رؤیاانگاری قرآن انکار نظر چهارده معصوم(ع) و صحابه عادل است
کد خبر: 3778992
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
آیت‌الله جوادی آملی:

رؤیاانگاری قرآن انکار نظر چهارده معصوم(ع) و صحابه عادل است

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم گفت: چهارده معصوم(ع) و صحابه مورد وثوق پیامبر(ص) گفته‌اند که قرآن کتاب خداست؛ بنابراین اگر کسی بگوید قرآن رؤیای رسولانه و خاطرات پیامبر(ص) است، با سخنان همه ایشان مخالفت کرده است.

رویا دانشتن قرآن انکار نظر 14 معصوم و صحابه عادل استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، ۱۶ دی ماه، در ادامه جلسات تفسیر در مسجد اعظم گفت: آینه در اصطلاح عرف همین جسمی است که شیشه و پشت آن جیوه است و هر چیزی که جلوی آن باشد را نشان می‌دهد، ولی همه آفرینش آینه خداوند است و حتی شب تاریک هم آئینه سازنده خود یعنی خداست.

وی افزود: فرمود که غیر از آئینه چیزی در عالم خلق نکردیم و چیزی نیست که آیت و علامت وجود خدا نباشد. این آیت بودن هم حقیقی است نه مانند پرچم کشوری که تا در یک مغازه است نماد آن کشور نیست، زیرا اعتباری است.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی همچنین با اشاره به علم دینی تصریح کرد: علم دینی معنایش این نیست که چیزی از بیرون بیاید و آن را به دین بچسبانیم، بلکه همه عالم خودش بیانگر علم دینی است.

وی افزود: چون تمایز علوم به تمایز موضوعات است. بنابراین اگر علمی مانند تجارت، اقتصاد و سیاست موضوعش انسان است می‌تواند دینی و غیردینی باشد، ولی آسمان‌شناسی و زمین‌شناسی فرض ندارد که دینی نباشد، بلکه عالم آن علم ممکن است کور باشد و آن را آیت خدا نداند.

این مفسر با اشاره به شعور عالم گفت: اینکه در روایت است که مسجد از برخی افراد شکایت می‌کند که این فرد همسایه مسجد بوده، ولی در مسجد نماز نخوانده است، ناشی از همین فهم و شعور عالم است.

وی افزود: اینکه برخی دل‌ها مانند سنگ و برخی سخت‌تر از سنگ است برای این است که سنگ گاهی ناله کرده و از جایش جابه‌جا می‌شود. در روایت بیان شده که برخی سنگ‌ها به رسول اکرم(ص) سلام می‌کردند، آن هم قبل از نبوت ایشان؛ بنابراین همه جهان آئینه بی‌همتا و بی‌مانند الهی است.

جوادی آملی با رد سخنان برخی افراد در مورد قرآن افزود: ۱۴ معصوم(ع) و صحابه مورد وثوق پیامبر(ص) گفته‌اند که قرآن کتاب خداست؛ بنابراین اگر کسی بگوید که قرآن رؤیای رسولانه و خاطرات پیامبر(ص) است، با سخنان همه ایشان مخالفت کرده است.

وی با اشاره به اتهام کهانت، شاعری و جنون به رسول عالمیان(ص) از سوی دشمنان تأکید کرد: سحر از دقیق‌ترین مسائل ریاضی است که البته حرام است، ولی امکان جمع با جنون را ندارد؛ مع‌الأسف مشرکان این دو را به ایشان نسبت می‌دادند، ولی مگر می‌شود دیوانه‌ای ساحر هم باشد.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به تأثیرگذاری یک فرد عالم، تصریح کرد: اگر عالمی وجیه ملت شد، ولی پایش لغزید بعید است خدا به او مهلت دهد؛ زیرا او در کنار سفره دین نشسته و آبرویش از دین، مسجد و حسینیه است، ولی دیگری ممکن است سالیانی بی‌راهه برود و خداوند به او مهلت بدهد.

این مفسر با بیان اینکه ظواهر قرآن حجت است و تفاسیر ظاهری علما به آثار قرآن بازمی‌گردد، اظهار کرد: وقتی امام زمان(عج) تشریف بیاورند طوری تفسیر خواهند کرد که انگار مطالب جدیدی بیان شده است. در واقع معنای اصلی کلام امیرمؤمنان(ع) در خطبه ۱۵۸ نهج‌البلاغه «ذلِک الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید» در دوره آن حضرت تحقق کامل می‌یابد.

انتهای پیام

 

captcha