کاهش بودجه کانون‌های مساجد در لایحه پیشنهادی سال 98
کد خبر: 3779053
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
حجت‌الاسلام ارزانی خبر داد:

کاهش بودجه کانون‌های مساجد در لایحه پیشنهادی سال 98

گروه جامعه ــ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه بودجه این ستاد برای سال 98 از 84 به 82 میلیارد تومان کاهش یافته است، گفت: این کاهش بودجه در حالی رخ داده است که تخصیص‌های سالیانه نیز به طور کامل انجام نمی‌شود.

کاهش بودجه کانون‌های مساجد در لایحه پیشنهادی سال 98حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مشاور وزیر ارشاد، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره بودجه این ستاد در سال 98 گفت: رقم پیشنهادی دولت برای ستاد در لایحه بودجه سال 98 معادل 82 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که متأسفانه در مقایسه با سال 97، دو میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی افزود: این کاهش بودجه در شرایطی است که تخصیص بودجه در سال جاری به طور کامل انجام نشد و تاکنون کمتر از 20 میلیارد تومان به کانون‌ها اختصاص یافته است. البته تا پایان سال نیز مبلغ دیگری به ستاد تخصیص می‌یابد، اما تخصیص به طور کامل انجام نمی‌شود.

مشاور وزیر ارشاد تصریح کرد: مسئولان وزارتخانه در حال پیگیری هستند و ما نیز در ستاد تلاش می‌کنیم تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به این موضوع توجه کنند، اما تاکنون گشایشی حاصل نشده است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در پاسخ به این پرسش که بودجه دولتی به طور مشخص و شفاف صرف چه مسائلی می‌شود؟ گفت: یکی از اقدامات مهم ما برای انسجام‌بخشی و نظم به فعالیت کانون‌ها، راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات بچه‌های مسجدی با نام «سجا» بوده است و همه فعالان کانون‌ها تا 22 دی‌ماه فرصت دارند تا اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی افزود: بر این اساس تاکنون بیش از 22 هزار و 600 کانون و بیش از یک میلیون و 400 هزار فعال کانونی، اطلاعات خود را در سامانه سجا ثبت کرده‌اند. البته برآورد ما این است که بیش از دو میلیون نفر در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فعال هستند و شاید در روزهای منتهی به مهلت پایانی، میزان ثبت‌نام‌ها افزایش یابد. ثبت‌نام افرادی که بعد از تاریخ مقرر اقدام کنند، پذیرفته و اطلاعاتشان ثبت می‌شود اما از برخی مزایا، که برای این مهلت خاص در نظر گرفته بودیم، بهره‌مند نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام‌ ارزانی در ادامه گفت: هر کدام از این کانون‌ها به بودجه‌ای حداقلی برای پیشبرد کارهای خود نیاز دارند. دومین رویکرد ستاد پس از راه‌اندازی سامانه سجا این بود که برای سال آینده اعتبارات لازم را براساس امتیاز و میزان فعالیت بین کانون‌ها توزیع کند. بر این اساس، اگر کانونی فعالیت لازم را نداشته باشد و هیچ اعتباری دریافت نکند، در همین راستا ممکن است کانونی دیگر برحسب تعداد اعضا و فعالیت‌های خود، 10 میلیون تومان اعتبار دریافت کند. برای این منظور جدولی مشخص شده است که دبیرخانه‌‌های ستادهای استانی بر تکمیل آن نظارت می‌کنند. در نهایت این جدول‌ها به صورت متمرکز در اختیار ستاد عالی قرار می‌گیرد، امتیازها کنار هم قرار داده می‌شود و اعتبار لازم به کانون‌ها اختصاص می‌یابد.

وی در پایان با بیان اینکه لازم است برای اعتلای مسجد تلاش و همکاری بین دستگاه‌های مختلف کشور انجام شود، به تغییرات مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز اشاره کرد و یادآور شد: ارتباط تنگاتنگ و خوبی با مرکز امور مساجد داریم و از شخص حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌ علی اکبری تشکر فراوانی می‌کنم زیرا ایشان و تیم کاری‌شان بسیار خوب برای مسجد کار کرده‌اند. به دنبال فرصتی هستیم تا بعد از معارفه رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد، با حجت‌الاسلام نوری‌زاده نیز دیدار و گفت‌وگو کنیم.

انتهای پیام

captcha