسی ارشد او در خصوص امام حسین(ع) است

وی برای پاسخ‌گویی به سؤالات دانشجویان و اساتید اعلام آمادگی کرد. یکی از دانشجویان با اشاره به مطالعات گسترده اسقف سرکیسیان در خصوص اسلام سؤال کرد چرا مطالعات اسلامی و عربی متعددی را انجام داده‌اید؟ که وی پاسخ داد: ملت‌ها و ادیان نمی‌توانند در عزلت زندگی کنند و ارتباطشان با هم این نیاز را ایجاب می‌کند. انسان‌ها وقتی در خصوص ادیان مختلف مطالعه می‌کنند در دین خودشان قوی‌تر می‌شوند. من چون در منطقه مسلمانان زندگی می‌کنم برای برقراری ارتباط بهتر لازم دیدم با اسلام آشنا شوم و پایان نامه من نیز در خصوص واقعه کربلا بوده که در رشته اسلام شناسی دانشگاه بیرمنگام فارغ‌التحصیل شدم.

بیشتر از صهیونیست‌ها می‌ترسم که بیش از اینکه دینی باشند سیاسی هستند

اسقف سرکیسیان در پاسخ به این سؤال که آیا بزرگان مسیحیت نیز نگران هجمه‌های صورت گرفته علیه ادیان هستند؟ گفت: همیشه علیه همه ادیان الهی هجمه‌ها وجود دارد و باید با این هجمه‌ها مقابله کنیم. من بیشتر از صهیونیست‌ها می‌ترسم که بیش از اینکه دینی باشند سیاسی هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که اتحاد مسلمانان و مسیحیان در ایران چه نتایجی می‌تواند در پی داشته باشد؟ گفت: اتحاد این نیست که همه ایران را مسیحی یا همه مسیحیان را مسلمان کنیم. مهم درک همدیگر و انجام گفت‌‌‌وگو است. وقتی با هم گفت‌و‌گو می‌کنیم یعنی همدیگر را قبول داریم و پذیرفته‌ایم. باید علیه کسانی که اعتقادی به ادیان آسمانی ندارند متحد شویم. ما باید هر کدام دین خودمان را داشته باشیم و اصرار نداشته باشیم دینمان را به دیگران تحمیل کنیم. باید گفت‌و‌گو کنیم چرا که گفت‌و‌گو موجب هم‌افزایی می‌شود.

اسقف اعظم ارامنه تهران در خصوص مراسم بزرگداشتی که هر ساله برای رحلت امام خمینی(ره) در این کلیسا برگزار می‌شود نیز گفت: امام با انقلاب در جهان شناخته شده و از رهبران جهان اسلام است. یکی از سخنان امام این بود که جنگ طلب نیستند و می‌خواهند ایمان خودشان را بشناسانند.

وی ادامه داد: در تاریخ اسلام و مسیحیت رهبران، امامان و اسقف‌های وارسته زیادی وجود دارند. این افراد بزرگ گنجی برای آحاد ملت هستند چون زندگی آنها سرمشق بوده است. ما همانطور که اعیاد و مراسم‌های بزرگداشت قدیسین را برگزار می‌کنیم امام را هم در کلیسا یاد و نقش حضرت امام را در تاریخ ایران تمجید می‌کنیم. قدرت حضرت امام ایمانشان به خدا و اعتقادشان به مردم بود.

انتهای پیام 

captcha