رازهایی از آزادگی در دل غار چنشت
کد خبر: 3779485
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

رازهایی از آزادگی در دل غار چنشت

گروه‌ اجتماعی ـ مزار سیدحامد علوی، در روستای چنشت واقع شده و از اماکن تاریخی و مذهبی این روستا محسوب می‌شود.

رازهایی از آزادگی در دل غار چنشت

چنشت، یکی از روستاهای دهستان نهارجان، بخش مود شهرستان سربیشه در استان خراسان‌جنوبی است که فاصله آن تا شهر بیرجند۶۰ کیلومتر است.
بنابر روایات، سید‌حامد علوی از فرزندان امام جعفر صادق(ع) بوده است که توسط عمال خلیفه عباسی در چنشت زخمی و در محل بیتوته خود، یعنی «غار چنشت» فوت کرده است.
پس از کشف غار، نسبت به انتقال اجساد سید حامد علوی و دو فرزندش به درون بقعه‌‌ای که به این منظور ساخته شده بود، اقدام می‌شود.

سرگذشت سید‌حامد علوی
در مورد سرگذشت و نحوه شهادت این سید بزرگوار، بنا‌بر نقل از کتاب بهارستان آیت‌الله آیتی، در کتاب تاریخ حسامی چنین آمده است که در عهد خلافت عبدالکریم عباسی با گروهی از مردمان خاندان خود که معروف به باقریه بودند، از یثرب به ری و از آنجا به خراسان آمده و در بعضی از نواحی خراسان، سکنی گزدیدند و چندی نگذشت که به علت ظلم و ستم عباسیان و عداوت شدید آنها به خاندان عصمت و طهارت، به منظور تاسیس دولت علوی بر علیه عباسیان قیام کردند. چون این خبر به خلیفه عباسی رسید، پسرش احمد را که به القادر ملقب بود و در آن وقت به ایالت ماوراالنهر و خراسان، حکومت داشت دستور داد لشکری گرد آورد و به دفع آن طایفه قیام نماید.
القادر سپاهی انبوه فراهم آورد و بر آن جماعت هجوم آورد. آن گروه به واسطه کثرت سپاه و کمی یاران تاب مقاومت نیاورده، رو به هزیمت نهادند و با اهل و ایال و رجال، در کوه‌ها و بیابان‌ها پراکنده شدند اما باز هم القادر در دشمنی آن گروه از پای ننشسته، سپاه را امر کرد که در پی ایشان رفته و هر کجا برآنها دست یابند همگی را از کوچک و بزرگ به قتل برسانند.
بالاخره قضا و قدر آن جماعت را به کوه‌های قهستان کشانیده و نزدیک چنشت با سپاه عباسی روبرو شدند. این گروه قلیل همه روزه از کوه به دشت آمده و با سپاه القادر که متجاوز از هزار نفر بودند در صحرای نهار جان مبارزه می‌کردند و شبانگاه، به دامنه کوه بازمی‌گشتند و در خلال این حوادث، حضرت سید حامد و دو فرزندش ، قاسم و عبدالجلیل به واسطه کوشش در قتال زخم‌های متعدد برداشته، دار دنیا را وداع گفته و سید محمد که ملقب به نقیب بود، رهبر و زمامدار آن طایفه گردید و اجساد شهدا را در غاری نهاد و دهانه آن غار را با سنگ و گل پوشاند.

رازهایی از آزادگی در دل غار چنشت
تا اینکه ۴۰۰ سال بعد یعنی در سال ۸۰۰ قمری، سیدی بزرگوار به نام سید محمد مشعشع با گروهی از خوزستان به قهستان آمده و در روستای چنشت اقامت گزیدند و به همراه خود کتابی داشتند که نشانه‌هایی برای کشف آن غاری که اجساد سید حامد و دوفرزندش بود، داشت.
سیدمحمد مشعشع، پس از یافتن غار، اجساد را بیرون آورده و در تابوت گذاشت و سپس گفت: « سردابی کندند و با سنگ و آجر قبری ساختند و بدن‌ها را به خاک سپردند و بر آن قبه‌ای بنا نهادند.
این بقعه هم اکنون یکی از زیارتگاه‌های مهم منطقه به شمار می‌‌رود و مشتاقان و علاقمندان برای زیارت به آن عزیمت می‌کنند.
انتهای پیام

captcha