مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ آغاز ثبت نام مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)
کد خبر: 3779302
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ آغاز ثبت نام مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله خبرهایی که برخی صفحات معارفی رسانه‌ها طی 17 دی‌ماه به آن پرداخته‌اند، آغاز ثبت نام دوازدهمین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) است.

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / آغاز ثبت نام مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها در روز 17 دی‌ماه علاوه بر انتشار خبر آغاز ثبت نام مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع)، به رویدادهای معارفی دیگری همچون سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان»، درگذشت آیت‌الله «سیدابراهیم سیدحاتمی» و ... پرداخته‌اند. در ادامه نگاهی به خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته‌ایم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس 17 دی‌ماه و تا زمان تهیه این گزارش علاوه بر بارگذاری تلاوت ترتیل یکی دیگر از صفحات قرآن کریم با صدای «شهریار پرهیزکار» چهار خبر دیگر را منتشر کرده است.
این خبرگزاری در یکی از گزارش‌های خود به موضوع «رباخواری» و آیات قرآن در این زمینه پرداخته است. در بخشی از این گزارش که با تیتر «مهم‌ترین پیامد ربا در جامعه/ وضعیت ربا‌خوار در روز قیامت» منتشر شده است؛ می‌خوانیم: «تقسیم شدن جامعه به دو قشر ثروتمند و مستضعف و شکاف طبقاتی یکی از مهم‌ترین ‌پیامد‌های ربا در جامعه است و به این صورت جامعه به سمت نابودی پیش می‌رود. تاجایی که در این زمینه پیامبر(ص) می‌فرماید: هرگاه خداوند بخواهد قومی را نابود کند ربا را به آن وارد می‌کند. خداوند در سوره نساء می‌فرماید: ربا در مکتب یهود هم حرام است و در اسلام همه فرقه‌ها ربا‌خواری را گناه کبیره می‌دانند. همچنین خداوند در سوره مبارکه بقره آیه ۲۷۵ درباره وضعیت ربا‌خوار در روز قیامت می‌فرماید: ربا‌خوار در قیامت مانند افراد دیوانه از قبر بر‌می‌خیزد».
در ادامه این گزارش به برخی آثار ربا در جامعه نیز پرداخته شده است؛ «گرفتن پول اضافى، بدون انجام کارى مفید و یا مشارکت در تولید، نوعى ظلم و اجحاف است که موجب پیدایش دشمنى و قساوت مى‏‌شود. ربا دهنده به جهت بدهى‏‌هاى تصاعدى، گاهى ورشکست و مجبور به قبول انواع ذلّت‏‌ها و اسارت‏‌ها مى‏‌شود. [تفسیر مراغى، ذیل آیه] ربا، تعادل جامعه را بهم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستکبر و مستضعف مى‏‌شود. [تفسیر المیزان]».
فارس در خبر دیگری از تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره مهدوی «صراط» خبر داده و استان‌های کرمانشاه، مرکزی، اردبیل و چهارمحال و بختیاری را به عنوان استان‌های برگزار کننده این جشنواره معرفی کرده است. این جشنواره با موضوعات فرهنگی، ادبی، هنری و رسانه در چهار بخش شعر، ادبیات، فضای مجازی و بخش هنر و رسانه در اوایل اسفند ماه جاری برگزار می‌شود.‌
برگزاری همایش قرآنی «مادران و دختران فاطمی» همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است. این همایش به همت دارالقرآن آستان قدس رضوی در رشته‌هایی همچون داستان نویسی، خوشنویسی، نقاشی و ... ویژه دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله برگزار می‌شود.
این خبرگزاری همچنین در سلسله گفت‌وگوهایی به بررسی راهکارهای «تحقق مسجد تراز انقلاب اسلامی» پرداخته است. گفت‌وگوی فارس با حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدصادق کفیل» معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در همین راستا هست. وی در این گفت‌وگو که با تیتر «ضرورت متصل‌شدن فرهنگسرا‌ها به مساجد/ ۴ محور مهم در مدیریت مسجد» منتشر شده، گفته است؛ «متأسفانه به موازات مسجد، مکان‌های دیگری ایجاد شده در حالی که می‌شد به جای مصلی، مسجد بزرگ ساخت و یا حسینیه و فرهنگسرا را به مساجد متصل کرد».
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه از آغاز ثبت نام در مسابقات سراسری قرآن درالقرآن امام علی(ع) خبر داده است. این مسابقات در پنج رشته حفظ کل، حفظ بیست جزء، حفظ 10 جزء، قرائت و ترتیل‌ قرآن کریم در دو مقطع سنی زیر شانزده سال و بالای آن ویژه آقایان و از پانزدهم بهمن آغاز می‌شود.
این خبرگزاری همچنین از انتشار کتاب «چشم‌هایت را باز کن» خبر داده است. این اثر درباره سخنان مرحوم آیت‌الله «مرتضی تهرانی» با موضوع اخلاق اسلامی است که به همت جمعی از نویسندگان و توسط دفتر ایشان تهیه شده و با إعمال اصلاحات توسط آیت‌الله مرتضی تهرانی در دوران حیاتشان منتشر شده است.
بارگذاری تلاوت «سیدجواد حسینی» از دیگر مطالب منتشر شده این خبرگزاری در روز 17 دی‌ماه است. این تلاوت در محفل قرآنی آستان علوی(ع) در نجف اشرف اجرا شده و در آن سوره حمد تا ابتدای سوره بقره یک‌نفس اجرا شده است.
برپایی جشن‌های ۴۰ سالگی انقلاب در ۵۰۰ مسجد تهران از دیگر عناوین خبری امروز تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه است. حجت‌الاسلام «مجتبی صداقت» معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد این خبر را به تسنیم داده است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران صحبت‌های حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» در همایش امام جماعات مدارس شهر تهران را با تیتر «توصیه‌های قرائتی به امام جماعات مدارس» منتشر کرده است. رئیس ستاد اقامه نماز کشور در این همایش با تاکید بر اینکه باید قرآن را بخوانیم، معنایش را بفهمیم و بعد ببینیم مصداق و پیام آن برای امروز ما چیست، گفته است: «قرآن سرمایه ماست. قرآنی بشوید و اگر می‌خواهید سخنرانی کنید قرآن لابلای حرف‌هایتان بجوشد».
ایسنا همچنین از برگزاری اولین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و هیات کاتولیک فرانسه که با موضوع «جایگاه محیط زیست در اسلام و مسیحیت کاتولیک» برگزار شده، خبر داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین «علی یونسی» مشاور رئیس جمهور در امور ادیان واقوام در این مراسم با اشاره به این موضوع که امروز بشر به این نکته پی برده است که ادیان آسمانی می‌تواند انسان‌ها را از تگناهایی که در آن قرار گرفتند رها کند، گفته است؛ «امروزه انواع آلودگی‌های زیستی انسان را با مشکلات جدی روبرو کرده است که دین می‌تواند راهگشای این این امر باشد و دولت از گفت‌وگوی ادیان در عرصه‌ی محیط زیست حمایت می‌کند».
ایسنا همچنین صحبت‌های رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم را با تیتر «توقف آسیب‌رسانی به محیط زیست وظیفه ادیان است» منتشر کرده است.
سخنرانی اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در حسینیه آیت‌الله ابن الرضا(ع) خوانسار یکی دیگر از خبرهای امروز خبرگزاری دانشجویان ایران است. وی در بخشی از صحبت‌های خود در این سخنرانی گفته است؛ «طی چهار دهه گذشته دشمنی دشمنان از هر طرُقی بر این نظام، انقلاب و مردم بروز کرده است، اما آن چیزی که برای دست یافتن آن سخت در تلاشند جدایی مردم از دین، روحانیت به ویژه مراجع معظم تقلید است».
ایسنا همچنین طی دو خبر از درگذشت و تشییع آیت‌الله «سیدابراهیم سیدحاتمی» پدر شهید و نماینده سابق اردبیل در مجلس خبرگان رهبری خبر داده است. مراسم تشییع ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه 17 دی‌ماه از مقابل مصلای اردبیل به طرف مسجد قائم برگزار می‌شود.
مهر
خبرگزاری مهر تنها مطلب منتشر شده در صفحه دین و متون دینی روز 17 دی‌ماه را به گفت‌وگو با یکی از قرآن پژوه‌ها اختصاص داده است. «حجت‌الاسلام حسین شربتی»، محقق علوم دینی و قرآن پژوه در بخشی از گفت‌وگوی خود با مهر با بیان اینکه انسان موجودی ناشناخته است و برای شناخت او هزاران فیلسوف، روانشناس و دانشمند نظریه پردازی کرده‌اند و مکاتب زیادی پدید آمده است که بعضی از آنها سال‌ها بر افکار مردم جهان حکومت می‌کردند و پس از گذشت زمان پی می‌بردند که این افکار دیگر پاسخگوی نیاز بشر نیست و منسوخ می‌گردید، اظهار کرده است؛ «در این میان تنها قرآن است که پس از ۱۴۰۰ سال زنده و با طراوت است و روز به روز معارف آن برای بشر روشن‌تر می‌شود و حتی فراتر از آن رفته و همه اندیشمندان و مکاتب مادی را به تحدی و مبارزه می‌طلبد. در قرآن کریم، آیه ۸۸ سوره اسراء آمده است: قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا. بگو اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند مانند آن را نخواهند آورد هر چند برخی از آنها پشتیبان برخی [دیگر] باشند».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف در یکی از خبرهای خود به مرور فهرست کتاب‌های انتشار یافته در دسته موضوعی دین فصل پاییز 97 پرداخته از تعداد نه چندان زیاد کتاب‌های جدی، مهم و قابل تأمل در این حوزه خبر داده است. در بخشی از این خبر می‌خوانیم؛ «مرور کلی کتاب‌های چاپ شده در این حوزه از سهم قابل توجه کتاب‌های مرسوم و عمومی ادعیه، اعتقادنامه‌ها و کتاب‌های کنکوری دینی در تجدید چاپ حکایت دارد و سهم کمی از این مجموعه به کتاب‌های برجسته و پژوهش‌های شاخص و ترجمه‌های آثار مهم چاپ اول در موضوع دین اختصاص دارد. به علاوه تیراژ کتاب‌های شاخص‌تر و چاپ اول همچون دیگر حوزه‌ها، حاکی از وضعیت بحرانی تیراژ و آمار پایین تعداد نسخه‌های نشر دارد».
این خبرگزاری در گزارش دیگری با عنوان «قرآن و زن، بازخوانی متن مقدس از منظر یک زن» کتاب «قرآن و زن» «آمنه ودود»، قرآن پژوه آمریکایی و آفریقایی تبار را مورد نقد و بررسی خود قرار داده است. در بخشی از این نقد می‌خوانیم؛ «ودود در این کتاب گرچه از عنوان فمنیست تبری می‌جوید، اما شایسته است او را در طول جریان یاد شده از زمره زنان فمنیست مسلمان محسوب کنیم. کسانی که در عین اعتقاد به وحیانیت و ایمان به مبانی دینی اسلام، در پی تضعیف و تردید در بیان‌های جنسیتی به گمان آنان ناعادلانه‌اند. چیزی که به نظر بیشتر صاحب نظران لزوماً متعلق به متن نیست و یا ناشی از ذهنیت مردانه مفسرین در طول تاریخ تفسیر بوده و یا متعلق به دوره تاریخ‌مند فرهنگی و عرفی مردسالارانه زمانه نزول بوده است که هنوز آنگونه که باید گفتمان‌های برابری خواهانه جنسیتی آمادگی و زمینه تاریخی برای ظهور و بروز گسترده نداشته‌اند». همچنین در ادامه آمده است؛ «از نکات منفی کتاب همین عدم توجه و اشاره مستقیم ودود به همین دسته دوم مورد اشاره است. یعنی کسانی که از فرط کلیشه زن سیتز بودن قرآن، این قبیل تلاش ها را پاره دوزی می‌دانند. جای داشت ودود در لحظه لحظه کتاب این دسته از مخاطبان را به دیالوگ فرابخواند و آنها را توجه دهد که فلان استدلال و استنادش محکم و نه تحمیل و تزیین او، بلکه حاکم و حاضر در خود متن است که با یک مبانی روشمند ظاهر شده است. چون کتاب ودود را در جوامع اسلامی، همین دو دسته اخیر مورد اشاره می‌خوانند و یک نویسنده هوشمند با خطاب قرار دادن مستقیم و صریح مخاطبان چالشی خود اثر را گرم و پویاتر می‌کند».
باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان در صفحه قرآن و عترت تیتر «تلاش دارند فتوای مرجعیت را بی‌ارزش کنند/ روحانیت حافظ مردم است» را برای صحبت‌های حجت‌الاسلام حسین انصاریان در حسینیه آیت‌الله ابن‌الرضا(ع) خوانسار انتخاب کرده است. این مفسر قرآن در بخشی از صحبت‌های خود در این مراسم گفته است؛ «آنچیزی که دشمنان برای دست یافتن به آن سخت در تلاشند جدایی مردم از دین، روحانیت به ویژه مراجع معظم تقلید هستند».
باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه به معنای کلمه «مُعَوِّذَتَیْن» و علت نامگذاری دو سوره از قرآن کریم به این نام پرداخته است. این خبرگزاری در ادامه از آغاز ثبت نام مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) خبر داده و پس از آن به معرفی زندگی‌نامه شهید «طاها حاجی محمدامینی» از شهدای هشت سال دفاع مقدس پرداخته است.
«مجموعه بیانات آیت‌الله شیخ مرتضی تهرانی منتشر شد»، «جشن ولادت حضرت زینب(س) در حسینیه قائمیه تجریش» و «حدیث امام حسین(ع) درباره سخن گفتن» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در باشگاه خبرنگاران جوان است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب در صفحه دین از آیین افتتاحیه دوره‌های آموزشی سواد رسانه و اختتامیه جشنواره تولیدات مجازی در قم خبر داده است. آیت‌الله «سیدهاشم حسینی» نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین گفته است؛ «فضای مجازی را باید با کارهای ایجابی، مدیریت کرد و تنها با کارهای سلبی نمی‌توان مانع از آسیب‌های فضای مجازی شد».
این خبرگزاری در خبر دیگر خود به دیدار مسئولان پژوهشکده بین‌المللی «عروةالوثقی» با آیت‌الله‌العظمی «حسین نوری‌همدانی» از مراجع تقلید، اشاره کرده است. این مرجع تقلید در این دیدار طی سخنانی از فعالیت‌های این مرکز تقدیر کرد و گفته است؛ «اخلاص و تسلط بر مبانی اسلام، لازمه فعالیت منبری‌ها و مبلغان است و دین مبین اسلام همیشه پاسخگوی شبهات بوده و اقدامات پژوهشگاه عروه‌الوثقی در این زمینه بسیار مفید است».
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه در یکی از خبرهای خود به دیدار مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی اشاره کرده است. این مرجع تقلید در بخشی از صحبت‌های خود در این دیدار گفته است؛ «افراد نفوذی با اختلاس‌ها و سوء استفاده‌ها یک تشکیلات را بدنام می‌کنند؛ متاسفانه در کشور ما در این خصوص مراقبت لازم نمی‌شود».
«چه کسی در تورات، انجیل، زبور و قرآن نفرین شده است» و «وقتی سلیمان نبی اندر کار دادن غذای هر روزه به ماهی می‌ماند» تیتر دو مطلب دیگر خبرگزاری میزان است.

انتهای پیام

captcha