استقلال کلیسای ارتدوکس اوکراین از کلیسای روسیه
کد خبر: 3778624
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

استقلال کلیسای ارتدوکس اوکراین از کلیسای روسیه

گروه بین‌الملل ــ کلیسای ارتدوکس اوکراین در مراسمی که در استانبول برگزار شد به صورت رسمی راه خود را از کلیسای روسیه جدا کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از «یورونیوز» اتحادیه اروپا؛ سندی که بر اساس آن استقلال کلیسای ارتدوکس به رسمیت شناخته می‌شود، طی مراسمی توسط پاتریارک بارتولومه (اسقف اعظم کلیسای جهانی ارتدوکس در قسطنطنیه) به امضاء رسید.

تصمیم کلیسای جهانی ارتدوکس برای به رسمیت شناختن جدایی کلیسای اوکراین از کلیسای روسیه و اعطای استقلال به رهبر مذهبی کلیسای کی‌یف (پایتخت اوکراین) طی ماه اکتبر اعلام و رسانه‌ای شده بود. به دنبال این تصمیم، روسیه با اعتراض شدید اعلام کرد که تمام پیوندهای خود را با سراسقف قسطنطنیه (استانبول) قطع می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در زمان اعلام شدن این تصمیم، آن را «نامترقبه» و حرکتی با انگیزه‌های سیاسی توصیف کرد و گفت: وقتی فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا از حرکت بارتولومه حمایت می‌کند، می‌شود فهمید ماجرا از کجا آب می‌خورد.

گفتنی است، کلیسای ارتدوکس اوکراین از زمان استقلال این کشور از روسیه در سال 1992، همواره خواستار جدایی از سیطره کلیسای ارتدوکس این کشور هم بود، ولی نه سراسقف‌های روس و نه عالی‌ترین مقام‌های مذهبی ارتدوکس قسطنطنیه، حاضر به پذیرش این خواسته نبودند.

انتهای پیام

captcha