چرا ازدواج همزمان با دو خواهر در اسلام حرام است
کد خبر: 3779486
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
فلسفه برخی احکام/

چرا ازدواج همزمان با دو خواهر در اسلام حرام است

گروه معارف‌ ـ برخی ازدواج‌ها در اسلام حرام است و یکی از آنها ازدواج همزمان با دو خواهر است.

چرا ازدواج همزمان با دو خواهر در اسلام حرام استبه گزارش ایکنا از همدان، در شرع مقدس اسلام ازدواج، هم زمان با دو خواهر جایز نیست.
اگر ازدواج با دو خواهر یا بیشتر به صورت جمع، یعنی در یک زمان نباشد، اشکال ندارد. به بیانی دیگر هرگاه مردی زنی را برای خود عقد کند، تا وقتی که زن در عقد اوست، نمی‌‏تواند با خواهر وی ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد یا موقت.
حتی بعد از طلاق تا وقتی که در عده است(در صورتی که عده رجعی باشد) نمی‏‌تواند خواهر او را بگیرد، اما هنگامی که همسرش را طلاق داد، یا از دنیا رفت و عدّه او تمام شد، می‏تواند با خواهر وی ازدواج کند (توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله 2390 و 2391).
شاید حکمت و فلسفه این که اسلام از ازدواج هم زمان با خواهران جلوگیری کرده، این باشد که اولا حرمت و شخصیت زن را حفظ کند، چنان که در ازدواج با دختر برادر زن و دختر خواهر زن رضایت و اجازه زن را شرط دانسته است.
هم‌چنین دو خواهر به حکم نسبت و پیوند نسبی و عاطفی، نسبت به یکدیگر علاقه شدید دارند ولی هنگامی که رقیب هم شوند، نمی‏توانند علاقه گذشته را حفظ کنند، به این ترتیب تضاد عاطفی در آن‏ها پیدا می‏شود که برای زندگی زیان بار است و اساس خانواده را از هم می پاشد، چراکه همیشه انگیزه محبت و رقابت در وجود آن‏ها در کشمکش است. (تفسیر نمونه، ج3، ص 368).
و دلیل دیگر ازدواج با شوهر خواهر با طبع زنان که شوهر خواهر را از خود می‏دانند و با آنان احساس خویشاوندی می‏کنند، سازگار نیست.
قابل ذکر است؛ احکام اسلام بر اساس مصالح و مفاسد وضع شده‌اند، اما مشخص شدن فلسفه وضع برخی از احکام بسیار مشکل است.
هدف از دستورات دینی آراستگی انسان‌ها به خوبی‌های علمی و عملی و اجتناب از زشتی‌های فکری و عملی است، و این هدف با عمل به شریعت به دست می‌آید همانطور که یک بیمار دستورات پزشک را برای کسب بهبودی خود انجام می‌دهد، هرچند دلیل و فلسفه استفاده از برخی داروها را نداند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
بهرام پیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۲۱:۲۶
0
0
بنظر من خیلی عالی و بدرد بخور و آموزنده و حلال خیلی از مشکلات است خیلی ممنون از زحمت کشان و دست اندرکاران این برنامه و کارها دستتون درد نکنه.
captcha