تبدیل گفتمان عقلانی و اعتدالی انقلاب و حوزه به گفتمانی غالب در دنیا
کد خبر: 3778695
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
حجت‌الاسلام قنبری:

تبدیل گفتمان عقلانی و اعتدالی انقلاب و حوزه به گفتمانی غالب در دنیا

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون بین‌الملل حوزه گفت: باید گفتمان عقلانی و اعتدالی حوزه و انقلاب را به گفتمانی غالب در دنیا تبدیل کنیم و حوزه باید مرجع همه نیازهای بشری در حوزه دین و اسلام باشد که به این سمت در حال حرکت هستیم.

حوزه باید مرجع همه نیازهای بشر در حوزه دین باشدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام قنبری، معاون بین‌الملل حوزه، عصر دیروز، ۱۵ دی، در نشست شنبه‌های انقلاب در مرکز مدیریت حوزه با بیان اینکه گفتمان‌سازی علمی عالمی از وظائف بین‌المللی حوزه است، گفت: این گفتمان گفتمانی انقلابی برای ایجاد نقاط عطف در تاریخ بشر و به معنای اقبال به دین و ترویج عقلانیت است.

وی با اشاره به شاخص‌های گفتمان انقلاب افزود: عقلانیت یکی از مهمترین این شاخص‌هاست که در قالب مباحث علمی و آکادمیک در رشته‌هایی مانند منطق، فلسفه، اصولی‌گری و اجتهاد و... تدریس می‌شود.

قنبری با بیان اینکه گفتمان انقلابی حوزه‌ای امروز گفتمانی عقلانی است، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های دیگر انقلاب تقریب است؛ ما برای اثبات خود دیگران را نفی نکردیم و این مسئله را انقلاب به ما آموخت و رهبری بر آن تأکید دارند. لذا تقریب در فضای بین ادیانی و بین‌المللی و بین مذهبی شعار ایران است و هفته وحدت در هر سال در این راستا برگزار می‌شود.

معاون بین‌الملل المصطفی(ص) با بیان اینکه تقریب در تمامی عرصه‌های فکری و فقهی ملموس است افزود: امروز افتخار داریم که سرفصل‌ها، متون، طلاب و درس‌های ما تکفیری و تفریطی و افراطی نیست و امروز خود را در جایگاه اعتدالی قرار داده‌ایم که قرآن بر آن تأکید کرده است.

قنبری بیان کرد: امروز جامعةالمصطفی(ص) میراث هزارساله حوزه را در عرصه دنیا و با زبان روز ارائه می‌دهد و در این راستا این نهاد در اتحادیه دانشگاه‌های عضو یونسکو، در آیسسکو، در اتحادیه دانشگاه‌های اقیانوسیه، اتحادیه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام و ... حضور دارد و تلاش می‌کند تا گفتمانی معتدل و عقلانی را ارائه دهد.

معاون بین‌الملل المصطفی(ص) تصریح کرد: امروز گفتمان حوزه و انقلاب و امام و رهبری در دنیا شناخته‌ شده است و جای معتنابهی در عالم نیست که این گفتمان را نشناسند.

قنبری ادامه داد: باید گفتمان عقلانی و اعتدالی حوزه و انقلاب را به گفتمانی غالب در دنیا تبدیل کنیم که البته اینکه به این نقطه رسیده‌ایم یا نه جای بحث دارد؛ حوزه باید منبع همه نیاز‌های بشری در حوزه دین و اسلام باشد که به این سمت در حال حرکت هستیم.

وی افزود: جامعةالمصطفی(ص) از اقصی نقاط عالم دانشجو و طلبه دارد و اگر نوید انتقال علم از قم به دنیا در آخرالزمان داده شده، امروز علوم اهل بیت و اسلام ناب با مرکزیت حوزه در حال جهانی شدن و فیضان است، زیرا جامعةالمصطفی(ص) از ۱۳۰ ملیت دانش‌پژوه در قم دارد.

معاون بین‌الملل المصطفی(ص) اظهار کرد: توسعه گفتمان فرهنگی ایرانی اسلامی از جمله کار‌های ضروری برای ماست که اولین گام این مسئله، ترویج و توسعه زبان فارسی در دنیاست؛ امروز جامعة‌المصطفی توانسته بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌پژوه، طلبه و خانواده آنان را با زبان فارسی آشنا کند.

قنبری اظهار کرد: هزار و ۷۰۰ کتاب به ۲۵ زبان زنده دنیا را جامعة‌المصطفی(ص) منتشر کرده است و سازمان فرهنگ و ارتباطات و مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز آثار معتنابهی را تولید و منتشر کرده‌اند.

وی افزود: در زمینه تشکل‌های فرهنگی و دینی هم بیش از سه هزار طلبه زبان‌دان داریم که به یک یا چند زبان زنده دنیا تسلط دارند. همچنین شبکه‌های برون‌مرزی دینی را این گروه‌ها مدیریت می‌کنند و کرسی‌های اسلام و شیعه‌شناسی در نقاط مختلف دنیا ایجاد شده و کارگاه‌های دانش‌افزایی آموزش دین و مذهب یکی از جلوه‌های حضور روحانیت در عرصه بین‌المللی است.

قنبری ادامه داد: حضور در فضای مجازی از دیگر فعالیت‌هاست؛ از جمله دانشگاه مجازی المصطفی(ص) مشغول فعالیت است و هزاران دانشجو از کشور‌های مختلف مشغول فراگیری آموزش‌های دینی هستند که جزء افتخارات ماست.

وی تأکید کرد: تنها رسالت حوزه ابلاغ پیام نورانی دین و انقلاب اسلامی است و مطمئن هستیم که در صورت انجام وظیفه، مابقی عرصه‌ای که در دست ما نیست صاحبی دارد که آن رسالت را به نهایت کار خود می‌رساند.

انتهای پیام

 

captcha