ترکیه میزبان اجلاس سران افغانستان و پاکستان
کد خبر: 3778400
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

ترکیه میزبان اجلاس سران افغانستان و پاکستان

گروه بین‌الملل ــ رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که اجلاس سه‌جانبه ترکیه، پاکستان و افغانستان طی بهار امسال در استانبول برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور ترکیه) در نشست خبری مشترک با عمران‌خان (نخست‌وزیر پاکستان) در کاخ بش‌تپه آنکارا اعلام کرد که اجلاس سه‌جانبه ترکیه، پاکستان و افغانستان پس از 31 مارس در استانبول برگزار خواهد شد.

اردوغان در این نشست خبری با ابراز خوشحالی از مبارزه جدی دولت پاکستان با گروه تروریستی «فتو» (گروهی به سرکردگی «گولن»، واعظ ترک‌تبار که در آمریکا زندگی می‌کند) گفت: شناسایی فتو به عنوان یک گروه تروریستی از سوی دادگاه عالی پاکستان و از سوی دیگر تحویل اداره مدارس به بنیاد معارف کشورمان تحولات خوشحال کننده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه نخست‌وزیر پاکستان در گذشته ورزشکار موفقی بوده است، ادامه داد: معتقد هستم عمران‌خان که زمانی باعث موفقیت کشورش در عرصه ورزش کریکت بود، در عرصه سیاسی نیز موفقیت‌های بسیاری را به دست خواهد آورد.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره اجلاس استانبول تصریح کرد: سومین اجلاس سه‌جانبه ترکیه، پاکستان و افغانستان پس از انتخابات 31 مارس در استانبول برگزار خواهد شد.

وی همچنین افزود: نشست بعدی شورای عالی همکاری راهبردی ترکیه و پاکستان در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد. وزرای خارجه ما کارهای لازم را انجام می‌دهند تا تاریخ این نشست را مشخص کنند. امیدوارم در سال جاری این نشست مهم را انجام دهیم.

گفتنی است، ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی عضو پیمان ناتو و همچنین یکی از کشورهای قابل اعتماد برای دولتمردان افغانستان، یکی از بازیگران اصلی در روند حمایت از تحولات 10 سال اخیر در افغانستان شمرده می‌شود.

افغانستان و ترکیه روابط دیرینه فرهنگی و تاریخی با هم دارند و در حال حاضر ۱۸۴۰ سرباز ترکیه تحت فرمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان مستقر هستند و علاوه بر آن، ترکیه در حمایت از بازسازی این کشور، سهم قابل توجهی داشته است.

رهبری دو گروه بازسازی ولایتی در استان‌های «میدان وردک» در غرب کابل و «جوزجان» در شمال افغانستان، به عهده نظامیان ترکیه است. ترکیه همچنین برای آموزش و تجهیز نیروهای مسلح افغانستان کمک‌هایی را در اختیار دولت این کشور قرار داده است.

انتهای پیام

captcha