4 دهه تأخیر در پرداختن به اقتصاد اسلامی/ فقط آیت‌الله سبحانی به درخواست ما پاسخ داد
کد خبر: 3778115
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
پورابراهیمی بیان کرد:

4 دهه تأخیر در پرداختن به اقتصاد اسلامی/ فقط آیت‌الله سبحانی به درخواست ما پاسخ داد

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته برای مشورت در باب ابعاد فقهی اقتصاد اسلامی سراغ چند تن از علما رفته است، تأکید کرد: از میان علمایی که به آن‌ها رجوع کردیم، فقط آیت‌الله سبحانی به درخواست ما پاسخ داد.

4 دهه تاخیر در پرداختن به اقتصاد اسلامی/ تنها آیت‌الله سبحانی به درخواست ما پاسخ دادبه گزارش ایکنا از قم، محمدرضا پورابراهیمی شامگاه چهارشنبه، 12 دی، در نشست علمی اقتصاد در الگوی اسلامی که به همت گروه مطالعاتی اقتصاد اسلامی وابسته به مرکز الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت و مجمع روشنگری و مطالبه‌گری طلاب و روحانیون انقلاب اسلامی وابسته به گروه مثل عمار برگزارشد، گفت: خیلی خوشحالم که طلاب به این مباحث ورود کردند و در حیطه مبانی اقتصاد اسلامی دغدغه پیدا کردند، اما ای کاش این دغدغه چهل سال قبل ایجاد شده بود؛ متأسفانه در پرداختن به اقتصاد اسلامی چهار دهه تأخیر داشته‌ایم.
وی در باب قیمت‌گذاری کالا در بازار سرمایه ابراز کرد: قیمت براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود‌، نه به صورت دستوری، هرچند ممکن است در عمل مشکلاتی باشد. بازار سرمایه عبارت است از شفافیت اطلاعاتی که براساس آن تخصیص بهینه منابع انجام می‌شود.
نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی مبارزه با فساد اقتصادی را فقط با شفافیت ممکن دانست و تصریح کرد: مردم حاضرند نان شب نداشته باشند اما نابرابری را تحمل نمی‌کنند و برای از بین بردن نابرابری و مبارزه با فساد اقتصادی باید به شفافیت اطلاعاتی دست یابیم.
وی با بیان اینکه حتماً باید تغییراتی در حوزه کلان اقتصاد کشور رخ دهد، یادآورشد: همه‌ می‌توانیم مشکلات را تبیین کنیم اما در ارائه راه حل باید تلاش کنیم.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه سال گذشته جهت اخذ مشورت در باب ابعاد فقهی اقتصاد اسلامی سراغ چند تن از علمای گاه معترض به نظام بانکداری موجود رفته بود، بیان کرد: از میان علمایی که به آن‌ها مراجعه کردیم، فقط آیت‌الله سبحانی به درخواست ما پاسخ داد و جزوه‌ای چند صفحه ای به ما داد. لذا به علت نداشتن تئوری کارآمد، مجبوریم در سطحی که در دسترس داریم عمل کنیم که نتیجه‌ آن بقای مشکلات فعلی است.
وی ادامه‌ داد: کشورهایی مانند عربستان، پاکستان، مالزی و حتی مسلمانان انگلیس سیستم بانکداری اسلامی و غیرربوی دارند و قابل الگوبرداری هستند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصور شما از بازار سرمایه با واقعیت فرق دارد، اظهار کرد: از نظر من، اصطلاحات و تعابیر به کار رفته در باب سرمایه‌داری علمی و تخصصی نیست. لذا ابتدا باید سعی کنیم که به زبان مشترکی برسیم.
وی همچنین با بیان اینکه این مباحث نیاز به وقت و تعمق بسیار دارد، بیان کرد: در مباحث بورس و سرمایه اول برداشت‌هایتان را از بازار سرمایه شفاف کنید و بعد به اصلاح بپردازید.
در همین راستا نیز پورابراهیمی وعده تشکیل کارگروهی مطالعاتی را در زمینه مبانی بازار آزاد و اقتصاد اسلامی داد و ادامه داد: کسی که می‌خواهد در حوزه اقتصاد کار کند، باید حداقل یک ترم تحصیلی در زمینه اقتصاد مطالعه داشته باشد و پس از گذراندن این دوره، می‌توانیم در زمینه رسیدن به طرح بانکداری و بورس اسلامی با طلاب همکاری کنیم.
انتهای پیام
captcha